بیماری شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

شانه یخ زده (Frozen Shoulder) یک بیماری نسبتا شایع است که کپسول مفصل شانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده یا گرفتگی و انقباض شانه نیز نام دارد، نوعی بیماری است که با درد، خشکی و گرفتگی شانه همراه است و معمولاً طی چند ماه یا چند سال تشدید می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً در چندین ماه اول دردی را تجربه می‌کنند که به مرور شدید می‌شود. این اتفاق بر توانایی انجام فعالیت‌های روزانه آنها اثر می‌گذارد و گاهی بیمار اصلاً نمی‌تواند شانه یخ زده خود را حرکت دهد.

علت بروز بیماری شانه یخ زده چیست؟

با وجود این که پزشکان دلیل قطعی بروز این بیماری را نمی‌دانند، اما بعضی عوامل خطرآفرین احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. اگر به دلیل آسیب‌دیدگی یا جراحی نتوانید شانه خود را خوب حرکت دهید ممکن است در معرض ابتلا به بیماری شانه یخ زده قرار گرفته باشید. اگر فردی به دیابت مبتلا باشد، علائم این بیماری وخیم‌تر و دوران درمان آن نیز طولانی‌تر خواهد شد. مشکلات تیروئید، بیماری پارکینسون، بیماری‌های قلبی عروقی و مصرف بعضی داروهای خاص HIV، خطر ابتلا به بیماری شانه یخ‌زده را افزایش می‌دهد.

 بیماری شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

در بدن فرد مبتلا به شانه یخ زده چه اتفاقی می‌افتد؟

در شانه یخ زده، کپسول مفصل شانه ملتهب می‌شود و باندهای ضخیم شده‌ای در بافت کپسول به وجود می‌آید که منجر به ضخیم شدن و سفت شدن آن و در نتیجه محدودیت فضای مفصلی می‌شود. علامت مهم این بیماری احساس درد شدید و ناتوانی در حرکت دادن شانه است. بیماری شانه یخ زده معمولاً طی سه مرحله رخ می‌دهد:

مرحله اول: طی یک دوره دو تا ۹ ماهه، کپسول شانه بیشتر و بیشتر ملتهب شده و باعث افزایش درد و سفتی شانه می‌شود. این درد به حدی می‌رسد که حتی هنگام استراحت و خواب نیز فرد را آزار می‌دهد و باعث بیدار شدن فرد از خواب شود.

مرحله دوم: در این مرحله که معمولاً بین چهار ماه تا یک سال طول می‌کشد، ممکن است فرد درد را احساس نکند، اما دامنه حرکتی مفصل شانه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. کم شدن دامنه حرکتی شانه باعث می‌شود فرد نتواند به راحتی غذا بخورد، لباس بپوشد یا دیگر کارهای شخصی خود را انجام دهد.

مرحله سوم: در این مرحله که بین ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشد مقداری از توان حرکتی شانه فرد باز می‌گردد، اما بیمار هنوز هم تا حدی دچار مشکل در حرکت شانه است. در این مرحله ممکن است فرد درد کمی را احساس کند که معمولاً آزار دهنده نیست.

 بیماری شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری شانه یخ زده قرار دارند؟

معمولاً کسانی که در دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود قرار دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری شانه یخ‌زده قرار دارند، شیوع این بیماری در میان افراد کمتر از ۴۰ سال بسیار نادر است. علاوه بر این زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن قرار دارند در صورتی که نیمی از بدن فرد به بیماری شانه یخ زده دچار شود به احتمال ۳۰ درصد نیم دیگر بدن او نیز درگیر آن خواهد شد.

 بیماری شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

شانه یخ زده چگونه درمان می‌شود؟

در بعضی موارد پزشکان به منظور کاهش درد و التهاب شانه یخ زده، برای بیماران داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوبروفن تجویز می‌کنند. فیزیوتراپی نیز به افراد مبتلا به بیماری شانه یخ زده کمک می‌کند تا دامنه حرکتی شانه خود را زودتر به دست آورند. مداخلات جراحی معمولاً زمانی انجام می‌شود که بیمار پس از سه ماه درمان غیر جراحی، هیچ بهبودی پیدا نکرده باشد. مدت زمان بهبودی پس از جراحی ممکن است ۶ هفته تا سه ماه طول بکشد. بعد از جراحی برای بهبود حرکات بیمار، انجام فیزیوتراپی بسیار ضروری است.

کد خبر 481595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.