مددجویان نیازمند کمک‌های حقوقی، صاحب وکیل می‌شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به امضای تفاهمنامه فی‌مابین بهزیستی و اتحادیه کانون وکلا گفت: این حق الهی و طبیعی مددجویان سازمان بهزیستی و افراد دارای معلولیت و نیازمندان است که از داشتن یک وکیل حقوقی برخوردار باشند.

به گزارش ایمنا، وحید قبادی دانا در مراسم آئین امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین بهزیستی و اتحادیه کانون وکلا، اظهار کرد: جهت اجرای ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و برای اجرای تکالیفی که در کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت داریم، همه این‌ها در کنار هم و با توجه به مفاد مصرح اصول ۲۱، ۲۹ و ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مافوق همه این‌ها تکلیف وجدانی و انسانی که بر عهده ماست برای اینکه بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا افرادی که دچار مشکل هستند و به لحاظ جسمی یا مالی و مشکلاتی که متوجه آنهاست، این امکان را ندارند که مانند بقیه شهروندان از حق داشتن وکیل برخوردار باشند، این کمک را به آنها برسانیم که دارای برخورداری از داشتن وکیل و مشاور حقوقی باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت داوطلبانه وکلا جای تقدیر دارد، افزود: این را باید بیان کرد و گفت و جامعه ما بداند که وکلا در سال ۹۹ بیش از ۷۰۰ پرونده را به صورت رایگان معاضدت حقوقی و قضائی برای مددجویان سازمان بهزیستی داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تشکر کرد و افزود: امروز با این تفاهم‌نامه شرایط برای اقدامات کانون‌های وکلا در همه استان‌های کشور فراهم خواهد شد و تفاهم نامه‌ای که منعقد می‌شود تفاهم نامه ۵ ساله خواهد بود و این زمینه را فراهم می‌کند که تا ۵ سال آینده این اقدام به شایستگی انجام شود و ادامه پیدا کند. این حق الهی و طبیعی مددجویان سازمان بهزیستی و افراد دارای معلولیت و نیازمندان است که از داشتن یک وکیل حقوقی برخوردار باشند.

وی گفت: موضوع معاضدت حقوقی و قضائی موضوعی است که در قانون تسریع شده و امکانی است که برای نیازمندان و افرادی که بضاعت لازم را برای در اختیار گرفتن وکیل مناسب ندارند، می‌تواند ایجاد کند.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ممنونیم که اقداماتی که در سال ۹۹ توسط وکلای داوطلب در کانون وکلای دادگستری انجام شده موجبات رضایت مددجویان را فراهم کرده و شاید وقتی که فردی کاری را بر مبنای وظیفه انسانی خود و با عشق انجام می‌دهد، بلکه بهتر از کسی انجام خواهد داد که بخواهد کاری را در ازای دریافت وجه و پول انجام دهد. لذا اثر این انجام معاضدت‌های حقوقی و قضائی را در پرونده‌های مددجویان سازمان بهزیستی به وضوح مشاهده می‌کنیم. البته همکاری‌های خوبی با کانون‌های مشاورین قوه قضائیه و سایر مجموعه وکلا داشتیم و داریم که جای قدردانی از همه این مجموعه‌ها دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هدف ما در سازمان بهزیستی ایجاد شرایطی برای بهتر زیستن در جامعه بوده و است.

قبادی دانا در ادامه نیز با بیان اینکه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یکی از برنامه‌های اصلی ما در بهزیستی بوده است که این اقدام در این روز مبارک و به میمنت شب مبعث پیامبر گرامی اسلام، می‌تواند قدم بلندی در اجرای ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باشد، گفت: زنان سرپرست خانوار که به تنهایی بار یک خانواده را به دوش می‌کشند نیازمند این هستند که ما در کنارشان باشیم. فرزندان دارای سرپرست غیرموثر، بی سرپرست یا بدسرپرست نیازمند کمک‌های حقوقی و معاضدت‌های حقوقی وکلا هستند.

وی گفت: همچنین افراد دارای معلولیت که امروز شاهدیم که همه این افراد با سیاست‌های توانمندسازی در نظر گرفته شده در نظام سعی شده تا در ارتباط با تحصیلات حمایت شوند. امروز افتخار داریم که بیش از ۲۲ هزار نفر از دانشجویان تحت پوشش به طور کامل شهریه‌شان در دانشگاه‌های غیردولتی پرداخت می‌شود و بیش از ۲۰۰۰ نفر که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند کمک هزینه تحصیلی تشویقی در هر ترم دریافت می‌کنند.

قبادی دانا تصریح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم با آگاهی‌بخشی و توانمندسازی مددجویان زمینه‌ای را برای بهبود کیفیت زندگی آنها فراهم کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 480422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.