۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
بازگشت بورس بر مدار صعود

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به روند صعودی موقت بورس در روزهای میانی هفته اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای زیادی گذشته است و حرف‌های زیادی زده شده است؛ مدت هاست که سهامداران صبر کرده‌اند و منتظر بازگشت روزهای خوش بازار سرمایه بوده‌اند؛ از تغییر رئیس سازمان بگیر تا تغییر دامنه نوسان، پس از همه تصمیمات انتظار داشتیم بازار بهتر شود و اگر هم روند صعودی به خود نمی‌گیرد حداقل متعادل باشد.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بازار بورس نقدشوندگی آن است که مدت هاست از ویژگی را از دست داده است؛ اگر صف فروش باشد در دامنه نوسان منفی ۲ درصد به سختی جمع آوری می‌شود؛ قول‌هایی داده می‌شد که روزانه چند هزار میلیارد تومان تزریق می‌کنیم یا کف شاخص ۱.۶۰۰ هزار واحد است اما کف پشت کف از دست رفت انتظار می‌رفت با بازارگردانی حال بازار بهتر شود اما همچنان حال بازار خوب نیست.

اما از این که متغیرهای اقتصادی به صورت واقعی اطلاعاتی در خصوص کاهش نرخ دلار فعلاً به ما نمی‌دهد چگونه این صحبت را بکنیم؟! کافی است نگاهی به رشد حجم نقدینگی و پایه پولی و تبدیل شبه پول به پول بیاندازیم و از طرفی دیگر یک نگاه به کسر بودجه سال آینده و انتظار برای فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت؛ به هر حال همچنان نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان است؛ اتفاق دیگر آن است که قیمت محصولات جهانی پس از کشف واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون در کشورهای مهم دنیا در حال افزایش است؛ به طور مثال نفت ۷۰ دلاری اتفاق افتاده و پیش بینی‌ها در محدوده ۱۰۰ دلار نیز است اما واکنش بازار به شرکت‌های پالایشی فشار عرضه و صف نشینی است.

مس بالای ۹۰۰۰ دلار را داریم و بازار همچنان فملی را به شدت می‌فروشد، نرخ محصولات فولاد در حال جهش قیمت است (پیشنهادات بیلت ایران در سطح ٥٩٥-٦٠٠ دلار / تن CFR تایلند گزارش شده است. در بازار فولاد، از سمت تقاضا بازار دچار کمبود است به طوری که تولیدکنندگان CIS باری برای تحویل در می موجود ندارند) و رکوردهای تازه ای را ثبت می‌کند اما همچنان بازار آنها را خوب می‌فروشد.

ایمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار پس از ۸ ماه اصلاح طاقت فرسا دیگر تمایلی به ریزش بیشتر ندارد یعنی متغیرهای بنیادی نیز اجازه ریزش بیشتر را به بازار نمی‌دادند؛ چند روزی است که حال بازار کمی بهتر شده است؛ از آن قفل بودن در صف فروش‌های طولانی خارج شده و برخی از نمادها رشد کمی را تجربه کرده‌اند اما نمادهایی که در حال رشد هستند عمدتاً نمادهای شاخص ساز هستند و اینها در چشم بازار بیشتر می‌آید و با وزن بیشتری که در شاخص کل می‌گذارند روند بازار را مثبت نمایش می‌دهند.

اما خبری از جمع شدن برخی از صف فروش‌های نمادهای کوچک بازار نیست و همچنان در صف فروش قرار دارند و نقد شوندگی خود را از دست می‌دهند؛ وقتی قانون افزایش ۳ درصدی حد نصاب صندوق‌های سرمایه گذاری وضع شد بیان نشد که خرید سهام اینها در کدام یک از نمادها و گروه‌های بازار باشد لذا این صندوق‌های نیز تمایل دارند که سهامی را که می‌خرند نقد شوندگی بیشتری داشته باشد و از بین نمادهای شاخص ساز این انتخاب را انجام می‌دهند.

اگر روزانه به تابلوی معاملات نگاهی بیاندازید می‌بینید که در نمادهای شاخص ساز خرید حقوقی‌ها افزایش پیدا کرده و احتمالی که داده می‌شود این است که صندوق‌های درآمد ثابت هستند که بخشی از منابع خود را به این نمادها اختصاص می‌دهند.

لازم است که این صندوق‌ها توجه خود را به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار نیز سوق دهند که بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را بتوانند در این نمادها به فروش برسانند و ویژگی نقد شوندگی برای کل بازار سرمایه مجدد مورد توجه قرار گیرد.

بازار این روزها تمایل قدرتمندی برای صعود ندارد یک الی دو روز مثبت می‌شود و پس از آن حجم عرضه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند دلیل آن هم این است که به خاطر اتفاقات متعددی که در این بین افتاده اعتماد معامله گران برای معاملات بلند مدت کاهش پیدا کرده و تمایل دارند معامله خود را در کوتاه مدت با سود اندک ببندند.

رئیس سازمان بورس در مصاحبه‌ای اظهار کرد که «من نمی‌توانم بگویم بازار بورس رشد می‌کند اما نظر تحلیلگرها بر این است که بازار رشد می‌کند.» وی اشاره می‌کند که «‌در حال حاضر ما ۶۲ میلیون سهامدار داریم مسئولان باید پیش از پیش به سخنان و رفتارهای خود توجه کنند که ناخواسته به بازار آسیب نزنند و باعث از دست رفتن اعتماد مردم به این بازار نشوند

رئیس سازمان بورس همچنین در برنامه زنده تلویزیونی گفت: "در کوتاه مدت شرایط رو به بهبود است. عملکرد شرکت‌ها خوب شده است. امیدواریم در آینده با رونق و توسعه بازار این زیان جبران شود. بانک‌ها به عنوان یک نهاد مالی هم خودشان در بورس هستند هم توسط زیر مجموعه‌ها در بازار هستند. ارتباط بین بانک‌ها و بازار سرمایه قوی است. مزایایی که بانک‌ها از بازار سرمایه بردند بسیار زیاد بود و اکنون نیز بانک‌ها از بازار حمایت می‌کنند. "

طبق مصوبه‌ای که روزهای گذشته به بازار ابلاغ شد، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید برای پر کردن حد نصاب سرمایه گذاری خود در بازار سرمایه اقدام به خرید در بازار خرده فروشی کنند و از معاملات بلوکی خودداری کنند، لذا احتمالی که داده می‌شود این است که تمایل صندوق‌ها به سمت خرید سهم‌های شاخص ساز بازار سرمایه است و به هر حال تا پایان سال حدود ۹ هزار میلیارد تومان منابع این صندوق‌ها باید به بازار تزریق شود.

کد خبر 480753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.