اولویت دستگاه قضا در مبارزه با تغییر کاربری تخریب آلونک‌ها نیست

رییس قوه قضاییه گفت: تبعیض و فقر زیبنده جامعه اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با نمایندگان اقشار و نخبگان مازندران درباره موضوع خانواده و اهمیت آن، اظهار کرد: نتایج آمار افزایش طلاق در این استان نگران کننده است، این در حالی است که اهمیت تشکیل خانواده و جلوگیری از عوارضی که طلاق می‌تواند برای جامعه ما داشته باشد بر کسی پوشیده نیست.

وی عنوان کرد: علل وقوع طلاق می‌تواند اقتصادی و یا فرهنگی باشد. همه اینها قابل بررسی است و باید از بین برد. در برخی شهرها علل اقتصادی و یا مسکن و یا معیشت هم هست؛ دادگاه‌ها نباید به سهولت به طلاق رأی دهند. در برخی مواقع هم موضوع حکمیت و ریش سفیدی در اسلام توصیه شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: طلاق اعتیاد و بسیاری آسیب‌های اجتماعی اگر رسیدگی نشود به جرم و ناهنجاری اجتماعی منجر می‌شود، بنابراین نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم. بخش‌های فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی در تحکیم خانواده دارند. نکاتی که رهبری به آن تاکید دارند نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد. تبعیض و فقر در جامعه زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه نیروهای جوان بزرگترین ثروت برای استان مازندران به شمار می‌روند، تصریح کرد: در مازندران اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری و حتی در فضای برنامه نویسی توانمندی‌های زیادی وجود دارد زیرا بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کار در حوزه مجازی است و کشورهای حاشیه خلیج فارس بخش مهمی از درآمد خود را از طریق برنامه نویسی فضای مجازی به دست می‌آورند از این رو توجه به اقتصاد دریا، اقتصاد فضای مجازی و کشاورزی از آمار بیکاری کاسته و آمار اشتغال افزایش می‌یابد.

رئیسی با بیان اینکه گله‌مندی از بیکاری و فقر ناشی از نادیده گرفتن این ثروت عظیم است که برای بهبود معیشت مردم باید مدیریت درستی بر آن صورت گیرد، گفت: راهکار رفع مشکلات مردم در دست مسئولان و جوانان است و دیدن راهکار رفع مشکل در دست دیگران خطاست.

وی با بیان اینکه نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه جمعیت و حوزه‌های دیگر بسیار ارزشمند است، عنوان کرد: جنگ تحمیلی بیش از ۱۰ هزار شهید برجای گذاشت و بسیاری بر ضد این کشور از داخل و خارج دسیسه شد حتی در همین مازندران بسیاری توطئه کردند جریان‌های رخ داده به نفع انقلاب رقم نخورد، اما نتوانستند.

نظام اداری باید گره گشای مشکلات مردم باشد

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره زنجیره توسل به حق و امید، عنوان کرد: همه فعل‌ها باید برای ایجاد امید در جامعه باشد همچنین نظام کارآمد اداری باید زمینه امیدواری در گره گشایی از کار مردم را در پیش بگیرد و جوانان بدانند بنای دستگاه‌های اجرایی بر گره گشایی از کار مردم است.

وی ادامه داد: آنچه رهبری به همه ما توصیه کردند این است که در جامعه نمی‌توانیم و نمی‌شود وجود ندارد و هیچ کدام نباید مانع باشد و ما را از تلاش و خلاقیت در این میدان به در کند هرچند اعتبارات و شرایط زمینه‌ای مورد نیاز است، اما تجربه جنگ اثبات کرده است که جوان مؤمن انقلابی با روحیه جهادی می‌تواند به خوبی مشکلات را پشت سر بگذارد.

رئیسی با بیان اینکه در تاریخ جوامع نخبگان در زمان خود اثرگذاری کردند، گفت: روشنفکر به کسی نمی‌گویند که جامعه را به سمت جوامع غربی سوق دهد؛ روشنفکر واقعی کسی است که رصد کند و ببیند پیش از دیگران به جامعه هشدار دهد همچنین خود نیز اهل اقدام و عمل بوده و در میدان حاضر باشد.

وی ادامه داد: دانشجویان در جایگاه رصد و دیده بانی که رهبری تعبیر به افسران جنگ نرم داشته اند دیده شده و نیز اساتید دانشگاه‌ها نیز ببینند که دشمن با آسیب فرهنگی؛ به دنبال تهی کردن جامعه ایرانی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تهدیدات در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به خوبی مشخص است پس نخبگان باید با رصد قوی به میدان بیایند، عنوان کرد: در حوزه دفاعی و نظامی هر اقدامی در جهت تولید باشد، تولید قدرت اقتصادی است. در حوزه مسائل اجتماعی نیز همین است. هرچه تولید قدرت در این کشور بیشتر شود؛ تولید قدرت اقتصادی علم و فناوری بسیار مهم است. ایران قوی از یک قدرت دفاعی اقتصادی و علمی قوی نشأت می‌گیرد و نخبگان باید در این زمینه اثرگذار و پیشقدم باشند تا عدالت در جامعه محقق شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مساله تغییر کاربری اراضی در مازندران نیز یادآور شد: تغییر کاربری باید بر اساس قانون صورت گیرد، اما در برخورد با تغییر کاربری اولویت برای برخورد با آلونک‌ها نیست و باید برخورد با ویلاهایی که در جلوی دیدگان همگان بدون توجه به موارد قانونی ساخته می‌شود در اولویت قرار دارند.

وی افزود: در برخورد با تغییر کاربری غیرقانونی باید بدون تبعیض اجرای قانون صورت گیرد زیرا اجرای عدالت مساله مهمی است و افراد چه دارای جایگاه سازمانی باشد یا نباشد نباید جرأت تخلف کردن داشته باشند، هر فردی قانون را نقض کند در هر جایگاهی باشد باید مجازات شود، در این مسیر اگر مسئول خطا کند دو مجازات دارد که مجازات مضاعف است زیرا او حافظ اجرای قانون بوده است.

کد خبر 481171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.