نامه‌های بی‌پاسخ سخنگوی شورا درخصوص طرح جامع خیابان ولیعصر

سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به مشکلات طرح جامع خیابان ولیعصر به شهرداری تهران تذکر داد و از این که سه نامه وی در این رابطه بی پاسخ مانده از شهردار تهران گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به طرح ساماندهی محور ولیعصر، اظهار کرد: مشاور طرحی را با رویکرد حفاظتی از زاویه میراث فرهنگی و طبیعی تهیه کرده و قرار بوده درخصوص میزان تراکم ساختمانی، توده گذاری و تعداد طبقات و تراکم سطح اشغال با همین نگاه بازنگری شود.

وی با بیان این که هر چند مدت این کار با تأخیر مواجه شد اما به سرانجام رسید که قابل ارائه در کمیسیون ماده ۵ شد، افزود: در سه مکاتبه با شهردار تهران درخصوص طرح جامع خیابان ولیعصر نکاتی را مطرح کرده و در این مکاتبات به طور مشخص چند محور را به عنوان اشکالاتی که همچنان در طرح باقی است، متذکر شدم اما از این سه مکاتبه که انجام و ارسال شد هیچ گونه بازخوردی از شهردار تهران نگرفته‌ام.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که طرح خیابان ولی عصر فردا در کمیسیون ماده ۵ که دبیرخانه آن در شهرداری مطرح خواهد شد، گفت: حداقل ٤ محور مشخص محل ایراد و اشکال است از جمله این که این طرح رویکرد حفاظتی نسبت به چنارها را لحاظ نمی‌کند چون ارتفاع ساختمان‌ها را ۶ طبقه در نظر گرفته و تقریباً شبیه با نقاط دیگر شهر به طور عام است.

وی تاکید کرد: این ارتفاع موجب حفاظت نمی‌شود ضمن این که ۱۰ متر گودبرداری را نیز مجاز دانسته است.

به گفته اعطا، بررسی‌هایی که کارشناسان در این حوزه انجام داده‌اند نشان می‌دهد این موضوع به سفره‌های آب زیرزمینی آسیب جدی خواهد زد و چنارها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: این ضابطه ساختمانی که در طرح معین شده از منظر تعداد طبقات و میزان تراکم، برای تحقق امر حفاظت از میراث طبیعی کفایت نمی‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سایر اشکالات طرح یاد شده اظهار کرد: بررسی پارسل به پارسلی که از میدان انقلاب تا میدان تجریش انجام شده نشان می‌دهد که پایین میدان انقلاب و تقاطع انقلاب و ولیعصر که به عنوان ولیعصر تاریخی است و ضوابط متفاوتی دارند، مشخص شده است، مشاور به ۴۰ درصد از این پارسل ها به طرز عجیبی سطح اشغال ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیش بینی کرده و این امر توجیه کارشناسی ندارد.

به گفته اعطا، به رغم این که در ضوابط ماکزیمم تراکم ۳۶۰ درجه است اما در ۱۷ درصد موارد ۶۰۰ درصد تراکم پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: عمدتاً با توجیه تنظیم خط آسمان کارهایی در طرح انجام شده که نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند بلکه بحث خط آسمان را مغشوش‌تر می‌کند.

اعطا همچنین با اشاره به پیشنهادات ارائه شده برای رفع اشکالات این طرح گفت: کاهش طبقات به چهار طبقه با نگاه حفاظتی، کاهش عمق مجاز گودبرداری به یک طبقه که به سفره‌های آب زیرزمینی و ریشه چنارها و قنات‌ها آسیب نزنند و رعایت سطح اشغال حداکثر ۶۰ درصد در تمام پارسل ها به عنوان پیشنهاد برای رفع اشکالات طرح مطرح می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر ما در اهداف طرح، بحث حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی را مطرح می‌کنیم در بیان آنچه که محصول طرح است باید صادق باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمی‌شود که یک هدف ارزشمند تحت عنوان حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی را مطرح کنیم و بعد پیگیر ثبت جهانی آن باشیم اما در نهایت طرحی را به کمیسیون ماده ۵ ببریم که ساماندهی در آن اتفاق نمی‌افتد و امر حفاظت رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: ضمن گلایه از شهردار بابت این که هیچ‌گونه بازخوردی از سه مکاتبه از جایگاه نماینده مردم از ایشان نگرفته‌ام درخواست دارم این نکات را مدنظر قرار دهند و در این موضوع که برند خود ایشان هم هست توجه و جدیت بیشتری به خرج دهند.

کد خبر 481217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.