ادامه نسل‌کشی پرندگان در میانکاله/بی‌تفاوتی مسئولان در برابر مرگ ۴۰ هزار پرنده

۳۰ گونه پرنده مهاجر در میانکاله دچار نسل کشی شده‌اند. فرضیه‌های این کشتار دسته جمعی از سم بوتولیسم تا وبای پرندگان و حتی پیامدهای سیل در منطقه پیش رفته است اما گام درمانی و نجات دهنده برداشته نشده است و بی‌تفاوتی مسئولان به شکل خطرناکی ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، ۴۰ هزار پرنده مهاجر تاکنون در میانکاله دفن شدند. سال گذشته نمونه‌هایی از لاشه این پرندگان در اختیار انستیتو رازی قرار گفت و در نهایت؛ همچنان فرضیه بوتولیسم و مرگ پرندگان با این سم مطرح تر است. نهادهای رسمی بوتولیسم را عامل می‌دانند، که آن هم با سیل ۹۸ بی ربط نیست. یعنی موجب فرسایش خاک در بالادست حوزه آبخیز تالاب شده، نرم‌تنان زیر رسوبات مانده، تجزیه آنها تبدیل به سم بوتولیسم شده است. در این شرایط لایروبی راه حل است؟ آیا لایروبی خود دخالت در اکوسیستم نخواهد بود؟

کاهش ۱۲۰ سانتی متری سطح آب خزر

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران- کارشناس محیط زیست با بیان این که در میانکاله شاهد نسل کشی گونه‌های نادر پرندگان هستیم، اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش میانکاله و این تالاب، طی سال‌های اخیر در اثر خشکسالی‌های پی در پی و برداشت آب، انتقال آب از خزر و سد سازی ها و همچنان ورود پساب بعضی صنایع از جمله پتروشیمی به دریای خزر متأسفانه دچار غلظت و کاهش سطح آب یافته شده و مواد آلاینده افزایش یافته است. این مواد آلاینده چه صنعتی باشد که خروجی پتروشیمی است و چه ناشی از فعالیت انسانی و کشاورزی، باعث شده است دریای خزر طی سال‌های اخیر؛ ۱۲۰ سانتی متر کاهش آب داشته است و نتیجه این که شاهد این هستیم که غلظت آب خزر افزایش یافته و آلاینده‌ها نمود پیدا کرده است. این مسئله همچنین موجب فجایع اخیر در میانکاله شده است. فاضلاب‌های انسانی؛ کشاورزی و صنعتی وارد آب می‌شود و این تلفات و جانباختن های پرندگان را ایجاد می‌کند.

تولید سم کشنده برای آبزیان و پرندگان میانکاله

این کارشناس محیط زیست در مورد این که با این فرضیه چرا فقط پرندگان به مرگ می‌رسند و شاهد چنین مرگ گسترده‌ای در دیگر موجودات آبزی منطقه به طور مثال ماهیان نیستیم گفت: بحثی که در مورد سم بوتولیسم و یا وبا پرندگان مطرح شده است ناشی از همان آلودگی‌های خزر و آلوده شدن ماهی‌های این دریا است. یعنی پرندگان از آبزیان مسموم تغذیه می‌کنند و همین تغذیه، کشتار عظیم را شکل داده است.

لزوم تغییر مدیران محیط زیست کشور

محبوب فر در مورد این که راه حل درمانی برای این منطقه و نجات پرندگان از مرگ‌ها چیست؟ آیا لایروبی می‌تواند مؤثر باشد و آیا لایروبی خود به اکوسیستم منطقه آسیب نمی‌رساند، افزود: بیشتر از ۱۱ هزار پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله در طی چند ماه اخیر تلف شده‌اند. این ۱۱ هزار پرنده مهاجر که تاکنون جان باختند از ۳۰ گونه پرندگان بودند که متأسفانه نسل این پرندگان را هم در معرض تهدید قرار داده است. اولین فکری که می‌توان برای مقابله با این پدیده داشت این است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران مورد تغییرات قرار گیرد. زیرا این افراد نشان دادند که متخصص در امر محیط زیست نیستند و بر اساس این بی تخصصی تعهد و دل نگرانی در برابر حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور ندارند. این سازمان‌ها که باید نظارت بر حفاظت محیط زیست داشته باشند به شکلی به دست افراد غیر متخصص مصادره شده است؛ همه افراد سیاسی و به دور از علم نگهداشت محیط زیست هستند. اولین گام برای بهبود شرایط محیط زیستی کشور این است که مدیریت محیط زیست در اختیار عالمان به علم محیط زیست و حیات وحش قرار گیرد.

آلاینده‌های خزر مورد پایش قرار گیرد

وی با تاکید بر این که نیاز است وضعیت دریای خزر از نظر محیط زیستی مورد پایش جدی قرار بگیرد، اظهار کردد: منابع آلایندگی، باید رصد و پایش شود؛ آلاینده‌های دریای خزر بخصوص میانکاله شناسایی شود و بعد از شناسایی؛ منابع تولید آنها را هدف قرار دهیم.

به صدا در آمدن زنگ خطر انقراض پرندگان و گونه‌های آبزی در میانکاله

محبوب فر با گفتن از این که در تالاب بین‌المللی میانکاله زنگ خطر انقراض پرندگان و انقراض بسیاری از گونه‌های آبزیان به صدا درآمده است بیان داشت: در وضعیت فعلی اولین اولین هدف باید اصلاح مدیریت در سازمان محیط زیست باشد چرا که چالش‌های موجود در تالاب میانکاله و دریای خزر به نبود مدیریت صحیح در این سازمان بر می‌گردد. هم در قانون اساسی وهم اساسنامه این سازمان آمده است که باید در حفاظت محیط زیست آب؛ خاک و هوا اقدام بکند اما متأسفانه شاهد هستیم که این سازمان به دلایلی که گفته شد به وظایف خود عمل نمی‌کند و محیط زیست کشور از شمال تا جنوب از شرق تا غرب متأسفانه آستانه تحمل عبور کرده و دیگر تاب و توانی برای محیط زیست رنجور وطن باقی نمانده است. اشتباهات و بی توجهی‌ها از سوی سازمان محیط زیست و وزارت صمت باعث ویرانی‌های محیط زیستی در کشور شده است.

محبوب فر اظهار کرد: مرگ و میرها در میانکاله تنها مختص پرندگان نیست و بسیاری از آبزیان همین منطقه هم در حال تلف شدن هستند و مسمومیت پرندگان و مرگ آنها بخاطر همان آبزیان مسموم شده است که در تالاب و مصرف آنها توسط پرندگان که مسمومیت آنها نیز از آلاینده‌های اکثراً صنعتی است.

منبع: رکنا ‌

کد خبر 481168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.