زنان، امروز نقش‌آفرین میدان عمل کسب و کارهای دانش بنیان هستند

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی گفت: بانوان توانمندی‌های زیادی در عرصه‌های مختلف دارند. آنها در ردیف بزرگترین ذخایری هستند که هنوز از توانشان استفاده بهینه نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، معصومه پاشایی رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی در نشست مجازی زنان و اقتصاد خانواده محور گفت: همکاران محترم؛ مایلم در ابتدا به نمایندگی از طرف گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران مراتب خرسندی خویش را به خاطر حضور و مشارکت در این نشست اعلام نموده و از همه نمایندگان محترم به خاطر همراهی و مشارکتشان قدردانی کنم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس افزود: امیدوارم با تشریک مساعی شما همکاران ارجمند بتوانیم نشست خوب و موفقی را داشته باشیم و با هم اندیشی با یکدیگر به اهداف مورد نظر دست یابیم.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی اظهار کرد: در دنیای پر تحول امروز، دانش و نوآوری از اساسی‌ترین عامل پیشرفت در عرصه اقتصادی به شمار می‌رود. حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در قلمرو فعالیت‌های یک کسب و کار دانش بنیان قرار دارد. از این رو کسب و کارهای دانش بنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقا سطح اقتصاد و رفاه، تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه ایفا می‌کنند. این کسب و کارها در تبیین و مدل سازی فرایندهای تولید، تحقیق و توسعه، غنی سازی علمی و فنی، آموزش، پرورش و توسعه انسانی، انتقال دانش و نشر و اشاعه نوآوری در کشورها نقش مهمی ایفا می‌کنند. در کسب و کارهای دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می‌یابد. بدین معنا که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرایند و یا سیستم‌های نوین تبدیل می‌گردد و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد کشورهاست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانگونه که می‌دانیم، میزان و نحوه مشارکت اقشار مختلف در فعالیت‌های اقتصادی یکی از عوامل و شاخص‌های توسعه است. ضرورت و الزام اقتصادی اشتغال و مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، همواره در تاریخ پیشرفت و توسعه جوامع مختلف بشری مطرح بوده است و تغییرات ایجاد شده در بستر زمان باعث شده تا زنان از محدوده خانه خارج شوند، جذب نظام شغلی جامعه گردند و در تغییر الگوی کار سنتی حاکم بر جامعه نیز تغییراتی ایجاد کنند.

وی گفت: بدون تردید، بانوان توانمندی‌های زیادی در عرصه‌های مختلف دارند. آنها در ردیف بزرگترین ذخایری هستند که هنوز از وجودشان استفاده بهینه به عمل نیامده است و این گروه که عهده دار تنظیم امور خانوادگی و تعیین کننده مسیر اقتصاد و خانواده محسوب می‌شوند، در امور اقتصادی و تنظیم بودجه خانوادگی دخالت مستقیم دارند و هر نهضتی که بخواهد رفاه اجتماعی و نظم اقتصادی را توسعه دهد، ناگزیر است که از توجه و همکاری با طبقه‌ای که بخش مهمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، بهره مند شود.

پاشایی تصریح کرد: اکنون، زنان، با حضور در اثر گذارترین بخش‌های جامعه‌ی خود پر رنگ تر از گذشته در بسیاری از حوزه‌ها، ظاهر شده اند. از جمله این عرصه‌ها می‌توان به کسب و کارهای دانش بنیان اشاره کرد، به طوری که بخش قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان با کمک بانوان ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی می‌کند. به واقع می‌توان گفت، رشد و توسعه‌ی علم و فناوری مستلزم مشارکت بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه یعنی زنان است. در این راستا، بسترسازی توسعه کسب و کارهای دانش بنیان با حضور بانوان، قطعاً به بهبود و تثبیت جایگاه و افزایش نقش آنها در توسعه اقتصادی منجر می‌شود.

نماینده مردم مرند و جلفا بیان کرد: این حوزه که با حضور و نقش آفرینی زنان از طریق ارائه ایده‌های نوآورانه و کسب و کارهای دانش بنیان بانوان شکل می‌گیرد، توانمندی زنان را در توسعه اقصاد دانش بنیان شکوفا می‌شود.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی اظهار کرد: شاید نقش زنان در گذشته، صرفاً به قلمروی خانه، فرزندآوری و فرزندپروری محدود می‌شد، اما اقتصاد دانش بنیان، فرهنگی را با خود به ارمغان آورده است که نه تنها نقش زنان را نادیده نمی‌گیرد، بلکه به عنوان یک بازوی قدرتمند و محکم به شمار می آیند. زنان، امروز نقش آفرین میدان عمل کسب و کارهای دانش بنیان هستند. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، این موضوع از حد شعار فراتر رفته است و اکنون، شمار کسب و کارهای دانش بنیان که زنان، بنیان گذار و نقش آفرین کلیدی آن هستند و تعدادشان هم کم نیست، گواه این مدعاست.

وی تاکید کرد: فعالیت زنان کارآفرین به عنوان مولد تولید و نیروی کار همواره حائز اهمیت بوده و بدیهی است حضور زنان در کنار مردان و کار آنان در انجام امور خانه و خانواده بر کسی پوشیده نیست. آنها به عنوان نیروی خلاق و متفکر در زمینه فعالیتی خود می‌توانند تحولی در زندگی و حیات اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنند و جوامع را از حالت ایستایی نجات دهند.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی عنوان کرد: همکاران ارجمند؛ پذیرش واقع بینانه تفاوت‌های طبیعی میان زن و مرد، پرهیز از مقایسه‌های بی مورد که موجب کاهش عزت نفس می‌شود، اعتماد به استعدادها و توانایی‌های خود، هدفمندی و انتخاب برنامه‌های منطقی، رشد تفکر عقلانی، تلفیق میان عقل و احساس، حساسیت نسبت به تحولات زمان و همچنین مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی به ویژه مهارت‌های کارآفرینی زنان را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس گفت: همگان واقفیم که مشارکت زنان در کلیه زمینه‌های زندگی اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و ضرورتی بنیادین است. امیدوارم بانوان در همه کشورها به ویژه در منطقه کهن آسیا بتوانند با قدرت و با صلابت در سطحی که شایسته ی مقام و جایگاه زنان است، حضور یابند.

پاشایی خطاب به شرکت کنندگان محترم در این نشست گفت: مایلم اعلام کنم بعنوان رئیس گروه APA پارلمان ایران، گزارشی از این اجلاس به نشست کمیته ویژه زنان نماینده پارلمان در مجمع مجالس آسیایی که به هنگام برگزاری اجلاس کمیته دائم امور اجتماعی و فرهنگی APA منعقد می‌گردد، ارائه خواهم کرد.

کد خبر 480397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.