تولید گازوئیل با راه اندازی خط تولید پیرولیز پلاستیک در لنجان

مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان لنجان گفت: با راه اندازی خط پیرولیز با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال در سال آینده شاهد تولید گازوئیل در شرکت بازیافت شهرستان لنجان خواهیم بود که یکی از روش‌های مؤثر مدیریت ضایعات پلاستیکی و پلیمری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سبحان نظری در آئین افتتاح و بهره‌برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ و پردازش شرکت بازیافت لنجان، اظهار کرد: در دنیای امروز پسماندهای پلاستیکی به دلیل کاربرد گسترده‌ای که انواع پلاستیک‌ها در زندگی شهروندان دارد به یکی از مهم‌ترین زیست محیطی مبدل شده چرا که حجم عظیمی از این پسماندها به طبیعت وارد شده و آثار زیان‌باری برای محیط‌زیست دارد.

وی افزود: مدیریت صحیح ضایعات پلاستیکی قطعاً نقش مؤثری را در حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند از این رو روش‌های مختلفی برای بازیافت ضایعات پلاستیکی در دنیا دنبال می‌شود تا از دفن اینگونه ضایعات و پیامدهای زیست‌محیطی آن جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع شرکت بازیافت شهرستان لنجان با تشکیل کارگروهی از متخصصین مختلف با ترسیم برنامه چشم‌انداز دوساله رویکردی با مضمون حفظ محیط‌زیست، بهداشت محیط شهری، فرهنگسازی کاهش پسماند و استفاده از صنایع تبدیلی را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: شرکت بازیافت شهرستان لنجان طی دو سال گذشته در حوزه‌های اصلاح خط و بازسازی سوله پردازش و همچنین احداث کارخانه آلیاژ پلاستیک گام‌های مؤثری برداشت تا شاهد کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کمک به چرخه بازیافت مواد اولیه باشیم.

نظری با بیان این که در گام نخست افزایش راندمان در شرکت بازیافت لنجان، اصلاح و بازسازی سوله پردازش کارخانه بازیافت در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: اقداماتی چون مقاوم‌سازی و تعمیرات اساسی جهت افزایش دوام سازه و همچنین اصلاح خط تفکیک زباله در پروژه اصلاح سوله پردازش انجام شد و در فاز نخست خط بازیافت با خرید دستگاه سرند پردازش ۹.۵ متری با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، افزایش پردازش و تفکیک تا حدود ۷۰ درصد نسبت به خط قبل رقم خورد.

وی عنوان کرد: با اجرای نوارهای تفکیک و احداث پلتفرم جدید، مواد قابل بازیافت تا حدود ۹۰ درصد قابلیت جداسازی پیدا کرد که ثمره آن کاهش ۵۰ درصدی دفن پسماند نسبت‌ به خط فرسوده بود.

مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: احداث و راه اندازی کارخانه آلیاژ پلاستیک به عنوان یکی از صنایع تبدیلی نو و زیرساختی در صنعت بازیافت کشور در جهت به چرخه تولید درآوردن مجدد مواد بازیافتی نایلون و نایلکس از دیگر اقداماتی است که در شرکت بازیافت شهرستان لنجان به مرحله اجرا رسید.

وی یادآور شد: با احداث این کارخانه با ارزش هشت میلیارد ریال، نایلون‌های بازیافتی پس‌از انجام عملیات شستشو به پرک و کندر نایلون، به‌عنوان مواد اولیه درجه دو تبدیل شده و در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

نظری متذکر شد: با افتتاح این دو پروژه مهم گامی عظیم در عرصه بازیافت کشور و شهرستان لنجان برداشته شد و نتایج مطلوب زیست‌محیط و بهداشتی را برای این شهرستان خواهد داشت.

وی با اشاره به حرکت شرکت بازیافت شهرستان لنجان در مسیر راه اندازی خط پیرولیز با استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی، افزود: پیرولیز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای دفن یا سوزاندن ضایعات پلاستیکی باشد چرا که در این فرآیند، مواد با پایه کربنی در فضایی خالی از اکسیژن و به وسیله گرما تجزیه‌ شده و محصولات مایع و گازی تولید می‌کند که می‌تواند به‌عنوان سوخت یا منبع مواد شیمیایی  استفاده شود.

مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان لنجان تصریح کرد: شرکت بازیافت در دو سال گذشته فرآیند تولید کود کمپوست و جداسازی اقلام ارزشمند بازیافتی را در دستور کار داشته‌ است و در راستای ایفای رسالت خود در حفظ محیط‌زیست و حقوق شهروندی پس‌از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه صنایع تبدیلی در سال جهش تولید برنامه احداث و راه‌اندازی مجموعه پیرولیز را در دستور کار خود قرار داده است به گونه‌ای که با شناسایی سرمایه‌گذار و بهره‌بردار از این طرح بتوانیم طی پنج سال میزان دفن زباله را در شهرستان لنجان به صفر برساند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی خط پیرولیز با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال در سال آینده شاهد تولید گازوئیل در شرکت بازیافت شهرستان لنجان خواهیم بود که یکی از روش‌های مؤثر مدیریت ضایعات پلاستیکی و پلیمری است.

کد خبر 480745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.