از هزینه‌های مترو در زمان محسن هاشمی تا مجوز فوری تهاتر ۲ ملک

آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال ۹۹ جلسه‌ای پرمصوبه ای بود از مجوز به فروش دو ملک شهرداری تا طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه‌های ورزشی تحت تملک شهرداری. همچنین اعضا تأمین اعتبار پروژه‌های آب و فاضلاب پایتخت را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز شورای شهر تهران با افتتاح سه ایستگاه مترو در خطوط ۶ آغاز شد. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این مراسم با اشاره به هزینه ساخت مترو و واگن در این دوره و گذشته گفت: وقتی هزینه‌های ساخت واگن و احداث ایستگاه‌های مترو در این دوره و دوره‌های گذشته را بررسی می‌کنیم بیشتر متوجه زحمات همکارانمان در شهرداری تهران می‌شویم.

وی افزود: توجه کنید که هزینه خرید واگن ۵ میلیارد بوده و امروز به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته یا اینکه یک ایستگاه مترو با ۱۰ میلیارد تومان ساخته می‌شد اما امروز هزینه ساخت ایستگاه مترو بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نصب فیلتر دوده در اتوبوس‌های جدید گفت: ما با نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای از رده خارج مخالف بودیم چرا که این کار را بیهوده می‌دانستیم و نظر کارشناسان نیز همین بود. اما با نصب فیلتر دوده بر خودروهای تازه ساخته شده کاملاً موافقیم و می‌بینید در اتوبوس‌های جدید از زمان ساخت کارخانه سازنده فیلتر متناسب را نصب کردند و این اتوبوس‌های جدید مجهز به فیلتر دوده هستند.

پیروز حناچی، شهردار تهران هم در این مراسم با بیان اینکه هزینه‌های ساخت و راه اندازی ایستگاه‌های مترو به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: افزایش هزینه فعالیت‌هایی مثل ساخت تونل آنقدر زیاد است که در بودجه شهرداری تهران نمی گنجد و باید برای آن فکر اساسی کرد.

وی افزود: خوشبختانه این دوره هم بعد از مدتها اتوبوس‌های جدید را به شبکه اتوبوسرانی تهران با استفاده از تولید داخلی اضافه کردیم اتوبوس‌هایی که گازوئیلی هستند ولی با نصب فیلتر دوده حداقل شرایط استاندارد یورو ۴ و ۵ را پاس می‌کنند و خروجی آینده آنها از شرایط هوای آلوده تهران بهتر است. البته ما بنا نداشتیم اتوبوس‌های گازوئیلی استفاده کنیم و قصد ما استفاده از اتوبوس‌های برقی است که نسل اول اتوبوس‌های برقی با پتانسیل بخش خصوصی در خیابان جمهوری را وارد می‌کنیم و تلاشمان این است که نسل‌های بعدی اتوبوس‌ها هم در تهران برقی باشند.

پس بهره برداری از این سه ایستگاه اعضای شورای تذکرهای خود را بیان کردند. احمد مسجدجامعی در سخنانی به تاریخ پایتخت شدن تهران پرداخت و گفت: دوستان روزنامه نگار گفتند تهران در سال ۱۲۰۰ پایتخت شد به این ترتیب سال آینده یعنی ۱۴۰۰ می‌شود دویستمین سال پایتختی تهران. مدت‌ها پیش مرحوم آقای دکتر بروجردی داماد حضرت امام ستادی را تشکیل داد که مراسم یادمان دویستمین سال پایتختی تهران را برگزار کند ولی به دلایلی عملاً چندان کاری نشد.

مسجدجامعی همچنین در باره ثبت جهانی میراث خیابان ولیعصر گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیازمند مقدماتی است. وقتی کاخ گلستان را ثبت کردیم مدتی بعد بنایی مرتفع روبروی آن شروع به ساخت کردند که یونسکو اعلام کرد کاخ گلستان را از ثبت خارج می‌کند و با پی گیری مدیریت شهری و میراث ادامه ساخت آن بنا را متوقف کردیم تا این کاخ گلستان از ثبت یونسکو خارج نشود.

مسجدجامعی به موزه‌ای که قرار بود در کاخ مرمر ساخته شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم تابلویی در آنجا نصب کرده‌اند به نام موزه فرهنگ و هنر و بارها هم گفته شده که مثلاً در هفته تهران یا ۲۲ بهمن افتتاح می‌شود اما نشده است.

وی سپس به موضوع تأمین آب برای آبیاری کاخ مرمر و موقوفات زیرمجموعه آن پرداخت و گفت: موضوع تأمین آب هم در وقف نامه بوده است. در وقف نامه آمده قناتی که آنجا را آبیاری می‌کند شش رشته دارد. یک رشته مادر چاه است در جنب پل تجریش، رشته دیگر در مربوط می‌شود به باغ‌های دزاشیب یا به قول قدیمی‌ها دزاشوب. سه رشته دیگر در زرگنده و باغ‌های یمین الملک، جلال الملک و میرزا علی اکبر صراف است. یک رشته هم زیر یخچال قرار دارد. مجموعه اینها هم وقف مردم تهران است.

در این جلسه همچنین یک فوریت طرح «ضمانت اجرای مصوبات شورا» در دویست و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورا بررسی شد.

سید ابراهیم امینی گزارش کمیسیون نظارت حقوقی در این خصوص را قرائت کرد.

امینی خاطر نشان ساخت: در این طرح به دلیل اینکه تعیین عنوان تخلف و تعریف و مجازات آن عنوان مجرمانه دارد و در صلاحیت شورا نیست و باید توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شود، و چون شورا در حال حاضر به استناد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور می‌تواند از طریق شهردار پیگیر اجرای مصوبات باشد، و این ماده شهردار را مسئول می‌داند، طرح مورد بررسی قرار گرفت و رد شد.

در پایان نظریه کمیسیون نظارت و حقوقی مبنی بر رد طرح به رأی گذاشته شد و با ۸ موافق رأی نیاورد.

در دویست و هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورای شهر تهران به فروش دو ملک شهرداری رأی مثبت دادند.

سید حسن رسولی درباره تهاتر این دو ملک گفت: ملک اول درباره تهاتر با شرکت نفت جی است که در قبال ملک مصالح برای ساماندهی و بهسازی خیابان‌ها و معابر شهر می‌گیریم که وضعیت بسیار نا بسامانی دارد. در بخش دوم ما از وزارت اطلاعات طلبی داریم که وزیر اطلاعات با دولت توافقاتی کرده و در بند واو بودجه هم که تأمین کننده دیون مربوط به وزارتخانه‌های دولتی است پول لحاظ شده است. اگر این تصمیم را نگریم شهر دچار ضرر می‌شود. بهتر است رأی دهیم تا شهر در اوایل سال آینده از آن استفاده کند.

در نهایت این لایحه به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در آخرین جلسه شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه‌های ورزشی تحت تملک شهرداری تهران عدالت استخدامی و منوط کردن هر گونه صدور پروانه و گواهی ساختمان به رعایت ضوابط مناسب‌سازی در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

در مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که شامل ۲۷ ماده بود به تصویب اعضا رسید علاوه بر پیش‌بینی تمهیدات حمایتی از افراد دارای معلولیت در حوزه شهرسازی، شورا در مواد متعددی شهرداری تهران را مکلف به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به‌منظور گسترش حمایت از افراد دارای معلولیت و فرهنگ‌سازی برخورد مناسب با افراد نمود.

این طرح که یک فوریت آن اسفندماه سال گذشته به‌صورت ماده واحده‌ای با عنوان «الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه‌های ورزشی تحت تملک شهرداری تهران، عدالت استخدامی و منوط کردن هرگونه صدور پروانه و گواهی ساختمانی به رعایت ضوابط مناسب‌سازی در راستای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت» عنوان شده بود اما در ادامه با تغییر متن اولیه در کمیته حقوق شهروندی شورا در قالب طرحی با ۲۷ ماده به کمیسیون مشترک نظارت و حقوقی، برنامه و بودجه و فرهنگی و اجتماعی شورا ارجاع و طرح کمیته حقوق شهروندی به تصویب کمیسیون مشترک رسید.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز میزبان محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بودند که پس از استماع گزارش عملکرد این شرکت اجرای مجدد تبصره ۱۱ مصوبه شورا را مبنی بر تأمین اعتبار پروژه‌های آب و فاضلاب پایتخت را به تصویب رساندند.

محسن هاشمی نیز در حاشیه دویست و هشتاد و یکمین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران گفت: امروز قبل از جلسه علنی و به جای جلسه هم اندیشی تصمیم گرفتیم مراسم افتتاح سه ایستگاه مترو و رونمایی از ۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید برگزار کنیم که بدین ترتیب ۷.۵ کیلومتر مترو به خط ۶ افزوده شد و مردم شمال غرب تهران نیز به شبکه مترو متصل شدند که جای تبریک دارد.

وی افزود: جلسه علنی امروز با دستور اجازه فروش دو ملک به شهرداری آغاز شد که برای استفاده از بودجه غیر نقدی مطرح شد و نیز گزارشی که شرکت آبفا از تأمین اعتبار برای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران ارائه شد همراه بود.

هاشمی گفت: بر اساس گزارش شرکت آبفا ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق عوارضی که نسبت به عوارض مصرف آب تصویب شده بود شرکت آبفا دریافت داشته که در پروژه‌های آب و احداث تصفیه خانه‌ها هزینه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه این احداث تصفیه خانه‌ها روند خوبی داشته و لذا اجازه داده شد همین کار را در سال ۱۴۰۰ برای اتمام این پروژه‌ها ادامه یابد.

محسن هاشمی در ادامه با اشاره به روند تصویب نهایی بودجه گفت: لایحه بودجه به هیأت تطبیق فرستاده شده و تاکنون که مشکل اساسی در آن دیده نشده و ما منتظر نامه فرمانداری هستیم که اگر مشکلی وجود داشت جلسه فوق العاده به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای شهروندان تهرانی و تبریک سال جدید گفت: اولین جلسه این شورا در سال ۱۴۰۰ در روز ۱۵ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 481738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.