متصرفان غیرقانونی، حاشیه تالاب انزلی را تخلیه کنند

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی گفت: متصرفان غیرقانونی حریم تالاب محدوده برای جلوگیری از تخریب و ریزش بنا در هنگام لایه روبی تالاب هرچه سریعتر حاشیه آن را تخلیه کنند.

موسی زنجانخواه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: لایروبی بخشی از تالاب انزلی در محدوده (شنبه بازار روگا) در دستور کار قرار دارد. اما ابتدا باید افرادی که به صورت غیرقانونی حریم تالاب را تصرف کرده‌اند، نسبت به تخلیه از حاشیه آن اقدام کنند زیرا در هنگام لایروبی تالاب، سازه بناهای احداث شده توسط این افراد تخریب شده و ریزش خواهد کرد و می‌تواند آنان را با خطرات جدی مواجه کند.

وی افزود: برای برخی از این متخلفان در کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم صادر شده و تا پایان اسفندماه سال جاری به تک تک این افراد اخطار داده می‌شود تا نسبت به جمع‌آوری و تخلیه از حاشیه تالاب اقدام کنند؛ در غیر این صورت در چهارچوب قانونی، نیروی شهرداری نسبت به تخریب بنا و جمع‌آوری این افراد اقدام خواهند کرد.

رئیس شورای شهر انزلی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شهرداری و آب منطقه‌ای در زمینه حفظ و نگهداری حریم تالاب کوتاهی کرده‌اند و باعث شده‌اند که عده‌ای از شهروندان حاشیه تالاب را تصرف کرده و اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی کنند.

وی ادامه داد: شکایت مردمی در زمینه تصرف حاشیه تالاب بسیار زیاد است شهرداری در دوره چهارم و پنجم شورا، برای متصرفان در کمیسیون ماده ۱۰۰ احکامی صادر کرده و این احکام باید هرچه سریع‌تر اجرا شود.

عمق یک متری تالاب را لجن و و زباله پوشانده است

زنجانخواه افزود: در سالیان گذشته یک تا یک و نیم متر عمق تالاب را لجن و و زباله پوشانده است که باید لایروبی شود. تا بتوان به بستر شنی آن رسید.

وی تصریح کرد: لایروبی تالاب توسط اداره بنادر و دریانوردی انجام می‌شود اما این اقدام جز وظیفه این دستگاه نبوده و به استناد ماده یک و دو قانون توزیع عادلانه آب لایروبی رودخانه از وظایف ذاتی آب منطقه‌ای است.

رئیس شورای شهر انزلی تاکید کرد: در سال‌های گذشته مدیران حفاظت محیط زیست و آب منطقه‌ای هیچ گونه مطالعه علمی در بستر تالاب انزلی برای نجات و حفظ آن انجام نداده‌اند و در جلسات فقط در خصوص موانع قانونی سخن گفته‌اند، در صورتیکه در مواجهه با چنین وضعیت بحرانی، قانون باید گره گشای مشکلات باشد.

زنجانخواه تصریح کرد: مدیران ریسک پذیر نیستند و براساس قانون عمل نمی‌کنند. زیرا اگر به وظایف و اهداف سازمانی خودشان به درستی عمل می‌کردند. سال‌ها پیش باید با انجام مطالعات علمی، بستر تالاب را لایروبی می‌کردند و ما اکنون با چنین مشکلاتی در تالاب مواجه نبودیم.

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات بزرگ تالاب و کانال کشتیرانی بندرانزلی لایروبی نشدن تالاب در سالیان گذشته است.

کاهش شدید آبزیان در تالاب انزلی

رئیس شورای شهر انزلی خاطرنشان کرد: تالاب محل زیست و پرورش ماهیان، پرندگان و سایر آبزیان است که طی سالیان گذشته به دلیل ورود بیش از حد فاضلاب شهری و رسوبات سمی به بستر آن، باعث کاهش شدید آبزیان در تالاب و رودخانه‌های انزلی شده است.

زنجانخواه یادآور شد: در کنار لایروبی تالاب طرح جمع‌آوری و هدایت فاضلاب از حاشیه کانال شنبه بازار به طول دو هزار و ۷۰۰ متر به سمت تصفیه خانه به صورت پمپاژ اجرا می‌شود.

وی افزود: در این راستا مشاور تعیین، صحبت‌های لازم انجام و اعتبارات لازم پیش بینی شده و حدود دو ماه پیش جلسات تخصصی و عمومی با اداره آب و فاضلاب در شورا برگزار شد؛ مدیران این اداره ۱۵ ماه را پیش بینی کرده‌اند تا طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری را اجرا کنند.

رئیس شورای شهر انزلی گفت: اعتبار اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده که امیدواریم با لایروبی تالاب و ساماندهی و جمع‌آوری فاضلاب شهری شاهد نجات و احیای دوباره تالاب انزلی باشیم.

کد خبر 481113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.