اصولی برای پیوند بین شهروندان و خیابان‌ها

خیابان‌های یک شهر به عنوان مکان‌هایی عمومی، نقش مهمی در افزایش زیست‌پذیری و محبوبیت آن ایفا می‌کنند؛ چنانچه این فضاهای عمومی به خوبی طراحی نشوند، آنگاه حس ناامنی و نارضایتی را در میان مردم به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از گردشگران سراسر دنیا پس از سفر به یک شهر و مواجهه با خیابان‌ها، برای بازگشت خود به آن یا ترک شهر تصمیم می‌گیرند. در واقع، خیابان‌ها نقش مهمی در جلب توجه گردشگران و شهروندان ایفا می‌کنند و می‌توانند خاطراتی به یادماندنی در ذهن آنان به وجود آورند. این مکان‌ها از قابلیت بالایی برای افزایش نشاط و پویایی شهری برخوردار هستند که می‌توانند روابط بین مردم را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند.

خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی، هویت یک شهر را تشکیل می‌دهند و با کاربردهای متفاوت خود می‌توانند باعث تبادل ارتباطات بین جوامع در مناطق مختلف شهری شوند و کیفیت زندگی شهری را تحت تأثیر قرار دهند. بدیهی است که هر چه یک فضای عمومی و به خصوص یک خیابان از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، فعالیت و پویایی بیشتر مردم را در پی خواهد داشت و در شهرت هویت شهر نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. به همین دلیل، مقامات شهری باید در طراحی خیابان‌ها از اصول ویژه‌ای پیروی کنند، که در ادامه به معرفی چند نمونه پرداخته می‌شود.

اصولی برای ایجاد پیوند بین شهروندان و خیابان‌ها

تنوع در کاربری

جای دادن امکانات مختلف در خیابان‌ها نظیر ساختمان‌های مسکونی، مراکز اداری و تجاری، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی به طور چشمگیری در افزایش زیست‌پذیری آن سهیم است. علاوه بر این، در چنین خیابانی مردم بیش از سایر نقاط شهر احساس امنیت می‌کنند و به برقراری ارتباط دوستانه با یکدیگر می‌پردازند. مردم در خیابان‌هایی که برای آن‌ها جذاب به نظر می‌رسد به منظور مبارزه با ارتکاب جرم با هم متعهد می‌شوند و همین امر، امنیت منطقه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته ایجاد تنوع در خیابان‌ها باید در تمام طول روز مورد توجه قرار گیرد و تنها مختص به زمان خاصی نباشد. به عنوان مثال، چنانچه یک منطقه شهری یا خیابان در ساعاتی از روز پرتردد و پویا باشد اما در طول شب فعالیت و شور خود را از دست بدهد، آنگاه مردم هنگام تاریکی در آن احساس امینت نخواهند کرد.

نماهای فعال

ایجاد هماهنگی بین دیوارها، پیاده‌روها و سطح خیابان‌ها می‌تواند بر ایمنی و یا ناامنی یک منطقه تأثیر بگذارد. بدون شک، مردم یک شهر به تردد در خیابان‌هایی که از نظر ظاهری در وضعیت مطلوبی قرار دارند، بیشتر به پیاده‌روی رغبت پیدا می‌کنند و همین امر، ایمنی منطقه را افزایش می‌دهد. این رابطه، بر درک مسافران از یک شهر و چگونگی استفاده آن‌ها از فضاهای عمومی تأثیر بسزایی می‌گذارد. در واقع، مفهوم و هویت یک شهر، در وهله اول از خیابان‌ها و پیاده‌روهای آن شکل می‌گیرد پس باید طراحی این فضاها به دقت مورد توجه برنامه‌ریزان و حتی ساکنان یک شهر قرار گیرد.

اصولی برای ایجاد پیوند بین شهروندان و خیابان‌ها

بعد اجتماعی و نشاط شهری

فضاهای عمومی به عنوان مکان‌هایی برای گرد هم آوردن مردم، بعد اجتماعی زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. خیابان‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها، پیاده‌روها، مسیرهای دوچرخه‌سواری عریض و قابل دسترسی و همچنین، مبلمان شهری می‌تواند باعث برانگیختن مردم یک شهر به برقراری ارتباط با یکدیگر شود. این امر به سهم خود در استفاده مثبت از فضاهای شهری و افزایش پویایی در آن سهیم است و می‌تواند باعث رونق اقتصادی منطقه نیز شود.

مقیاس انسانی

ساخت و ساز شهری در مقیاس بالا و با تراکم زیاد می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روحی ساکنان یک منطقه به جای بگذارد. بدیهی است که مردم در خیابان‌های خلوت و با کمترین پویایی تمایل دارند با سرعت بیشتری حرکت کنند چرا که در چنین فضاهایی احساس امنیت نمی‌کنند. برعکس، تمایل عابران در خیابانی با بیشترین نشاط به تردد آهسته، گفتگو با یکدیگر و تماشای اطراف به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. ساخت‌وسازهایی با مقیاس انسانی، تأثیرات مثبتی بر درک مردم از فضاهای عمومی به جای می‌گذارد چرا که به آن‌ها حس دیده شدن در طراحی شهری را القا می‌کند.

اصولی برای ایجاد پیوند بین شهروندان و خیابان‌ها

کد خبر 480866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.