شهرها باید رنگ و بوی خاص خود را برای گردشگران متجلی کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مباحث عمرانی همواره در شهرهای مختلف مورد توجه بوده اما اگر قصد احیا ء یک شهر را داشته باشیم باید شهرهای ایران رنگ و بوی خاص خود را برای گردشگران متجلی سازند و این مهم تنها با تکیه بر میراث ملموس و ناملموس محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری در نشست با شهردار زرین شهر با بیان اینکه شهرداران شهرستان لنجان توجه ویژه‌ای به موضوعات میراثی، گردشگری و صنایع دستی داشته‌اند، اظهار کرد: شهرستان لنجان ظرفیت‌های بسیار فراوانی در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی دارد و خوشبختانه جهت گیری بسیار خوبی توسط شهرداری‌های این شهرستان در راستای توسعه گردشگری شهری و تبیین هویت شهرهای ۹ گانه لنجان انجام شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از میراث ملموس و ناملموس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: ثبت آثار ناملموسی چون دمپخت لاخلی لنجان در زرین شهر، آئین شالورا جاری در چرمهین و پولکی رسی باغبادران قطعاً سبب خواهد شد تاریخ خلق شده توسط مردمان این دیار، از نسلی به نسل دیگر منتقل و موجب توجه نسل‌های مختلف به تنوع فرهنگی و خلاقیت اجداد خود شود از این رو امیدواریم ثبت اینگونه میراث ناملموس به جا مانده از گذشتگان استمرار یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه نوآوری و خلاقیت در مدیریت شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: مباحث عمرانی همواره در شهرهای مختلف مورد توجه بوده اما اگر قصد احیای یک شهر را داشته باشیم باید شهرهای ایران رنگ و بوی خاص خود را برای گردشگران متجلی سازند و این مهم تنها با تکیه بر میراث ملموس و ناملموس محقق خواهد شد.

الهیاری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان لنجان در زمینه میراث ملموس و ناملموس اضافه کرد: زرین شهر آثار تاریخی معدودی را در دل خود جای داده و این مسئله نه تنها آسیب به شمار نمی‌آید بلکه احیا و معرفی آنها سبب خواهد شد این آثار بیشتر دیده شوند.

وی با اشاره به لزوم توجه به احیا و حفاظت از آثار و بافت قدیمی باغبادران، گفت: شهر ساحلی باغبادران برند گردشگری خود را به دست آورده اما پرداختن به بافت قدیمی این شهر سبب خواهد شد توانمندی‌های این شهر ساحلی بیش از پیش در این حوزه به نمایش گذاشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: آبشار شاهلولاک یکی دیگر از داشته‌های طبیعی شهرستان لنجان به شمار می‌آید و با توجه به زیبایی منحصربفرد این آبشار باید به عنوان برند بر روی آن کار کرد تا به درستی به گردشگران معرفی شود.
وی شناسایی و مستندنگاری رویدادهای تاریخی را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و خاطرنشان کرد: امروز اتفاقات ارزشمندی در قالب رویدادها در شهرستان لنجان رخ داده و برگزاری هفته فرهنگی زرین شهر، جشنواره به باغبادران و آئین شاهلورا جاری از آن جمله هستند و قطعاً گسترش زیرساخت‌های لازم برای معرفی این رویدادها می‌توان رونق اقتصادی گردشگری بر پایۀ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را در شهرستان لنجان افزایش خواهد داد.

الهیاری یادآور شد: دمپخت لاخلی یکی از ظرفیت‌هایی به شمار می‌آید که با معرفی آن می‌توان به سمت برندسازی، تولید انبوه و تجاری سازی این غذای سنتی گام برداشت که ثمره آن رونق اقتصادی شهری است و این مهم با ثبت این غذا در اطلس استانی و همچنین اطلس خوراک ایران و غذای ایرانی دست یافتنی است.

کد خبر 480862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.