آسیب‌های طلاق والدین بر تربیت کودکان چیست؟

یک روانشناس و مشاور خانواده، گفت: طلاق والدین آسیب‌های بسیار جدی به احساس امنیت کودک وارد می‌کند، احساس ناامنی بسیاری اوقات بر روی عزت نفس، کفایت و ابراز وجود کودک اثرات منفی دارد.

طاهره اصلانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اثرات منفی طلاق والدین در تربیت کودکان، اظهار کرد: دلبستگی‌های انسان مجموعه‌ای از نیازهای امنیت، توجه، محبت و حمایت در زندگی خانوادگی است و یکی از نیازهای بسیار مهم کودکان در زندگی خانوادگی نیاز به امنیت است، عوامل مختلفی به دلبستگی کودک آسیب می‌زند و یکی از برجسته‌ترین این عوامل طلاق والدین، مرگ یکی از والدین، دعواهای زن و شوهر و شاغل بودن و نبودن مادر در محیط خانواده است که احساس امنیت و دلبستگی کودک را کمرنگ می‌کند.

فرزندپروری کودک یک سفر طولانی است

وی با بیان اینکه در دسترس بودن منبع دلبستگی و پاسخگو بودن او در خانواده برای کودک حس امن بودن را فراهم می‌کند، افزود: فرزندپروری کودک یک سفر طولانی است و والدین راهنمای فرزندان در این سفر هستند، جدایی والدین به کودک حس ناامنی می‌دهد و کودک به این باور می‌رسد والدینی که قرار بود سال‌ها در زندگی او را همراهی کنند و به امید آنها به این دنیا پا گذاشته است در حال حاضر با پدیده شوم طلاق از هم جدا شدند و او به ناچار تنها شده است.

این مشاور و خانواده درمانگر، تصریح کرد: کودکی که دائم شاهد اختلاف و مشاجره پدر و مادر در محیط خانواده است، حس ناامنی و نداشتن تکیه گاه محکم در زندگی به او دست می‌دهد، احساس ترس و ناامنی حس غالبی است که این گروه از کودکان با خود همیشه دارند و این اتفاق آسیب زیادی به آنها وارد می‌کند.

اصلانی ادامه داد: احساس ناامنی بسیاری اوقات بر روی عزت نفس، کفایت و ابراز وجود کودک و دیگر نیازهای او اثرگذار بوده و این مسئله در تعاملات اجتماعی و خانوادگی او بسیار مهم است، طلاق آسیب‌های بسیار جدی به کودک می‌زند، به واسطه اینکه احساس امنیت او را مختل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی شرایط زندگی زوج‌ها به نوعی است که ادامه دادن یک رابطه امکانپذیر نیست، گفت: گاهی اوقات همسران به این نتیجه می‌رسند که جدایی آنها به صلاح آنها است و قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، بعد از طلاق و جدایی باید آنها توجه زیادی به احساس امنیت کودک داشته باشند و پدر و مادر همدیگر را جلوی فرزند تخریب نکنند.

این روانشناس و مشاور و خانواده، افزود: نباید پدر خانواده از مادر کودک بدگویی کند، به دلیل اینکه با این عملکرد احساس ناامنی را در وجود فرزند تشدید می‌کند، با توجه به اینکه مادر مدت زمانی را با کودک می‌گذراند و کودک بخشی از احساس امنیت را از مادر می‌گیرد، همان طور بر کس این اتفاق هم وجود دارد و مادر نباید از پدر بدگویی کرده و موجب احساس ناامنی فرزند شود.

دعواهای زیاد بعد از طلاق و تشدید ناامنی فرزندان

اصلانی با اشاره به اینکه اگر زن و مرد مشکلی با هم دارند بعد از طلاق سعی کنند ارتباط آنها برای تربیت فرزند تا حدی وجود داشته باشد، اظهار کرد: ارتباط آنها به نوعی باشد که کودک احساس کند اگرچه والدین او از هم طلاق گرفتند ولی باز هم می‌تواند در زندگی به آنها تکیه کند که در شرایط اورژانسی مثل جلسه، مدرسه، بیماری، ازدواج و شرایط مورد نیاز حمایت کننده او هستند و او را تنها نمی‌گذارند.

وی تاکید کرد: اگر هر دو والد کنار هم باشند کودک با خیال آسوده و حس امنیت و اینکه هر دو نفر والدین را دارد به زندگی روزمره ادامه می‌دهد، معمولاً زوج‌ها بعد از طلاق با دعواهای زیاد حس ناامنی فرزندان را تشدید می‌کنند، باید والدین بعد طلاق در مواجهه با فرزندان از سرزنش طرف مقابل، بدگویی و دعوا و مشاجره پرهیز کنند و سعی کنند حداقل در ظاهر کنار کودک با هم هماهنگی لازم را داشته باشند.

این روانشناس و مشاور خانواده، به والدین توصیه کرد: بهتر است بعد از طلاق والدین سعی کنند زندگی خوبی را برای خود بسازند بسیاری از اوقات کودک در این دنیا به غیر از دو والد کسی را ندارد، کودک برای تأمین سلامت جسمی و روانی نیازمند وجود پدر و مادر است، بعد از طلاق ضروری است پدر و مادر کودک زندگی فردی خوبی داشته باشند تا از بروز حس ناامنی در کودک جلوگیری شود.

اصلانی اضافه کرد: بعد از طلاق در اجتماع معمولاً خانم‌ها دوباره ازدواج نمی‌کنند و مادر زندگی خود را وقف فرزند کرده و از کودک طلبکار می‌شود، این اتفاق احساس گناه، ترس و مستقل نشدن در فرزند را تقویت می‌کند به دلیل اینکه احساس می‌کند مادر او تکیه گاهی ندارد، باید جبران زحمت‌های او را بکند و نمی‌تواند او را تنها بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: باید والدین بعد از طلاق هم بتوانند استقلال خود را حفظ کنند، ساختن زندگی مناسب، داشتن روحیه قوی باعث تقویت حس امنیت، شادابی و سرزندگی کودک می‌شود و اینکه او با دیدن حال مساعد و خوب پدر و مادر حتی بعد از طلاق و جدایی آنها احساس مفید بودن و داشتن تکیه گاه محکم در زندگی دارد.
 

کد خبر 480447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.