رفع معضل کارتن خوابی نیازمند حمایت مسئولان و خیران است

زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و کارتن خواب در حاشیه شهرها مشکلات فراوانی دارند، برای رفع این معضل نیاز به همراهی و حمایت تمام جامعه است که در این راستا سامانسرای خورشید برای رسیدگی به این زنان در شهر اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین سیستانی فرماندار اصفهان، در آئین افتتاحیه سامانسرای خورشید (خیریه ساماندهی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست)، اظهار کرد: توفیق پیدا کردیم در جمع تعدادی از مسئولان و خیران و بزرگوارانی که علاقه‌مند به حل مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی هستند در سامانسرای خورشید باشیم.

وی ادامه داد: در این سامانسرا شاهد فعالیت بسیار خوب تعدادی از بانوانی هستیم که هر کدام در جایگاه خود از شأن اجتماعی بالایی برخوردار هستند و با نگاه واقع بینانه تصمیم گرفتند وقت و انرژی خود را صرف یک کار درست و خیر کنند، در همه جوامع مشکلات اجتماعی وجود داشته است، به ویژه در شهرهای بزرگ به طور طبیعی آسیب‌های اجتماعی در نوع خود خاص است و بیشتر خود را نشان می‌دهد.

فرماندار اصفهان خاطرنشان کرد: در قالب حاشیه‌نشینی و کارتن خواب‌ها گرفتاری‌ها و مشکلاتی راجع به آسیب‌های اجتماعی پیرامون زنان، کودکان کار، کودکان خیابانی و افراد دارای اعتیاد وجود دارد، اما دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، کمیته امداد، بهزیستی و سازمان‌های دیگر اقدامات خوبی انجام داده‌اند، اما اینکه انجمن‌ها و سازمان‌های خیریه‌ای شکل گرفته که صرفاً به دنبال این کار هستند و برای چنین افرادی سرمایه گذاری می‌کنند قابل تحسین است، به ویژه اینکه این خدمات برای زنان و مردان کارتن خواب انجام شود.

وی با بیان اینکه افراد کارتن خواب به هر دلیلی دچار مشکلاتی شده یا از خانه رانده شده‌اند، افزود: این افراد معمولاً سرپناهی ندارند و یا دچار معضلاتی هستند که باید دستشان را بگیریم، مشکلات اجتماعی متعددی در این حوزه وجود دارد، خیران نیکوکار برای کمک‌های مومنانه ورود کردند و در حوزه‌های بهداشتی، حوزه‌های اجتماعی برای مدارس، و تأمین پوشاک، لباس و خوراک اقشار نیازمند اقدام می‌کنند، اما آنچه مهم است حفظ کرامت انسانی افراد است که به عنوان مخلوق خداوند باید مورد مساعدت قرار بگیرند.

سیستانی با تاکید بر اینکه سامانسرای خورشید اقدام به ایجاد یک مکان در موقعیت مناسب در شهر کرده است، تصریح کرد: جای تشکر دارد از خواهران بزرگواری که نسبت به جمع‌آوری و نگهداری زنان بی سرپرست، بدسرپرست یا کارتن خواب تلاش می‌کنند و آموزش و ترک اعتیادآنها را در اولویت قرار داده‌اند و با مهارت آموزی‌هایی که انجام می‌دهند، به دنبال این هستند که افراد روی پای خودشان بایستند و بتوانند در جامعه سرافرازانه زندگی کنند.

راه‌اندازی مرکز فدک در اوایل سال جدید

وی ادامه داد: خوشحالم که چنین اقدام ارزنده‌ای در شهر اصفهان رخ داده و تعدادی از خانم‌ها نسبت به شکل‌گیری این انجمن و این سامانسرا اقدام کردند.

وی تاکید کرد: مرکز ماده ۱۶ فدک نیز در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته، زیرساخت‌های آن آماده و رو به اتمام است، مدیریتی قابل تعریف لازم است تا بتوانند با پشتوانه‌های مالی و یا روش‌های مختلف مجموعه را راه‌اندازی کنند، احتمالاً اوایل سال ۱۴۰۰ این مجموعه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و قابلیتی اندیشیده شده که در این مجموعه از توان دستگاه‌ها و خیران استفاده شود.

کارتن‌خواب‌ها در اصفهان متولی ندارند

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم افتتاحیه، اظهار کرد: آمار زنان کارتن خواب در اصفهان از حدود یک دهه گذشته افزایش یافته که حاشیه نشینی سهم عمده‌ای در این روند داشته است و بیشتر این زنان در حاشیه اصفهان مستقر هستند، و متأسفانه دستگاه‌های متولی هم این موضوع را رها کردند و در واقع می‌توان گفت کارتن خوابی در اصفهان هیچ متولی ندارد.

وی ادامه داد: بعضی از دستگاه‌ها وظایفی دارند، اما هیچکدام زیر بار مسئولیت‌های خود نمی‌روند و همین موضوع باعث افزایش آمار مردان و زنان کارتن خواب در ۱۱ منطقه حاشیه اصفهان شده است و امروز کار به جایی رسیده که ما نیازمند توان خیران شدیم، در حال حاضر ۲ خیریه در زمینه کارتن خوابی در اصفهان فعال هستند که یکی از آنها سامانسرای خورشید و دیگری پایان کارتن خوابی امید است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با کمک خیران، مردم، همت شهرداری و نیروی انتظامی توانستیم این افراد را جمع‌آوری کنیم، شهرداری و شورای شهر در این حوزه ورود پیدا کردند، از دادستان دستور جمع‌آوری کارتن خواب‌ها را گرفتیم، که در حال حاضر ۳۴ زن را در سامانسرای خورشید و ۲۷ زن را در مرکز نگهداری زنان بهزیستی داریم و بالای ۲۰۰ مرد در مرکز نگهداری مردان هستند، اما حمایت‌ها بسیار کم است و لازم است که از خیران تشکر کنیم.

زنان کارتن خواب نسبت به مردان دچار آسیب‌های بیشتری می‌شوند

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در مراسم افتتاح سامان‌سرای خورشید، اظهار کرد: سامانسرای خورشید صرف نگهداری افراد نیست و در این سامانسرا به مباحث آموزشی، مشاوره‌ای، درمانی و حتی توان افزایی افرادی که در این سامانسرا نگهداری می‌شوند توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه افرادی که به هر نحوی مشکلی برایشان به وجود آمده و دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند به ویژه بانوان باید مورد حمایت و توجه قرار گیرند، چرا که آسیب‌ها و خطرات بیشتری در جامعه متوجه این زنان است و در جامعه زنان به مراتب بیشتر از مردان دچار آسیب می‌شوند، پس باید توجه ویژه‌ای به این مبحث شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این سامانسرا با رویکرد توجه به زنان آسیب دیده، بی سرپرست و بدسرپرست تأسیس شد و اقدامات اساسی برای درمان آن‌ها، کاهش آسیبی که به آن‌ها رسیده و توانمندسازی آن‌ها انجام می‌شود، امیدواریم بتوانیم حمایت خیران نیکوکار را برای این موضوع داشته باشیم.

ارگان‌های دولتی از سامانسرای خورشید حمایت کنند

وی تصریح کرد: در افتتاح این سامانسرا شاهد این هستیم که تقریباً تمام ارگان‌های دولتی از این فعالیت حمایت می‌کنند و برای حل مشکلات همراه شده‌اند، همان طور که در این سه سال مدیریت شهری و شورای شهر همراه این سامانسرا بوده است، امیدواریم فرمانداری، استانداری، بهزیستی و دیگر ارگان‌هایی که لازم است حمایت‌های ویژه‌ای را داشته باشند و بتوانیم در آینده نه چندان دور شاهد حضور کارتن خواب‌ها به خصوص کارتن خواب‌های زن در شهر نباشیم.

روشن با اشاره به بازدید از مناطق حاشیه‌ای شهر، افزود: در این مناطق از برخی خانه‌ها که زنان معتاد قرار داشتند بازدید داشتیم و از همان جا بنا را بر این داشتیم که خیریه یا سامانسرایی برای این زنان کارتن خواب و افرادی که بی‌سرپناه هستند داشته باشیم و به اتفاق تعدادی از دوستان این خیریه تأسیس شد و در همان ابتدا از خیران و ارگان‌های متعددی درخواست داشتیم که حمایت کنند که متأسفانه در ابتدا استقبال خوبی نشان ندادند که جا دارد از آقای دکتر نوروزی شهردار محترم تشکر کنیم که از همان ابتدا حمایت‌های لازم را داشتند.

وی با اشاره به حمایت شهردار و شورای شهر از توجه به آسیب دیدگان اجتماعی، گفت: امسال برای اولین بار در ردیف بودجه مواردی تحت عنوان حمایت از گرمخانه‌ها به بودجه‌های شهرداری اضافه شد که امیدواریم با همکاری و همراهی دیگر ارگان‌های دولتی مثل نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد و استانداری، فرمانداری و … بتوانیم شرایط مناسبی را برای این سامانسرا فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: وجود یک زن معتاد و یا یک زن کارتن خواب در جامعه می‌تواند تأثیر بسیار منفی در توسعه شهر داشته باشد، این تأثیر به مراتب بیشتر از یک مرد معتاد و یا یک مرد کارتن خواب خواهد بود، البته همان موارد هم باید ساماندهی شود و همکاری‌هایی لازم است تا بتوانیم این معضلات را از جامعه پاک کنیم و چهره زیباتری را برای شهر فراهم کنیم و شرایطی را برای این عزیزان فراهم کنیم که بتوانند از معضلات اجتماعی رهایی یابند.

تلاش سامانسرای خورشید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی

همچنین زهرا برومند، رئیس هیئت مدیره سامانسرای خورشید در این آئین، گفت: سامانسرای بانوان خورشید سال ۹۶ مجوز فعالیت خود را از امور اجتماعی و استانداری اصفهان دریافت کرد، این سامانسرا برای اسکان زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست احداث شده که به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در این سامانسرا مسائل بهداشتی و فرهنگی به زنان کارتن خواب آموزش داده می‌شود و بعضی از این زنان نیاز به خدمات درمانی دارند و روانپزشک به طور رایگان آن‌ها را ویزیت می‌کند، هفته‌ای دو روز روانشناس به مرکز می‌آید و با آن‌ها صحبت می‌کند و روانپزشک و روانشناس با هم هماهنگ هستند و یک پروتکل درمانی برای آن‌ها درنظر می‌گیرند.

رئیس هیئت مدیره سامانسرای خورشید تصریح کرد: اکثر این زنان، خانواده ندارند و یا خانواده‌ای که بتواند آنها را بپذیرد ندارند، اما اگر شرایطی فراهم شود که این افراد به خانواده بازگردند، برای آن‌ها تأثیرات مفیدی را به همراه دارد، با خانواده‌ها تماس می‌گیریم و سعی می‌کنیم این افراد به خانواده بازگردانده شوند، اما افرادی که می‌دانیم اگر به خانواده بازگردند، آسیب بیشتری متوجه آن‌هاست، در مرکز نگه‌داری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه با کمک خیران و مسئولان شهر، می‌توانیم کار را ادامه دهیم، افزود: دغدغه‌مند بودن مسئولان باعث شده که اینجا سرپا و فعال باشد و اولین بودجه این مرکز توسط امور زنان نهاد ریاست جمهوری و دومین بودجهتوسط دکتر نوروزی شهردار اصفهان تأمین شد.

ایجاد انگیزه برای بازگشت به زندگی

برومند ادامه داد: برای برخی مخارج سامانسرا خیران کمک‌هایی داشته‌اند، اما باز هم با مشکل بودجه روبرو هستیم، فضای فیزیکی ما آنچنان بزرگ نیست و نیاز است که اتاق‌های بیشتری برای جداسازی داشته باشیم چرا که برخی از این زنان دارای فرزند کوچک هستند و شاید وجود این فرزند در کنار مادر انگیزه‌ای برای بازگشت به زندگی او باشد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مجموعه‌هایی وجود دارد که مادرها با دو یا سه بچه هم می‌توانند در یک اتاق زندگی کنند، اضافه کرد: چنین نمونه‌ای را در تهران داریم و اگر به جای اینکه مادر و فرزند را از یکدیگر جدا کنیم و بچه آسیب ببیند و مادر انگیزه‌ای برای یک زندگی درست نداشته باشد، بهتر است شرایطی فراهم کنیم که بتوانند تفکیک شوند و مادر و فرزند را بتوانیم نگهداری کنیم.

رئیس هیئت مدیره سامانسرای خورشید با اشاره به نیاز به کمک خیران برای ایجاد اشتغال این زنان، اظهار کرد: این زنان را نمی‌توانیم تا ابد اینجا نگهداریم و باید تلاش کنیم تا یک زندگی خوبی پیدا کنند و بتواند روی پای خودشان بایستند، برای همین بهتر است که شغل مناسب داشته باشند که بتوانند یک زندگی مستقل برای خودشان درست کنند، نیاز است خیران به این حوزه ورود پیدا کنند تا زنان بتوانند یک حرفه یاد بگیرند و درآمدی هم داشته باشند.

سامانسرای خورشید تنها مرکز ساماندهی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست اصفهان

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمان، افزود: درمان‌های روانپزشکی، دندان پزشکی، چشم پزشکی، هزینه‌های فراوانی دارد و حتی بعضی از آن‌ها نیاز به عمل جراحی دارند، اما تأمین هزینه‌های درمانی در توان سامانسرا نیست و اگر عمل جراحی اورژانسی پیش بیاید مجبوریم در نهایت افراد را به بیمارستان ببریم که در تأمین هزینه بیمارستان آن‌ها با مشکل روبرو می‌شویم.

برومند گفت: این مرکز ۲۴ ساعته و به صورت خودمعرف است و تنها نمونه‌ای است که در استان اصفهان در رابطه با ساماندهی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست فعالیت می‌کند که مردم نوعدوست و خیران می‌توانند از طریق شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۳۶۱۴۲ کمک‌های خود را به سامانسرای زنان خورشید داشته باشند، همچنین معاونت امور بانوان ریاست جمهوری، شهرداری، امور اجتماعی استانداری و فرمانداری اصفهان دستگاه‌هایی هستند که به سامانسرای خورشید کمک کردند و حتی حمایت‌های معنوی از آن داشتند.

کد خبر 480375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.