بهترین تکنولوژی‌های معماری در سالی که گذشت + عکس

بهترین تکنولوژی‌های معماری در سال ۱۳۹۹ شامل واقعیت مجازی، پرینت سه بعدی، هوش مصنوعی و بتن خودترمیم شونده، می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حضور تکنولوژی در عرصه‌های مختلف معماری از شکل‌گیری تفکر اولیه تا فرآیند تکامل تفکر، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از اثر به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد و تأثیرات مختلفی بر معماری می‌گذارد. نقش تکنولوژی در معماری بسیار پررنگ است و قسمت بزرگی از طراحی و ساخت پروژه‌های عظیم را تشکیل می‌دهد. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از برترین تکنولوژی‌های معماری در سال گذشته می‌پردازیم:

معماری و واقعیت مجازی

واقعیت‌های مجازی که نوعی تکنولوژی برای ایجاد ارتباط بین انسان (دنیای واقعی) و رایانه (دنیای مجازی) محسوب می‌شود، حواس انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا حضور واقعی خود را در دنیای مجازی احساس کند. از این تکنولوژی جدید برای شبیه‌سازی ساختمان‌ها و پروژه‌ها قبل از ساخت و اجرا استفاده می‌شود، زیرا این ابزار با بررسی تناسبات، هندسه و طراحی بنا در دنیای مجازی از خطاهای احتمالی در هنگام اجرای پروژه در دنیای واقعی جلوگیری می‌کند. تا پیش از پیدایش فناوری واقعیت مجازی، معمارها برای آنکه نتیجه طراحی خود را به کارفرما ارائه دهند، مجبور بودند روزها و ماه‌ها تلاش کنند تا نقشه‌هایی را که بر روی کاغذ طراحی کرده‌اند، ارائه دهند. از زمان ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به حوزه معماری، امکان ایجاد نقشه‌های مؤثرتر و واقعی‌تری فراهم شد. این تکنولوژی به صورت اپلیکیشن در سیستم عامل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

 بهترین تکنولوژی‌های معماری در سالی که گذشت+عکس

معماری و پرینت سه بعدی

در حوزه معماری، برای درک بهتر ساختمان و پروژه علاوه بر نرم‌افزار و تصاویر، از ماکت نیز استفاده می‌شود. تکنولوژی جدید و پیشرفته‌ای در حوزه معماری به نام پرینت سه بعدی شروع به کار کرده است که به معمار و کارفرما کمک می‌کند کار خود را هر چند پیچیده، به صورت واقعی و در مقیاس کوچک‌تر مشاهده کنند. پرینت‌های سه بعدی به راحتی می‌توانند طرح‌های منحصر به فرد و خاص را به صورت ماکت در هر مقیاسی چاپ کنند. این فناوری در وقت و زمان معمار صرفه‌جویی می‌کند، زیرا معماران در گذشته مجبور بودند ساعت‌ها وقت خود را برای طراحی ماکت صرف کنند. مراحل کار با دستگاه‌های پرینت سه بعدی، نیازمند دانش خاص است، اما به طور کلی روند کار بدین صورت است که افراد از طراحی انجام داده شده در نرم افزار، خروجی می‌گیرند و آن را برای چاپ در دستگاه پرینت سه بعدی قرار می‌دهند.

 بهترین تکنولوژی‌های معماری در سالی که گذشت+عکس

معماری و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند کارهای مرتبط با انسان را بسیار هوشمندانه انجام دهد. این تکنولوژی اخیراً موفق شده است در حوزه معماری نیز خود را نشان دهد. هوش مصنوعی قادر است هنگام بروز خطا و مشکلات امنیتی در حین اجرای پروژه هشدار دهد و از این طریق مانع بروز خطرات احتمالی ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی در هنگام اجرای کار شود. علاوه بر این هوش مصنوعی قادر است بدون اینکه خطایی در پروژه ایجاد شود، برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد، پروژه را آنالیز کند و مقدار بودجه مورد نظر را تخمین بزند. در نهایت می‌توان گفت هوش مصنوعی این قابلیت را در اختیار افراد قرار می‌دهد که عملکرد پروژه را به صورت دقیق و بدون خطا و اشتباه بهبود بخشند.

 بهترین تکنولوژی‌های معماری در سالی که گذشت+عکس

معماری و بتن خود ترمیم شونده

بیوتن یا بتن خودترمیم شونده یکی دیگر از تکنولوژی‌های برتر در زمینه معماری محسوب می‌شود. بتن جزو مصالح ساختمانی است که ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا، عایق گرما و سرما، طول عمر زیاد و قابلیت شکل‌گیری را دارد و به همین دلیل این در صنعت ساخت و ساز بسیار محبوب است. البته ویژگی منفی بتن این است که احتمال دارد با گذشت زمان، آسیب ببیند و ترک بخورد. بنابراین دوام و ایمنی ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امروزه با به‌کارگیری تکنولوژی در تولید مصالح بتن، بتنی طراحی و تولید شده که قادر است در صورت آسیب دیدگی و ترک، خود را ترمیم کند. بتن خودترمیم شونده با باکتری تولید شده از سنگ آهک و لاکتیک کلسیم، ترکیب شده و در نهایت منجر به ساخت ماده‌ای جدید با خواص بهبود یافته می‌شود. در واقع زمانی که روی بتن ترک ایجاد می‌شود، باکتری‌های موجود در آن بر اثر تحریک با رطوبت هوا و به کمک کربنات کلسیم، سنگ آهک تولید می‌کند که این ماده بتن را ترمیم می‌کند.

کد خبر 481064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.