«نه» دوباره شورا به ادغام در شهرداری تهران

لایحه اساسنامه‌های سازمان وابسته به شهرداری تهران و آئین نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی سازمان‌ها به کمیسیون تخصصی برگشت خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران لایحه اساسنامه‌های سازمان وابسته به شهرداری تهران و آئین نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی سازمان‌ها بررسی شد.

در ابتدای جلسه حسن رسولی با بیان اینکه مدیریت شهری در اصلی‌ترین مأموریت شهرداری تهران که حوزه حمل و نقل و ترافیک است، مراجع تصمیم‌گیری متعددی دارد گفت: از طرفی شهردار وظایف خود را از طرف معاون خود دنبال می‌کنند و از طرف دیگر در این حوزه سازمانی داریم که دارای ارکان خاص خود است. این دوگانگی به ویژه در شرایط کاهش ضریب انسجام هماهنگی مشکل ساز است.

خزانه دار شورای شهر تهران با اشاره به تغییرات اساسنامه گفت: این تغییرات شامل سازمان املاک و مستغلات، آتش نشانی و خدمات ایمنی، بوستان‌ها و فضای سبز، بهشت زهرا، پایانه‌های مسافری و پارک سوارها، پیشگیری و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، مشارکت‌های مردمی، زیباسازی، سازمان عمران مناطق، فناوری اطلاعات، مدیریت پسماند، میوه و تره بار، نظارت بر تاکسیرانی، مشاور فنی مهندسی شهر تهران، مهندسی و عمران شهر تهران، نوسازی شهر تهران، ورزش است. بنابراین در این لایحه بناست برای این ۱۹ سازمان پس از سال‌ها در جهت انضباط بخشی در قالب اساسنامه تیپ سایر بخش‌های اساسنامه هم تعیین تکلیف شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: بر اساس تبصره ۳ جهت تسریع در تصمیم‌گیری و جلوگیری از موازی کاری و حذف بروکراسی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، معاونت حمل و نقل و ترافیک با سازمان حمل و نقل ادغام و عنوان پست سازمان به نام معاون شهرداری و رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک تغییر می‌یابد. در مراحل ادغام سطوح سامانی کاهش نمی‌یابد. شهرداری موظف است با حفظ مراتب سازمانی وظایف را به گونه‌ای تنظیم کند که تمام سازمان‌های فعلی حمل و نقل و ترافیک همچون گذشته در سلسله مراتب مدیریت واحد زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک باشد.

رسولی با بیان اینکه شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه‌جایی‌های حساسیت برانگیز را ندارند، گفت: آنچه ما نمایندگان مردم موظفیم به آن عمل کنیم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست، صلاح و مصلحت شهر است. بر اساس مصوبه شورا شناسایی مصادیق وجود توازی، تشابه و تزاحم فعالیت سازمان‌ها و حذف آنها از طریق ادغام و انحلال انجام شود. بنابراین این مصوبه مستند حقوقی ما است.

وی درباره موضوع سازمان پایانه‌ها افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که پایانه‌ها خارج از وظایف شهرداری است اما بعد به این نتیجه رسیدیم که در حوزه بار شهرداری وظایف مصرحی دارد که آن وظایف را باید انجام دهد. ما فقط به دنبال کوچک کردن نیستیم در عمل به ماده ۷۲ برنامه سوم که کمیسیون فرهنگی از ابتدا به دنبال آن است، شورا تصویب کرده است که شهرداری سازمان گردشگری داشته باشد.

محمد سالاری پس از استماع گزارش با طرح پرسشی گفت: موضوع الزام شورا برای شهرداری به منظور ارائه اساسنامه کار ارزشمندی است اما اساسنامه تیپ این شرکت‌ها و سازمان‌های دارای وظایف متفاوت می‌تواند یکسان باشد؟ و این که مگر می‌شود همه این‌ها یک آئین‌نامه داشته باشند؟ دیگر اینکه در این لایحه معاونت‌ها رئیس سازمان هم محسوب می‌شوند. آیا این همان اصلاح ساختار نیست؟

ناهید خداکرمی نیز با طرح پرسشی گفت: این لایحه می‌تواند ساختار را هم تغییر دهد؟ آیا این از لحاظ قانونی وجاهت دارد؟

زهرا نژاد بهرام در مقام مخالفت گفت: مخالفتم دلیل شکلی و محتوایی دارد. از نظر شکلی مبنای مد نظرم لایحه شهردار تهران است که شامل آئین‌نامه معاملاتی و مقررات استخدامی و اصل اساسنامه را شامل می‌شود. در این سه حوزه موضوع ادغام و انحلال و تغییر ساختار هم مطرح شده است. اما شهرداری بدون شناسایی همپوشانی سازمان‌ها، آنان را بدون ادغام و انحلال لیست نموده است. مگر می‌شود سازمان نوسازی و بهشت زهرا یک کارکرد داشته باشند؟

وی ادامه داد: موضوع دوم اینست که شورا نظر خود را در خصوص اصلاح ساختار مطرح کرده است و رویکرد آن عدم اجرای طرح اصلاح ساختار بود. پس چگونه این طرح در قالب دیگری ارائه می‌شود؟

سپس شهربانو امانی به عنوان مخالف گفت: اولین علت مخالفتم این است که اساسنامه تیپ و برنامه سوم و اصلاح ساختار با هم به صحن وارد شده‎اند. دوم اینکه سازمان‌ها باید خود را با اساسنامه تیپ تطبیق می‌دادند و شهرداری باید نظارت می‌کرد که نکرد. لذا با کلیات مخالفم.

سید محمود میرلوحی هم به عنوان موافق اظهار کرد: دیگر زمان شورای شهر پنجم رو به پایان است و درحال حاضر اختیارات سازمان املاک به تبصره ۹ محدود است. اگر در تصویب این اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها تأخیر کنیم، این اختلال ادامه پیدا می‌کند و این به معنای اینست که سازمان دچار سردرگمی می‌شوند.

در ادامه صبوری معاون سازمان مهندسی و عمران شهرداری و مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری، مخالفت خود را با ادغام اعلام کردند.

در این هنگام حجت نظری پیشنهاد برگشت به کمیسیون را مطرح کرد و گفت با وجود مخالفتم، دوست ندارم کلیات این لایحه رد شود. بنابراین بهتر است که لایحه جهت اصلاح به کمیسیون بازگشت داده شود.

در پایان پیشنهاد حجت نظری مبنی بر بازگشت لایحه به کمیسیون به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران پیشنهاد شورا برای عضویت در هیأت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای پیشنهادی شهرداری برای عضویت در هیأت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران شامل محمد روشنی مدیرعامل این سازمان، پوریا محمدیان یزدی مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور و حسین وزیری از مدیران شهرداری و معاون پشتیبانی شهر بودند که به عنوان اعضای اصلی هیأت عامل و امیر کیانی نژاد به عنوان عضو علی‌البدل به تأیید کمیسیون حمل و نقل رسیدند.

در ادامه جلسه عضویت این سازمان در هیأت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به رأی گذاشته شد و روشنی با ۱۴ رأی، وزیری با ۱۳ رأی، محمدیان با ۱۴ رأی و کیانی نژاد با ۱۲ رأی به تأیید اعضای شورای شهر رسیدند.

همچنین اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه «مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات احداث پروژه‌های (پیوند و پهنه‌های مجاور بزرگراه امام علی (ع)خیالستان زندگی) واقع در منطقه ۸ و «پل باغ آیت‎الله هاشمی رفسنجانی» واقع در منطقه ۲ را به تصویب رساندند.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص فوریت این لایحه تشریح کرد: همه پروژه‌ها عمرانی شهرداری به پایان رسیده‎اند و فقط پروژه بزرگراه شهید بروجردی باقی مانده است. اما چند پروژه جدید هم تعریف شده‎اند که شامل برطرف کردن زخم‌های بزرگراه‌ها به محلات است. برای نمونه بزرگراه امام علی محله سبلان را به دو بخش تقسیم کرده است و پروژه این بخش، ایجاد سطوحی پل مانند (پل باغ) برای ارتباط دو بخش محله است.

وی افزود: برای این کار مناقصه صورت گرفته است و هزینه آن مبلغی بیش از اختیارات شهردار است و لذا به مصوبه نیاز است.

مسجد جامعی نیز در این خصوص متذکر شد: بزرگراه امام علی (ع) در بسیاری نقاط این آسیب را وارد کرده است. باید برای پروژه‌ها مطالعات اجتماعی صورت بگیرد و ما باید کسانی که زیان می‌بینند را هم در نظر بگیریم.

یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد و با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

در جلسه امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تعیین و اخذ خسارت و حمل بار اضافه وسایل نقلیه باری در شهر تهران موافقت کردند.

در ادامه مجمع عمومی جلسه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در صحن شورا برگزار شد و محمد علیخانی به توضیح لایحه پرداخت و گفت: طبق تصمیماتی که در جلسات داخلی کمیسیون حمل و نقل گرفته شده است، به منظور افزایش سرمایه از مبلغ هشت هزار و سی میلیارد ریال به مبلغ سی‎و‎چهار هزار و صد و سی و هشت میلیارد ریال از محل کمک‌های عمرانی شهرداری تهران و مبلغ ۲۵ هزار و ۲۶۹ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (صرفاً طبقه زمین) جمع افزایش سرمایه ۲۷ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال موافقت شد.

همچنین گزارش کمیسیون عمران در خصوص افزایش سرمایه شرکت اتوبوسرانی به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 481284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.