نبود شناخت کافی از قوانین سبب تضعیف شوراها می‌شود

رئیس شورای عالی استان ها گفت: عدم شناخت اعضای شورای شهر از قانون گاهی اوقات ضعف‌هایی را ایجاد کرده است، در برخی موارد نیز شاهد هستیم که مسئولین نیز از اقدامات و قوانین شورا با خبر نیستند که این موضوع باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا احمدی شامگاه گذشته (چهارشنبه) با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند وارد شوراهای شهر شوند باید طرز تفکرشان در شورا درک شود زیرا اگر اعضای شورای شهر قوی باشند توانمندی این را دارند که شهرداران و دهیاران قوی انتخاب کنند اما اگر آنها دچار بهم ریختگی باشد مجبور خواهند شد که سال به سال شهردار عوض کنند که این موضوع باعث می‌شود به اهداف خود نرسند.

وی افزود: عدم شناخت اعضای شورای شهر از قانون گاهی اوقات ضعف‌هایی را ایجاد کرده است، در برخی موارد نیز شاهد هستیم که مسئولین نیز از اقدامات و قوانین شورا با خبر نیستند که این موضوع باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی را شاهد باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مصوبات شوراها باید به تأیید کمیته انطباق فرمانداری‌ها برسد، تصریح کرد: این کمیته گاهی بر اساس سلیقه عمل می‌کند و در برخی موارد نیز شاهد هستیم به قانون اساسی استناد می‌کند که از دیدگاه من باید توجه ویژه‌تری به این موضوع شود و اصلاحات لازم انجام شود؛ کمیته انطباق مصوبات شورا را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش اختیارات شوراها زمانی امکان پذیر است که وظیفه انجام کل امورات شهر و روستا به مدیریت شهری به آنها داده شود، از نقش ویژه شوراها نمی‌توان غافل شد بلکه اکنون فرد باید متوجه آن شود که می‌تواند بر صندلی شورا بنشیند زیرا این جایگاه برای این افراد امانت است، همچنین فرد منتخب باید از لحاظ وجدانی به این موضوع بپردازد.

احمدی با اشاره به استعلامات پنجگانه مجلس، اضافه کرد: هیئت نظارت همیشه از طریق معتمدین استان‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد که این کار یک پروژه سنگین است و خروجی آن برای تمامی دستگاه‌ها است؛ سیستم موجود دچار ضعف نیست بلکه افراد حاضر در این سیستم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. اقشار مختلف با مشاغل گوناگون در شورای شهر مشغول به فعالیت هستند اما گاهی اوقات در روستاها شاهد هستیم برخی از اعضا مشاور املاک هستند که در این بین شاهد زمین‌خواری‌هایی بوده‌ایم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تنها شهرداری در ساخت و سازهای غیر قانونی دخیل نیست، خاطرنشان کرد: باید اقدامات کلیدی در کشور انجام شود که یکی از این کارها معنویت اخلاقی است زیرا اگر جنبه آموزه‌های دینی را تقویت کنیم شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات خواهیم بود، اعضایی که به صورت جدید انتخاب می‌شوند نباید به سمت تخلف بروند زیرا بیش از این نمی‌توان نظارت را برای شوراها در نظر گرفت باشد.

احمدی گفت: اکنون برخی از اعضای شوراهای شهر دستگیر شده‌اند که این اقدام ثمره ورود دستگاه‌های نظارتی بوده است، اگر یک فرد به صورت ذاتی متخلف باشد در شورا نیز همین روند را ادامه خواهد داد و دچار تغییری نخواهد بود؛ قوانین کنونی برای شوراها اکنون دچار مشکل است و زمانی که به قانون اساسی نگاه می‌کنیم با شرایط کنونی را متفاوت بنگریم.

وی با بیان اینکه وظیفه شوراها تنها انتخاب شهردار و تأیید مصوبه‌ها نسبت، افزود: با تقویت شوراها و رساندن آنها به درجات بالا می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای کشور رقم بزنیم تا خلاءهای موجود نیز برطرف شود، مجلس جوان و فعال است که با توجه به این موضوع می‌تواند قانون‌های شورا را اصلاح کند تا این نظارت‌ها بیشتر باشد.

احمدی در پایان اضافه کرد: شوراها نباید از نظارت بترسند، باید این اعضا از پایه تقویت شوند تا وضعیت بهتر شود زیرا همیشه نمی‌توان این وضعیت را حفظ کرد؛ عدم آموزش‌های لازم سبب شده که این اتفاقات رخ دهد، امیدوارم با تغییر روند شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.

کد خبر 480607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.