برترین تکنولوژی‌های خودرو در سال ۱۳۹۹ چه بود؟

برترین تکنولوژی‌های مربوط به خودرو در سال ۱۳۹۹ شامل آفتابگیر مجازی بوش، صندلی ZeroG Lounger، فیلتراسیون خودرو، محافظ Aeroscreen ردبول برای خودروهای ایندی‌کار و ایربگ جدید آکیورا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تکنولوژی در صنعت خودروسازی به سرعت در حال پیشرفت است، به طوری که با گذر زمان خودروها به دستگاه‌های بزرگ هوشمند تبدیل می‌شوند و در نتیجه رانندگی‌ آسان شده و درصد تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از تکنولوژی‌های برتر مربوط به خودرو در سال ۱۳۹۹ می‌پردازیم:

آفتابگیر مجازی بوش

نور شدید خورشید هنگام رانندگی یکی از دلایل اصلی تصادفات به شمار می‌رود. بنابراین شرکت بوش نوعی آفتابگیر مجازی تولید کرده است که از یک پنل LCD شفاف و دوربینی که رو به راننده نصب می‌شود تشکیل شده است. این دوربین برای تشخیص چهره راننده از هوش مصنوعی و برای تشخیص نور خورشید روی صورت فرد از نرم افزارهای ردیابی استفاده می‌کند. سپس الگوریتم توسعه داده شده، دید راننده را آنالیز می‌کند و با استفاده از تکنولوژی کریستال مایع، قسمتی از آفتابگیر را که نور خورشید از آن عبور کرده است تیره می‌کند. دیگر قسمت‌های آفتابگیر همچنان شفاف باقی می‌مانند تا میدان دید راننده محدود نشود. در واقع این موضوع نقطه قوت آفتابگیر مجازی بوش است، زیرا آفتابگیرهای سنتی بخش زیادی از میدان دید راننده را اشغال می‌کند.

برترین تکنولوژی‌های خودرو در سال ۱۳۹۹ چیست؟

صندلی ZeroG Lounger

خودروسازان مختلف طرح‌های جدیدی برای صندلی‌های خودروهای خود رونمایی کرده‌اند که راحتی و آسودگی بیشتری را برای سرنشینان همراه دارد. به عنوان مثال شرکت خودروسازی "بی ام و" با معرفی ZeroG Lounger، راحت‌ترین صندلی‌های شخصی‌سازی شده را ارائه می‌دهد. قسمت پشتی این صندلی ۴۰ تا ۶۰ درجه به عقب می‌رود و وضعیت مسافر را در حالت خواب قرار می‌دهد. کمربند صندلی نیز به گونه‌ای طراحی شده است که حداکثر ایمنی را برای فرد تضمین می‌کند علاوه بر این کیسه‌های هوایی اطراف صندلی تعبیه شده است که هنگام تصادف با توزیع انرژی ناشی از ضربه به ریل صندلی، به خوبی از مسافر مراقبت می‌کند همچنین هنگامی که مسافر روی صندلی به حالت خوابیده قرار می‌گیرد می‌تواند برنامه مورد علاقه خود را از صفحه نمایش مقابلش تماشا کند.

فیلتراسیون خودرو

با وجود این که تکنولوژی‌های زیادی برای بهبود عملکرد و کیفیت خودروها در نظر گرفته شده، به کیفیت هوای اتاق خودرو کمتر توجه شده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که هوای اتاق خودروها از هوای بیرون خودرو آلوده‌تر است بنابراین برای تصفیه این هوای نامطلوب از فیلترهای گوناگونی استفاده می‌شود کارآیی مؤثری ندارند. محققان شرکت ایرلبز (Airlabs) که در زمینه هوای پاک فعالیت دارند، نوعی نانو فیلتراسیون ۱۲ ولتی طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان هوای داخل خودرو را تمیز نگه داشت. البته این نوع فیلتراسیون را باید هنگام تولید خودرو، درون آن جاسازی کرد علاوه بر این شرکت چینی یان‌فنگ نیز که در زمینه تولید اجزای فضای داخلی خودرو فعال است نگران تبعات ذرات آلوده‌ای مانند دود سیگاری بوده که مسافران با خود به درون خودرو می‌آورند بنابراین این شرکت نوعی لامپ با طیف فرابنفش طراحی کرده است و قصد دارد آن را در مرکز کنسول خودرو قرار دهد. این لامپ قادر است به طور مرتب هوای درون خودرو را تمیز و ضدعفونی کند.

برترین تکنولوژی‌های خودرو در سال ۱۳۹۹ چیست؟

محافظ Aeroscreen ردبول برای خودروهای ایندی‌کار

شرکت ردبول به منظور افزایش ایمنی خودروهای مسابقه‌ای بدون سقف، از یک قطعه محافظ به نام Aeroscreen رونمایی کرده است. این قطعه قابی از جنس تیتانیوم دارد و قادر است فشار وزنی تا ۱۵.۴۲ تن را تحمل کند. شیشه به کار رفته در این محافظ نیز از پلی‌کربنات ضد گلوله و شفاف تولید شده است که توانایی تحمل فشار ناشی از سرعت ۳۵۲ کلیومتر بر ساعت را دارد. تست‌های سنگینی روی محافظه Aeroscreen ردبول انجام شده است تا از میزان محافظت کامل آن اطمینان حاصل شود. در یکی از این تست‌ها یک چرخ خودرو فرمول یک با سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت به این پوشش برخورد کرده و در آزمون بالستیکی دیگر، وزنه‌ای فلزی به جرم یک کیلوگرم با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت به آن برخورد می‌کند. نتیجه هر دو تست نشان‌دهنده مقاومت بالای این محافظ بوده است.

ایربگ جدید آکیورا

بسیاری از سوانح سالیانه رانندگی در سراسر دنیا باعث آسیب مغزی شدید و مرگبار هزاران انسان می‌شود. بخش قابل ملاحظه‌ای از این افراد کسانی هستند که در صندلی کنار راننده می‌نشینند. شرکت آکیورا به منظور جلوگیری از بروز صدمات مغزی در تصادفات، ایربگ جدیدی معرفی کرده که دارای طراحی منحصر به فرد است. این ایربگ در قسمت میانی یک شکاف بزرگ دارد که هنگام باز شدن سر سرنشین درون آن قرار می‌گیرد و از لیز خوردن و انحراف سر سرنشین که می‌تواند باعث برخورد شدید سر با داشبورد، ستون یا سایر قسمت‌ها شود جلوگیری می‌کند. ایربگ ابداعی آکیورا مشابه دستکش فرد دریافت کننده توپ در بیس‌بال عمل می‌کند.

کد خبر 480896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.