احیای خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی

احیای خلیج گرگان، سایه زباله‌دان‌ها روی تالاب بین‌المللی شادگان، مامن ۱۳ گونه آسیب‌پذیر در زیستگاه‌های چهارمحال و بختیاری، جمع‌آوری لاشه پرندگان در تالاب میانکاله، ایجاد ۳۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت در کهگیلویه و بویراحمد و آغاز مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های شوش را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: کانال‌های منتهی به خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی و این پهنه آبی احیا می‌شود.

قدرت الله عابدی اظهار کرد: تخصیص اعتبار برای احیای خلیج گرگان در نشست اخیر مدیران سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای احیای خلیج گرگان ردیف بودجه مستقل پیش‌بینی نشده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز به گلستان گفته بود: طرح ۷ ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیئت دولت رسیده که برای اجرای این طرح با موانعی روبرو هستیم که تلاش می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

سایه زباله‌دان‌ها روی تالاب بین‌المللی شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان هنوز محل تخلیه زباله‌های شهر و روستاهای اطراف است، این در حالی است که خطر خروج از فهرست تالاب‌های بین‌المللی همچنان این تالاب را تهدید می‌کند.

تالاب شادگان بزرگ‌ترین تالاب بین‌المللی کشور هنوز از زخم زباله‌ها رها نشده است، مدفن زباله شهرها و روستاها، جای جای این تالاب با ارزش را که ۲۸ سال است در لیست قرمز تالاب‌های بین‌المللی قرار دارد، آلوده کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در این زمینه گفت: این اقدام غیرمنطقی در زمان بارندگی در حالی رخ داده که به گفته شهرداری شادگان، مسیر تردد جایگاه موقت دفن زباله خراب شده بود.

سید عادل مولا افزود: اداره محیط زیست شهرستان بلافاصله جلسه‌ای با حضور فرماندار، شهردار و بخشداران مرکزی تشکیل داده و بعد از بازدید از محل، فرماندار الزام کرده است که پسماندها هر چه سریع‌تر پاکسازی شود، در حال حاضر پاکسازی انجام شده، اما به دلیل وزش باد در زمان پاکسازی، بخشی از آن‌ها در محیط پخش شده، به همین دلیل به شهرداری شادگان مهلت ۱۰ روزه‌ای برای محصور کردن سایت پسماند داده شده است.

وی با بیان اینکه محل تخلیه زباله‌ها در محدوده تالاب بوده، اضافه کرد: اداره محیط زیست شهرستان مکلف شده است که در صورت تکرار از شهرداری شادگان به مراجع قضائی شکایت کند.

احیای خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی

۱۳ گونه آسیب‌پذیر در زیستگاه‌های چهارمحال و بختیاری مامن دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۳ گونه جانوری آسیب‌پذیر که در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌های جانوری قرار دارد، در زیستگاه‌های استان مامن دارند.

شهرام احمدی افزود: عقاب خال‌دار بزرگ، عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری، آگامای وزقی ایرانی، لاک‌پشت مهمیزدار، خفاش نعل اسبی، ماهی کول غار، ماهی زرده پر، قوچ و میش، کل و بز هستند.

وی اظهار کرد: در رده گونه‌های در شرف تهدید نیز ۱۰ گونه از جمله سنقر سفید، پاشلک بزرگ، گیلان شاه بزرگ، زنگوله بال، سبزقبای معمولی، کفتار راه راه و شنک در زیستگاه‌های استان ساکن هستند.

وی افزود: از گونه‌های در خطر انقراض جهانی نیز ۵ گونه از جمله پلنگ، بالابان، اردک، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری در زیستگاه‌های استان مشاهده شده است.

احیای خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی

جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله ادامه دارد

با توجه به وقوع تلفات غیر عادی بین پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه این پرندگان از تاریخ ۹ بهمن همچنان به صورت روزانه در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با شروع تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان از تاریخ ۹ بهمن ماه امسال عملیات پایش، جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، به وسیله مأموران یگان حفاظت و کارشناسان اعزامی از شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و یگان حفاظت محیط زیست استان گلستان از شهرستان‌های بندرگز و بندر ترکمن، به صورت روزانه و به وسیله چندین گروه با استفاده از قایق، تراکتور، تراکتور و به صورت پیاده انجام می‌شود.

با احتساب تلفات ۴۲ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده تا ۲۰ اسفند امسال به ۳۷ هزار و ۲۴۱ قطعه رسیده است.

احیای خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی

۳۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ۳ دهه اخیر ۳۵ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت در استان ایجاد شده است.

جواد رحیمیان اظهار کرد: جنگل‌های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی ایجاد می‌شود که در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه‌های کنار، کهور و بادام و در مناطق سردسیری استان بیشتر از گونه‌های بلوط و زبان گنجشک ایجاد شده است.

وی در خصوص نحوه نگهداری از جنگل‌های دست کاشت، تصریح کرد: جنگل کاری به صورت قراردادهای ۱ یا ۳ ساله با بخش خصوصی انجام و در صورت نیاز زمان حفاظت تمدید می‌شود.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: پیمانکاران موظف هستند برای صیانت از جنگل‌های ایجاد شده از نیروهای جوامع محلی نزدیک مناطق جنگلی استفاده کنند.

احیای خلیج گرگان با اعتبار هزار میلیارد ریالی

آغاز مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های شوش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش گفت: با گرم شدن هوا مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های زمستانه در تالاب‌ها و آبگیرهای شهرستان شوش آغاز شد.

فیروز حاجی کلی افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در شمال خوزستان و کم آبی تالاب‌ها و آبگیرها جمعیت کمتری از پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های شمال خوزستان و شهرستان شوش مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: تغییر شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی همچنین اثرات ناشی از خشکسالی سال‌های گذشته در منطقه شمال خوزستان باعث کاهش مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های این منطقه شد ضمن اینکه پرندگان مهاجر امسال به دلیل گرمای زودرس مهاجرت خود از تالاب‌ها و آبگیرهای شمال خوزستان را زودتر آغاز کردند.

حاجی کلی با بیان اینکه پرندگان مهاجر همه ساله اوایل مهرماه از مناطق سردسیر جهان از جمله سیبری به تالاب‌ها و زیستگاه‌های زمستانی خود در استان خوزستان و شهرستان شوش مهاجرت می‌کنند، گفت: گونه‌هایی از برخی پرندگان مهاجر به دلیل شرایط زیستی منطقه در تالاب‌ها و آبگیرهای شمال خوزستان و شهرستان شوش ساکن شده و مهاجرت نمی‌کنند.

کد خبر 480771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.