۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
هوش مصنوعی در سالی که گذشت+عکس

دستاوردهای بزرگ هوش مصنوعی سال ۹۹ شامل پیش بینی چهره از طریق صدا، ربات GPT-۳، ربات T-NLG، دیپ فیک و هوش مصنوعی DeepMind می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محصولات تکنولوژی امروزی روز به روز هوشمندتر می‌شود. بعضی از آن‌ها به قدرت یادگیری و تصمیم‌گیری مجهز شده و محصولاتی نیز وجود دارند که خواب می‌بینند، ذهن افراد را می‌خوانند یا مهارت‌های هنری خود را تکامل می‌بخشند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از دستاورهای هوش مصنوعی در سال ۹۹ می‌پردازیم:

پیش بینی چهره از طریق صدا

در سال گذشته یک سیستم هوش مصنوعی توسعه پیدا کرد که با گوشی دادن به صدای ضبط شده افراد پیش بینی می‌کند که چهره شخص چه ویژگی‌هایی دارد. این هوش مصنوعی که در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) آموزش دیده است، از فیلم‌های آنلاین استفاده می‌کند تا یاد بگیرد که چگونه چهره افراد را بر اساس صداها ترسیم کند. نتایج بازآفرینی چهره بسیار دقیق نبوده، اما مشابه یک انسان واقعی است. استفاده از این فناوری می‌تواند به شناسایی مجرمان و سودجویان کمک کند. تیم MIT در نظر دارد رویکردهای اخلاقی آموزش سیستم هوش مصنوعی و اجرای آنها را در آینده حفظ کند.

هوش مصنوعی در سالی که گذشت+عکس

ربات GPT-3

ربات GPT-3 که مخفف "Generative Pre-trained Transformer 3" است، در ایجاد محتوای ساختار رایج زبان انسانی و زبان ماشینی مهارت فراوان دارد و بسیار پیشرفته‌تر از نسل‌های قبل از خود ظاهر شده است. این ربات می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌هایی که از پیش تعلیم دیده است، متن تولید کند؛ این الگوریتم‌ها اطلاعات لازم را برای انجام وظیفه خود از قبل دریافت کرده‌اند. اگر از ربات GPT-3 سوال بپرسید، می‌توانید منتظر پاسخ بسیار کارآمد آن باشید، اگر از این ربات بخواهید خلاصه یک مقاله را بنویسد، دقیقاً این کار را انجام می‌دهد. علاوه بر این ربات مذکور قادر است متون را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده، نت برداری کند یا حتی کد کامپیوتری بنویسد.

ربات T-NLG

اگرچه ربات GPT-3 مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت، اما در سال گذشته شرکت مایکروسافت با تولید ربات T-NLG، موج جدیدی از علاقه مندان دنیای هوش مصنوعی را به راه انداخت. T-NLG یک مولد زبان مبتنی بر "Transformer" است که می‌تواند کلمات ضروری را برای تکمیل جملات تولید کند، پاسخ سوالات را ارائه دهد و مقاله یا شعر را خلاصه کند. Transformer که نوع جدید یادگیری عمیق بوده و باعث تحول در پردازش زبان طبیعی شده است، اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت گوگل معرفی شد. مدت‌ها است که شاهد تمرکز هوش مصنوعی بر زبان هستیم، اما به لطف پیشرفت‌های اخیر، ماشین‌ها در درک زبان، عملکرد بسیار بهتری پیدا کرده‌اند و می‌توانند در سال‌های آینده تأثیر زیادی بر دنیا داشته باشند.

هوش مصنوعی در سالی که گذشت+عکس

دیپ فیک

دیپ‌فیک نام تکنیک جدید بر مبنای هوش مصنوعی است که به واسطه آن تصاویر و ویدئوهای دروغین واقع‌گرایانه تولید می‌شود. دیپ‌فیک ترکیبی از یادگیری عمیق (Deep Learning) و جعل (Fake) است. در فناوری دیپ‌فیک از الگوریتم‌های به خصوصی در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به نام Generative Adversarial Networks استفاده می‌شود تا تصاویر مختلف با یکدیگر ترکیب و منطبق شوند. پیش از این از نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ برای جعل و ایجاد تصاویر غیرواقعی استفاده می‌شد، اما نکته جالبی که در مورد دیپ‌فیک وجود دارد، این است که مبتنی بر هوش مصنوعی است و نیازی به دخالت مستقیم انسان ندارد. دیپ‌فیک مانند دیگر ابزارها و تکنولوژی‌ها می‌تواند کاربردی و راه حل بسیاری از چالش‌ها باشد. همچنین این فناوری می‌تواند استفاده‌های مخاطره‌آمیزی داشته باشد و به حریم شخصی افراد آسیب برساند.

هوش مصنوعی DeepMind

هوش مصنوعی DeepMind با اسکن سه بعدی شبکیه چشم، قابلیت تشخیص بیش از ۵۰ بیماری چشمی را با دقت بسیار بالا دارد. این سیستم بر اساس یادگیری عمیق طراحی شده است و از الگوریتم‌های خاص برای تشخیص الگوهای مشابه در داده‌ها استفاده می‌کند؛ داده همان اسکن سه بعدی چشم بیمار است که با تکنیک مقطع نگاری همدوسی اپتیکی یا OCT انجام می‌شود. تولید این اسکن‌ها تقریباً ۱۰ دقیقه زمان می‌برد، در خلال این فرآیند نور نزدیک به فروسرخ به سطح چشم تابانده می‌شود، سپس یک تصویر سه بعدی از بافت چشم ایجاد می‌شود. در این صورت متخصصان می‌توانند بیماری‌های مرتبط با چشم را به آسانی و با دقت بسیار بالایی تشخیص دهند.

کد خبر 481062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.