دفن پسماند در لنجان به صفر می‌رسد

شهردار زرین شهر گفت: با راه اندازی سوله آلیاژ پلاستیک، میزان دفن زباله این شهرستان به ۱۵ درصد خواهد رسد و قطعاً با بهره‌برداری از خط پیرولز، به صفر خواهد رسید که در حوزه بازیافت زباله اتفاقی مهم است.

میثم محمدی در حاشیه آئین افتتاح و بهره برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ و پردازش شرکت بازیافت لنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تولید روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله خانگی در شهرستان لنجان و دفن ۷۰ درصدی زباله در سایت کارخانه بازیافت این شهرستان ضرورت اصلاح خط پردازش و تجهیز این مجموعه را برای تفکیک بیشتر زباله‌ها با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کسب ارزش افزوده از پسماندها را آشکارتر ساخته بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع یکی از سیاست‌های هیئت مدیره شرکت بازیافت شهرستان لنجان اصلاح وضعیت کارخانه بازیافت این شهرستان با هدف کاهش انباشت و دفن زباله همچنین جلوگیری از آلودگی خاک و سفره آب‌های زیرزمینی و ایجاد خطرات زیست محیطی بود.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: با توجه به این که مرکز اصلی مدیریت پسماند در هر کارخانه بازیافت، سالن پردازش و تجهیزات کاربردی و ماشین‌آلات مربوط به آن است عملیات اجرایی اصلاح و بازسازی سالن پردازش و دریافت و عملیات عمرانی ساخت آلیاژ پلاستیک در دستور کار قرار گرفت تا گام‌های اولیه به‌منظور مدیریت پسماند شهرستان به روش سیستماتیک و نظام‌مند برداشته شود.

وی ادامه داد: به‌دنبال اصلاحات سالن پردازش کارخانه بازیافت لنجان، عملیات جداسازی به بهترین روش انجام شده و شیرابه زباله‌ها نیز به مطلوب‌ترین صورت کنترل می‌شود و با انجام این اقدامات امکان تولید کود آلی مطلوب‌تر با شاخص‌های کنترلی مناسب‌تر فراهم شد.

محمدی اضافه کرد: افزایش طول عمر مراکز دفن با کاهش میزان پسماند دفنی همچنین جلوگیری از هدر رفتن سالیانه چندین هکتار از اراضی این مجموعه که سرمایه‌های ملی هستند و کاهش هزینه‌های مالی مربوط به حفر لندفیل و پوشش، اهدافی  بودند که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته محقق شد.

وی عنوان کرد: با راه‌اندازی سالن آلیاژ پلاستیک امکان جمع‌آوری نایلون‌هایی که حجم زیادی از پسماند دفنی این کارخانه را تشکیل می‌دهند را رقم زد و روزانه پنج تا هفت تن نایلون که در گذشته دفن می‌شد در دو خط آلیاژ نایلکس با انجام عملیات مربوطه آن‌ها را به چرخه مجدد تولید وارد خواهد کرد و این کار به صورت پایلوت در شهرستان لنجان اجرایی شد.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: با فعالیت سالن آلیاژ پلاستیک، امکان تولید کندر و گرانول مواد اولیه صنایع مادر برای تولید مواد نایلونی جدید فراهم خواهد شد همچنین با پردازش روزانه همه پسماندهای شهری و ورودی به این کارخانه امکان مدیریت شیرابه پسماند به‌خوبی قابل‌اجرا خواهد بود و با انتقال شیرابه لگن‌های بیولوژیکی می‌توان از نفوذ آن به زمین‌ها اطراف و منابع آب‌های زیرزمینی جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: طبق آنالیزها در ابتدای سال ۱۳۹۸ میزان پسماند دفنی کارخانه بازیافت شهرستان لنجان بیش‌ از ۷۰ درصد و میزان تولید کود آلی کمپوست ۱۵ درصد زباله ورودی بود اما با تعمیر ماشین‌آلات تخصصی از قبیل دستگاه ترمیناتور میزان پسماند دفنی به حدود ۵۵ درصد پسماند ورودی رسیده‌ است.

محمدی متذکر شد: با راه‌اندازی خط جدید پردازش و اضافه شدن دستگاه‌هایی از قبیل سرند ۹.۵ متری میزان پسماند دفنی به حدود ۳۵ درصد رسید و این مسئله کاهش چشمگیری پیدا کرده میزان تولید کود آلی نیز به بیش‌از ۶۰ درصد رسیده‌ است.

وی افزود: تحقیقات لازم در خصوص اضافه کردن دستگاه‌هایی جدید جهت کاهش پسماند دفنی هستیم که دنبال آن انتظار داریم میزان پسماند دفنی به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: با راه اندازی سوله آلیاژ پلاستیک میزان دفن زباله این شهرستان به ۱۵ درصد خواهد رسد و قطعاً با بهره برداری از خط پیرولز، به صفر خواهد رسید که اتفاقی مهم در حوزه بازیافت زباله است.

کد خبر 480747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.