نقش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در ایجاد محله‌های پیاده دوست

جنبش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای طی چند سال اخیر نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کرده است؛ در شهرک‌های خودکفا، مردم می‌توانند با طی کردن مسیری حداکثر ۱۵ دقیقه‌ای به تمام امکانات مورد نیاز خود از طریق دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی دست یابند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارسلونا با شهرک‌های خودکفای خود پیشگام مناطق ۱۵ دقیقه‌ای است که در آن مردم تنها از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌توانند در نزدیکی محل سکونت خود به تمام امکانات شهری دسترسی پیدا کنند. آنه ایلداگو، شهردار پاریس نیز پس از رسیدن به سمت کنونی خود تصمیم گرفت مناطقی ۱۵ دقیقه‌ای در پایتخت فرانسه به وجود آورد تا مردم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین وسایل حمل و نقل موتوری کنند. بر اساس این ایده، پاریس از نو طراحی خواهد شد و هر منطقه، شهرکی کاملاً خودکفا را در بر خواهد گرفت که در آن ساکنان می‌توانند با تنها یک ربع ساعت پیاده‌روی به مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، مراکز تفریحی، فضاهای سبز و تمام خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

 نقش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در ایجاد محله‌های پیاده دوست

اگرچه از نظر بسیاری از منتقدان شهری، ایجاد شهرک‌های خودکفا غیرممکن است، با این حال، بسیاری از مدیران شهری در نقاط مختلف جهان در تلاشند رویکردهایی کارآمد برای پیاده‌سازی این ایده در شهرهای خود به کار گیرند و از مزایای بیشمار آن بهره‌مند شوند. در نتیجه ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای، تمرکز توزیع کالاها و خدمات از مرکز شهرها برداشته خواهد شد و هر شهرک به ارائه خدمات کاملی برای ساکنان خود خواهد پرداخت.

علاوه بر این، در صورت ایجاد خودکفاهای ۱۵ دقیقه‌ای، دیگر نیازی به استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری برای تردد نیست چرا که مردم می‌توانند از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام آنچه که نیاز دارند، دست یابند. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود قوانین راهنمایی و رانندگی در چنین شهرهایی بسیار متفاوت با قوانین سایر شهرهای جهان باشد و خودروها جایگاه خاصی در آن‌ها نداشته باشند.

 نقش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در ایجاد محله‌های پیاده دوست

آنه ایلداگو با مطرح کردن ایجاد شهرک‌های خودکفا برای اولین بار در میان مردم پاریس محبوبیت پیدا کرد و سپس به مقام شهردار پایتخت فرانسه درآمد. وی هدف خود از طراحی چنین شهرک‌هایی را ترویج تردد پاک، کاهش آلودگی هوا، ایجاد ارتباط نزدیک‌تر میان شهروندان و رونق اقتصادی مناطق خودکفا معرفی کرد. بدیهی است که اگر شهرک‌ها به صورت خودکفا عمل کنند، آنگاه تجارت در خود آن‌ها متمرکز خواهد شد که این امر گرایش مردم به خرید و فروش و رونق اقتصادی در هر منطقه را در پی خواهد داشت.

شهردار پایتخت فرانسه همچنین در نظر دارد از طریق گسترش شهرک‌های خودکفا به افزایش فضاهای سبز شهری نیز بپردازد. افزایش فضاهای سبز شهری نه تنها به پاکسازی هر چه بیشتر هوای پاریس منجر خواهد شد بلکه کارآفرینی برای جوانان شهر را نیز در پی خواهد داشت به طوری که مقامات پیش‌بینی کرده‌اند تنها تعداد پنج هزار نفر برای کاشت درختان به استخدام شهرداری در خواهند آمد.

وزیر حمل و نقل فرانسه نیز آمادگی کامل خود برای پیاده‌سازی پروژه‌های شهردار را اعلام و ادعا کرده است فضای پارک بیش از ۶۰ هزار خودرو را به مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل خواهد کرد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تمام خیابان‌های پاریس را فضایی برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران فرا گیرد. بدون شک، ایجاد مسیرهایی با تمام امکانات و تجهیزات ایمنی کامل، نقش مهمی در ترویج تردد پاک میان شهروندان پاریسی ایفا خواهد کرد و منجر به اتخاذ سبک زندگی سالم در میان آنان خواهد شد.

همزمان با اعلام تصمیمات جدید ایلداگو، مقامات بسیاری از شهرهای دیگر جهان نظیر ملبورن استرالیا نیز به ایجاد مناطقی ۲۰ دقیقه‌ای پرداخته‌اند که همه امکانات آن در فاصله حداکثر ۲۰ دقیقه از منازل شهروندان دست‌یافتنی است. شهرهای آمریکایی نیز مشتاقانه از این جنبش پیروی و تلاش کرده‌اند در نزدیک‌ترین فاصله ممکن در هر منطقه امکانات را برای شهروندان فراهم آورند تا آنان را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق دهند.

 نقش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در ایجاد محله‌های پیاده دوست

کد خبر 480078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.