نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان مانعی در برابر ایجاد تشکیلات حزبی است

قائم مقام حزب اراده ملت ایران با اشاره به تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: تا زمانی که ساختار حزبی نشود و رقابت انتخابات‌ها به احزاب محول نشود، نمی‌توان برنامه محوری و پاسخگویی در قبال برنامه را جاری و ساری کنیم؛ لذا به عقیده من حضور نهادی جایگزین، مانعی در برابر ایجاد تشکیلات حزبی است.

افشین فرهانچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اظهار کرد: مشکل اصلی اصلاح طلبان در این دوره، اجماع بر سر یک نامزد نهایی نیست؛ لذا تشکیل موفق یا ناموفق یک نهاد جدید برای اجماع سازی در بین جناح اصلاح طلب کمکی به حل مشکلات پیش روی نخواهد کرد.

وی افزود: اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با سه مشکل عمده روبرو هستند؛ نخست اینکه نامزدهای اصلی آنها با شدت و گستردگی بیشتری نسبت به قبل رد صلاحیت شده و هنوز مجموعه اصلاح طلبان نتوانسته است راهکار مشخص و پایداری را برای حل این مشکل پیدا کنند؛ دوم اینکه برای اصلاح و پیشبرد امور در این انتخابات برنامه مشخصی وجود ندارد و اگر در زمان رئیس دولت اصلاحات توسعه سیاسی و در زمان آقای روحانی تعامل با جامعه جهانی محور برنامه‌ها بود، در این دوره و با توجه به شکست دو برنامه قبلی، هنوز برنامه موفقی برای انتخابات پیش رو مشخص نشده است.

قائم مقام حزب اراده ملت ایران ادامه داد: تا زمانی که احزاب قدرتمند و با برنامه در جبهه اصلاحات وجود نداشته باشند، وجود ائتلافی دائمی و الزامی نمی‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند. معمولاً و در همه جای جهان، احزاب اول تشکیلات و برنامه‌های خود را مشخص می‌کنند و بعد در انتخابات‌ها دست به ائتلاف با گروه‌ها و احزاب همسو می‌زنند که در جناح اصلاح طلب، این فرایند معکوس شده است.

فرهانچی تصریح کرد: تعدادی فعال سیاسی اصلاح طلب در قالب بیش از ۳۰ حزب و تشکل، جبهه‌ای را شکل داده اند و تمام اختیار و قدرت خود را در عمل به آن واگذار کرده اند. در این شرایط، این افراد کار مشخص حزبی خود را نمی‌کنند و به ساختار حزبی بهره نمی‌رسانند و ناگزیر در هر انتخابات دست به دامن افراد غیر حزبی می‌شوند و از نبود احزاب قدرتمند و فراگیر می‌نالند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در نهایت ممکن است بتواند اجماعی را بین اصلاح طلبان ایجاد کند، ولی این موضوع مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد. تا زمانی که ساختار حزبی نشود و رقابت انتخابات‌ها به احزاب محول نشود، نمی‌توان برنامه محوری و پاسخگویی در قبال برنامه را جاری و ساری کنیم؛ لذا به عقیده من حضور نهادی جایگزین، مانعی در برابر ایجاد تشکیلات حزبی است. شورای هماهنگی در تمام سال‌های فعالیت خود، نه تنها نتوانسته به احزاب کمک کند، بلکه جایگزین آنها شده و هیچ کار ویژه‌ای در زمینه کادرسازی، آموزش، توانمندسازی و پاسخگویی نداشته است و همین باعث تضعیف احزاب شده است.

کد خبر 480614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.