۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
پشت مطبخِ غذاهای اصیل اصفهانی

کتاب "پشت مطبخ" با موضوع ۲۰ غذای اصیل اصفهانی از سوی اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در هفدهمین روز از اسفندماه میزبان مراسم رونمایی از تولیدات این اداره در شش ماهه دوم سال ۹۹ بود که مهم‌ترین بخش این مراسم به رونمایی از کتاب "پشت مطبخ" در حوزه گردشگری خوراک، کتاب‌های سلامت روان کودک با عنوان "یک قصه در پنج روایت" و گشایش نمایشگاه عکسی از غذاهای اصیل اصفهانی اختصاص داشت.

محمدباقر انصاری پژوهشگر و نویسنده کتاب پشت مطبخ که آن را به سفارش اداره توسعه فرهنگ سلامت تهیه کرده، ۲۰ غذای اصیل کاملاً اصفهانی را معرفی و دستور طبخ آنها را به همراه یک روایت آورده است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: خرسندم که امروز از محصولات اداره توسعه فرهنگ سلامت در معاونت اجتماعی سازمان رونمایی می‌شود.

محمد عیدی تأکید کرد به دلیل علاقه به نمادشناسی کتاب‌های زیادی درباره شیوه‌های طبخ در ایران دیده اما هیچ‌کدام به اندازه کتاب "پشت مطبخ" رویکردی روایت‌گونه همراه با شیوه آموزش لذت‌بخش نداشته است.

وی پوشش و خورش را دو نماد هویتی قدرتمند برای هر ملت دانست و افزود: خوراکی‌هایی مانند پیتزا و بیسکویت به جز اینکه پاسخی به نیاز اولیه انسان برای غذا خوردن است، جهانی از پارادایم‌های فکری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل اکنون مکتبی به نام "مک‌دونالیزم" وجود دارد که حاصل نوعی از سلایق فکری و ذائقه‌ای است که در جهان رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب‌های سلامت روان کودک بیان کرد: در ایران کتاب کودک زیاد داریم اما در دنیا این متخصصان بزرگ هستند که در این وادی قلم می‌زنند و هرکسی به خود اجازه نمی‌دهد در حوزه کودک نظر دهد. خرسندم که اداره توسعه فرهنگ سلامت با انتشار این کتاب‌ها بر مسئله مهمی در جامعه ما که عدم درک متقابل میان والدین و فرزندان است انگشت تأکید گذاشته است.

عیدی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه یکی از وظایف بلدیه یا شهرداری‌ها است که در قانون اول مشروطه به آن اشاره شده است، ادامه داد: اگر به این وظیفه عمل نکنیم طوفان مشکلات جامعه ما را با خود می‌برد. خرسندم که شورای شهر اصفهان بر شبکه‌سازی محله‌ای به منظور توانمندسازی و مهارت‌افزایی شهروندان برای ایجاد فضای گفت‌وگویی در شهر تأکید دارد و امیدوارم بتوانیم به وظایفی که شورای شهر بر عهده ما گذاشته است به خوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب عرفانی به نام "مهیدات عین‌القضات همدانی" آمده که او اولویت حواس پنجگانه را به حس سامعه می‌دهد، در حالی که همواره گمان می‌کردم دیدن و گفتن مهم‌ترین حواسی باشد که خداوند به انسان عطا کرده است. ایشان معتقد است خداوند انسان را به اندازه شنیده‌هایش تکلیف می‌کند؛ پس شنیدن بیش از سخن گفتن اهمیت دارد و از همین حیث است که مولانا با "بشنو" آغاز سخن می‌کند و می‌گوید «بشنو از نی چون حکایت می‌کند.»

کد خبر 479908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.