تأثیرات درازمدت کرونا بر زندگی روستایی

اگرچه واکسیناسیون کووید -۱۹ از اواخر سال ۲۰۲۰ در بریتانیا آغاز شده، اما به نظر می‌رسد که ویروس کرونا اثرات خود را تا سال‌های آینده بر زندگی شهری و روستایی به جای خواهد گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از محققان بر این باورند که حتی با پایان یافتن کامل انتشار ویروس کرونا در جهان، تا سال‌ها و حتی دهه‌های بعد، اثرات آن زندگی مردم سراسر جهان، به خصوص روستانشینان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدیهی است که طی یک دهه اخیر، بسته شدن مراکز اجتماعی و تجاری در روستاها به یک جنبش کلی تبدیل شده بود که شیوع بیماری کووید -۱۹ این رویداد را تشدید کرده است. درک اثرات کووید -۱۹ بر جوامع روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که می‌تواند پایداری یا نابودی کامل آن‌ها را در پی داشته باشد.

تأثیرات درازمدت کرونا بر زندگی روستایی

اگرچه اعمال محدودیت‌های کرونایی نظیر رعایت فاصله اجتماعی از مارس ۲۰۲۰ تمام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جهان و به خصوص، بریتانیا را تحت تأثیر قرار داد، با این حال، صاحبان مراکز تجاری را به سرمایه‌گذاری لازم جهت سازگاری با قوانین دائماً در حال تغییر، سوق داد. در هر حال، تأثیرات قرنطینه‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا بر کسب و کارهای غیرضروری، زندگی مردم سراسر جهان، به ویژه روستاییان را تحت تأثیر قرار داده و به نظر می‌رسد تا دهه‌ها پس از پایان کامل آن نیز ادامه پیدا کند.

از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا، بسته شدن مراکز تجاری و فروشگاه‌ها منجر به بیکاری یا کاهش درآمد بسیاری از مردم شد و همین امر، کمبود منابع مالی لازم برای حفظ فروشگاه‌ها و خدمات محلی را در پی داشت. مراکز تجاری روستایی در این بین بیشترین زیان را متحمل شدند چرا که تا قبل از دوران کرونا نیز مشتریان بسیار کمی داشتند و ظهور بیماری، به حداقل رسیدن این تعداد را در پی داشت.

تأثیرات درازمدت کرونا بر زندگی روستایی

علاوه بر این، با ظهور بیماری کووید -۱۹ دورکاری به روندی دائمی در بین بسیاری از شهرنشینان تبدیل شده است، حال آنکه مردم ساکن در روستاها از امکانات تکنولوژیک کافی برای انجام این کار محروم بوده‌اند. در واقع، نبود دسترسی به خدمات اینترنتی پیشرفته در روستاها، تأثیرات منفی زیادی در زندگی آنان به جای گذاشته و مانع از حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی، تجاری و حتی در بسیاری از موارد، ترک تحصیل دانش‌آموزان، دست کم تا پایان کرونا، شده است.

مردم ساکن در روستاها نسبت به شهرنشینان، متحمل جنبه‌های منفی بیشتری از انتشار ویروس کرونا شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم بریتانیا پس از بازنشسته شدن در روستاها سکونت گزیده‌اند که سن بالای آن‌ها و نبود امکانات درمانی لازم در این مناطق مسکونی، سلامت آن‌ها در دوران کرونا را به طور جدی نشانه گرفته است. بنابراین، روستانشینان بیش از شهرنشینان به خود جداسازی و قطع ارتباط با سایرین پرداخته‌اند که همین امر، رکود اقتصادی را برای آنان در پی داشته است. علاوه بر این، رعایت فاصله اجتماعی و اعمال محدودیت‌های تردد بین مردم روستاها باعث شده ارتباط افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر سرطان به میزان قابل توجهی با مراکز درمانی کاهش یابد و همین امر، تشدید علائم بیماری را برای آنان در پی داشته باشد.

تأثیرات درازمدت کرونا بر زندگی روستایی

گزارشات حاکی است که طی دو دهه اخیر و در پی گرایش مردم به شهرنشینی تعداد کافه‌ها و رستوران‌های روستایی به طور چشمگیری با کاهش مواجه بوده به طوری که از هر پنج کافه یا رستوران، یک مورد برای همیشه بسته شده است. شیوع بیماری کووید -۱۹ این روند را شدت بخشیده و بسته شدن دائمی مراکز بیشتری را در پی داشته است. البته رکود اقتصادی تنها در بخش رستوران‌ها و کافه‌ها رخ نداده بلکه سایر خدمات و فروشگاه‌های روستایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. محققان بریتانیایی پس از انجام تحقیقات گسترده در تعداد ۲۸۶ منطقه روستایی سراسر بریتانیا، به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی بین میزان ارتباط مردم با یکدیگر و رفاه مناطق روستایی وجود دارد. در واقع، هر چه این ارتباط نزدیک‌تر باشد، میزان رفاه اجتماعی نیز بیشتر است که البته متأسفانه شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث جدایی حداکثری روستانشینان و کاهش کیفیت زندگی برای آنان شده است.

تأثیرات درازمدت کرونا بر زندگی روستایی

کد خبر 479958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.