پوشش ۹۰ درصدی هزینه بستری بیماران کرونا

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت حذف تدریجی دفترچه بیمه کاغذی، در عین حال هزینه این سازمان بیمه‌گر برای پوشش دارو و درمان بیماران کرونا را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری، اظهار کرد: بیمه سلامت با جمعیت ۴۲ میلیون نفر خدمات بهداشتی درمانی و پیشگیرانه را در پنج صندوق پوشش می‌دهد و بزرگترین صندوق بیمه روستایی با ٢١ میلیون جمعیت و بیمه همگانی با ۱۳ میلیون نفر تحت پوشش هستند و ۵.۵ میلیون نفر تحت پوشش صندوق کارکنان دولت قرار دارند. ما در برخی امور نمی‌توانیم هماهنگ و یکسان عمل کنیم و با توجه به صندوق‌ها و تنوع جغرافیایی و فرهنگی مردم کشور همه نکات را لحاظ کنیم تا بیمه شدگان کمترین آسیب را ببیند.

ناصحی با اشاره به گام‌ها در زمینه حذف دفترچه بیمه و الکترونیکی شدن نسخ، افزود: ما اولین بیمه‌ای بودیم که نسخه نویسی الکترونیکی را آغاز کرد و بیش از ۹۵ درصد استقرار و اتصال داریم و شاید بسیاری از مراحلی که ما طی کرده‌ایم، بیمه‌های دیگر طی نکرده باشند. به دلیل آسیب پذیر بودن بیمه‌شدگان و بیمارستان‌های دولتی موضوع را همزمان با تأمین اجتماعی پیش می‌بریم، اما برای حذف نسخ اندکی صبر کردیم و سعی کردیم جو روانی را طوری حفظ کنیم که فردی در بیمارستان‌ها دچار چالش نشود. امروز در تأمین اجتماعی جلسه‌ای با معاونت درمان داشتیم و حامی نسخه نویسی الکترونیک و همکاران در تأمین اجتماعی هستیم تا دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک در سطوح مختلف و در بخش سرپایی و بستری بسیار حائز اهمیت است و اگر در آینده نظام ارجاع و پزشک خانواده مستقر شود، منابع برای سلامت مردم سوق داده می‌شود. باید توجه داشت که ما از کشورهای نخست در مصرف برخی داروها و تجهیزات پزشکی هستیم و مصرف غیر منطقی داریم و به همین دلیل نکات فنی و مهمی در نسخه نویسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از فواید نسخه نویسی الکترونیک کنترل مصرف دارو به نفع بیمار است.

ناصحی درباره هزینه‌های بیمه سلامت در بخش کرونا اظهار کرد: در بستری ٩٠ درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی ٧٠ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم و تاکنون ٢ هزار میلیارد تومان در کرونا هزینه کرده‌ایم که در صندوق‌های مختلف هزینه‌ها متفاوت است.

وی به عقد قرارداد جدید با ۱۲۳۹ مرکز جدید اشاره کرد و افزود: ۴۲۷ مطب، ۶۶ آزمایشگاه، ۵۴ دانشگاه، هفت بیمارستان و… جزئی از همین مراکزی هستند که تعدادش ذکر شد.

ناصحی تاکید کرد: در بحث نسخه‌نویسی الکترونیک در پرداخت به موقع هزینه ناشی از خدمات الکترونیک اولویت ما پرداخت به روز نسبت به پرداخت غیر الکترونیک است. در این زمینه برای پزشک و داروخانه مشوق‌هایی در نظر گرفتیم. به ازای هر نسخه الکترونیک پزشک ۵,۰۰۰ تومان و اگر نسخه کاغذی باشد و داروخانه مجبور به ورود نسخه باشد، داروخانه ۳,۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. از جهت قانونی الزام وجود دارد اما در حوزه پزشکی و داروخانه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد. حدود ۹۶ درصد اتصال داریم ولی عمق قضیه و اینکه همه مراحل نسخه نویسی الکترونیک انجام شود، کمتر از ۱۰ درصد است؛ ولی نسخه نویسی نصفه و نیمه حدود ۵۵ درصد در کشور در حال انجام است و در کلانشهرها با توجه به مشکلات موجود پیشرفت ما کمتر بوده است.

وی افزود: زیرساخت بخش دولتی اندکی ضعیف‌تر است، در بخش خصوصی نیز وام‌هایی را در نظر گرفتیم تا تجهیزات خود را تکمیل کنند. در بخش سخت افزاری بخش خصوصی خیلی مشکلی نداریم ولی در بخش دولتی در حوزه سرپایی هنوز مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم.

وی در خصوص همکاری با بیمه تکمیلی که شرط پرداخت هزینه نسخه کاغذی است، اظهار کرد: چند هفته‌ای است که در بیمه تکمیلی هم به فکر هستیم تا هم برای ما و هم تأمین اجتماعی موانع برطرف شود. البته هدف بعدی این است که بیمه پایه و تکمیلی در کنار هم اقدامات الکترونیک را انجام دهند و دسترسی مردم تسهیل شود، البته اقرار می‌کنیم تاکنون همکاری مناسب نبوده اما بهتر می‌شود.

ناصحی درباره اعتبارات سازمان بیمه سلامت نیز تاکید کرد: در بحث اعتبارات سازمان رشد مناسبی در سال ۱۴۰۰ داریم و ۵۴ درصد رشد اعتباری داریم که نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده اعتبارمان افزایش می‌یابد. راه سختی برای افزایش اعتبار داشتیم که با اصلاحات جمعیت و همکاری وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی این هدف محقق شد. تا الان حدود ۳,۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال باقی مانده که پرداخت خواهد شد. امسال تخصیص اعتبارات ما ۱۱۰ درصد بوده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 479987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.