آتش کرونا را در چهارشنبه آخر سال شعله‌ورتر نکنیم

متخصص جراحی عمومی بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان، گفت: ابتلای کرونای انگلیسی در هر ۳۰ استان کشور دیده شده و در بین کودکان و افراد جوان بیشتر است، باید شهروندان توجه کنند که آتش کرونا را با برنامه چهارشنبه آخر سال شعله‌ورتر نکنند.

فریدون عابدینی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خطر ابتلا به کرونا در بیمارستان برای مصدومان چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: شهروندان باید توجه کنند آتش کرونا را با برنامه چهارشنبه آخر سال شعله‌ورتر نکنند، برای اینکه موارد ابتلای کرونای انگلیسی در هر ۳۰ استان کشور دیده شده و در بین کودکان و افراد جوان بیشتر است، متأسفانه نسبت به گروه‌های سنی قبلی، دیده شده که حتی کودکان هم می‌توانند دچار این بیماری شوند.

وی افزود: نوجوانان و جوانان در دورهمی‌ها، جشن و آتش بازی چهارشنبه آخر سال با یک سهل انگاری کوچک دچار مصدومیت می‌شوند، باید مسئولان در این زمینه فکر اساسی بکنند تا مردم بتوانند از چهارشنبه آخر سال و راه‌اندازی جشن و آتش روشن کردن مانند اعیاد دیگر سال لذت ببرند هرچند امسال به دلیل وجود بیماری کرونا باید این موضوع محدودتر شود.

این متخصص جراحی عمومی بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع)، تصریح کرد: شرایط امسال نسبت به سال‌های قبل با شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر است، مردم بدانند با دورهمی و تجمع آنها خطر ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند با توجه به این که هنوز واکسیناسیون هم کامل انجام نشده و در ابتدای این ماجرا هستیم.

شرایط متفاوت چهارشنبه امسال با شیوع کرونا ویروس

عابدینی، به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده‌ها آگاه باشند اگر سوختگی اعضای بدن فرزندان آنها در چهارشنبه آخر سال باشد، بستری در بیمارستان‌ها و بروز مشکلات شدیدتر و خطر ابتلا به کرونا وجود دارد و این اتفاق دردناک را نمی‌توان انکار کرد.

متخصص جراحی عمومی بیمارستان امام موسی کاظم (ع)، گفت: در اثر انفجار ترقه و مواد محترقه بیشتر سوختگی‌های چهارشنبه آخر سال در ناحیه دست و صورت نوجوانان و جوانان است و متأسفانه مواقعی باعث وارد شدن آسیب‌ به چشم آنها می‌شود و در ناحیه دست هم می‌تواند منجر به قطع عضو انگشتان شود، متأسفانه آتش بازی چهارشنبه آخر سال عوارضی بر جای می‌گذارد که می‌تواند تا آخر عمر برای بیمار مشکلاتی ایجاد کند و حتی با بهترین درمان‌ها ممکن است کار خاصی برای بیمار نتوان انجام داد.

انفجار ترقه بازی در چهارشنبه آخر سال آسیب جدی دارد

عابدینی با اشاره به این که بحث انفجار ترقه در چهارشنبه آخر سال آسیب جدی‌تری از سوختگی‌ها دارد، اظهار کرد: در اثر ترقه بازی نوجوانان و جوانان غیر از پوست، عضله و رگ‌ها و استخوان بدن آنها نیز از بین می‌رود و جوانان به دلیل این مسائل در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و در پاندمی فعلی امکان ابتلا به کرونا هم افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز حوادث چهارشنبه آخر سال تجمع افراد در محیط اورژانس بیمارستان افزایش می‌یابد و چون استرس و حالت فشار روحی و روانی آنها زیاد است احتمال دارد در این فضا فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و زدن ماسک را مانند افراد عادی جامعه رعایت نکنند و ناخواسته خطر مبتلا شدن به ویروس کووید ۱۹ بالا می‌رود.

متخصص جراحی عمومی بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع)، در رابطه با وضعیت و تجهیزات مورد نیاز درمان بیماران سوخته در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه تامین تجهیزات نداریم، هر سال با رسیدن چهارشنبه آخر سال بیمارستان‌های اصفهان برای پذیرش مصدومان آمادگی کامل دارند، تقریباً روز سه‌شنبه و روز چهارشنبه ۳ شیفت همکاران ما در بخش اداری، پرستاری و پزشکی به طور کامل فعالیت دارند و علاوه بر آنها یک چشم‌پزشک هم در کنار جراح عمومی و پرستاران برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان فعال است.

عابدینی، تصریح کرد: همیشه تخت خالی برای مصدومان چهارشنبه آخر سال در نظر می‌گیریم و هر سال بیشتر بیماران، خدمات درمانی سرپایی دریافت می‌کنند و اگر آسیب‌های سوانح چهارشنبه آخر سال در ناحیه دست‌ها و چشم‌ها جدی باشد، بیماران مصدوم بیشتر در بیمارستان‌های فیض، آیت الله کاشانی و الزهرا (س) بستری شده و خدمات درمانی اورژانسی غیر سوختگی را دریافت می‌کنند.

کد خبر 481573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.