استفاده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات از سال آینده

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: با توجه به افزایش حجم معاملات در نظر داریم که در سال آینده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات در بازارسرمایه استفاده کنیم. در این زمینه زیرساخت‌های جدیدی در حال تهیه است که بتوانیم پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات در سامانه‌های مرتبط باشیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، روح الله دهقان درباره نظارت در بازار سرمایه توسط سامانه‌های مرتبط اظهار کرد: سامانه معاملات توسط بخشی از سامانه نظارتی الحاق شده‌اش مورد رصد کامل قرار دارد، به طوری که ناظر بازار می‌تواند به شکل زنده بر آمار و ارقام و اطلاعات لازم نظارت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گسترش نیازمندی‌های نظارتی که ناظر بازار در طول ده‌ها ساله گذشته به آن نیاز داشته، بخش نظارتی بازار سرمایه همواره در حال به روز شدن و توسعه است. از سال ۷۳ که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شد و بر مبنای نیازهایی که ناظر بازار داشت، سامانه‌های نظارتی متعددی توسط شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار قرار گرفته است.

دهقان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته عمده این امور توسط سامانه‌ای به نام «بیدار» انجام شده است، این سامانه بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی است که در شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده و کاملاً در اختیار متخصصان داخلی شرکت قرار دارد. این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات، پس از معاملات و دارایی افراد در تلاش است تا تمام نیاز ناظر بازار را در قالب گزارش‌ها و هشدارهای مورد نظر در اختیار قرار دهد.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس توضیح داد: همان طور که در بالا اشاره شد، این سامانه عمری حدود ۱۰ سال دارد. قبل از آن سامانه‌های مرتبط به طور جزیره‌ای وجود داشتند؛ به طوری که هر بخش از نظارت توسط یک سامانه مخصوصی انجام می‌شد، ولی از زمان ایجاد سامانه بیدار، تمامی این سامانه‌ها تجمیع شده و داخل سامانه واحد نظارتی قرار گرفتند. از آن زمان به بعد مرجع عمده نظارت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سامانه بیدار است که گزارش‌های متعددی را دریافت می‌کند و تمام اطلاعات مورد نیاز را به طور تکمیل شده در اختیار ناظر قرار می‌دهد.

وی افزود: واقعیت اینکه با توجه به افزایش معاملات در سال ۱۳۹۹ و همراه با افزایش ورود مردم به بازار سرمایه شاید بتوان گفت در مواردی نظارت‌ها با کندی همراه شده باشد، اما باید توجه داشت، زمانیکه حجم معاملات افزایش زیادی پیدا می‌کند، احتمال کندی وجود دارد هرچند که از نظر دسترسی به سامانه مشکلی در این بازه زمانی وجود نداشت.

دهقان تصریح کرد: با وجود فشار زیادی که به این سامانه امسال وارد شد، ولی این سامانه همیشه فعال و گزارش‌های مورد نیاز را در اختیار ناظر قرار داده است؛ پاسخگویی در این زمینه که گزارش‌های نظارتی منجر به اقدام خاصی شده باشد یا خیر، مرتبط به حوزه‌های نظارتی است ولی از نظر سامانه‌ای با مشکل خاصی در این زمینه رو به رو نبودیم.

کد خبر 480957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.