مشکل اساسی صنعت چاپ تامین مواد اولیه است

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: اکثر مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ مانند کاغذ، مقوا، زینک وارداتی است و تولید داخلی ندارد حال باید در این زمینه سیاست گذاری لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدعلی انصاری پور امروز (یکشنبه) در نهمین همایش تجلیل از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ اصفهان با اشاره به مشکلات چاپخانه داران اظهار کرد: مسئولان استانی به تلاشگران عرصه چاپ بسیار بی مهری کرده اند البته اکثر مشکلات صنعت چاپ کشوری است و به اصلاح به قوانین باز می‌گردد.

وی افزود: از مدیر کل استان نمی‌توانیم توقعی داشته باشیم، نیاز است که در صدر کشور از مجلس شورای اسلامی گرفته تا حیطه وزارتخانه در این زمینه اقدام کنند، اما درباره همایش برگزار شده توقع داشتیم که مدیران استانی مقامی به این مادر صنعت بدهند چراکه بسیاری از صنایع به آن وابسته است و در دنیا نیز این صنعت را صنعت چهارم یا پنجم به حساب می‌آورند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: در حوزه وزارت ارشاد نیز بر حسب رسالت و تکلیفی خود به نظر می‌رسد صنعت چاپ را در حوزه نشر و مطبوعات می‌بینند علی‌رغم اینکه نشر و مطبوعات خط کش و شاخصه تشخیص فرهنگ یک جامعه است و ما نیز بسیار به آن احترام می‌گذاریم، اما تنها حداکثر ۱۵ درصد از تولیدات صنعت چاپ به این حوزه باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: صنایع دارویی، غذایی و کل صنایع نیازمند به صنعت چاپ هستند از این رو گلایه‌مندیم بابت بی توجهی‌ها و از هر تریبونی و از هر فرصتی باید این استفاده را بکنیم تا مشکلات را پیگیری کنیم.

انصاری پور درباره وضعیت اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: اگر بخواهم از وضعیت اتحادیه چاپخانه داران اصفهان صحبت کنیم باید گفت که توان و پتانسیل هیئت رئیسه اتحادیه بیشتر صرف اموری شده که به نوعی امور جاریه و پیش پا افتاده است، وقت زیادی درگیر همین مسائل نامه نگاری با ادارات می‌شویم که به راحتی می‌توانیم با قانون بهبود کسب و کار، رفع کنیم و نیازی به مکاتبه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع ما باید وظیفه خودمان را که بستر سازی و آینده‌نگری برای صنعت چاپ باشد را رسیدگی کنیم که متأسفانه فرصت‌هایمان صرف کاری دیگری می‌شود که مرتبط به ما نیست، اما به عنوان یک مجموعه‌ای که می‌تواند واسطی بین سازمان‌ها باشد در حال انجام وظیفه هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان اظهار کرد: یکی از خواسته‌های امروز استانی شدن اتحادیه چاپخانه داران است که مقدمات این کار فراهم و مکاتبات لازم نیز انجام شد و از جانب نهادهای مربوطه تاییدیه ها گرفته و به تهران ارسال شده است، اما متأسفانه مغفول مانده و بسیاری از چاپخانه دارانی که خارج از اصفهان هستند و به دلیل مشکلاتی که از نظر فضای چاپخانه‌ها، مجبور شده اند به شهرک‌های صنعتی اقماری اصفهان مراجعه کنند و یا اینکه سرمایه گذاری شأن را در زادگاه خودشان انجام بدهند؛ حق آنها ضایع شده است که می‌خواهیم این موضوع به جهت اهمیت آن و احقاق حق افراد به جد پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز مشکل اساسی تأمین مواد اولیه است، متأسفانه مواد اولیه‌ای که در سطح جامعه استفاده می‌شود شاید بتوان به جرأت گفت که حدود ۱۵ الی ۲۰ درصدش می‌تواند تولیدی داخلی باشد، اما اکثر مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ مانند کاغذ، مقوا، زینک وارداتی است و تولید داخلی ندارد که باید در این زمینه سیاست گذاری کرد و این موضوع جزو یکی از خواسته‌های به حق صنعت چاپ است.

انصاری پور اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی حق بیمه سهم کارفرما را که دولت پرداخت می‌کرد را برای ۳۸ رسته شغلی انجام نداد و بنا بر این بود که در سال آینده کارگاه‌های زیر پنج نفر از این کمک دولت محروم بمانند که با پیگیری‌های که انجام شد و همسو کردن نزدیک به ۱۳۰ نماینده، خوشبختانه این تاییدیه گرفته شد و اجازه فروش بعضی از مستغلات و املاک را ظاهراً به سازمان تأمین اجتماعی که بزرگترین مطالبه گر از دولت است و دولت هم به دلیل اینکه نمی‌تواند بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی تعهد بکند اظهار داشته که از هر طریقی که می‌تواند این مطالبات وصول کند و این فشاری است که به فعالان اقتصادی وارد شده است.

وی افزود: از این ۳۸ رسته صنعت چاپ هم در حیطه این موضوع است و قول این موضوع داده شده کالاهای زیر پنج نفر از این امتیاز بهره مند شوند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان پیرامون تعطیلی دانشگاه علمی کاربردی و تأثیر آن در این زمینه اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی اصفهان تعطیل شده البته در جریان دلایل آن نیستیم، اما تنها جایگاهی بود که حداقل در بحث آکادمیک صنعت چاپ در آینده می‌توانیم از پتانسیل این مجموعه برای تأمین نیروی کار در چاپخانه‌ها استفاده کنیم که این خبر بسیار ناراحت کننده بود.

وی گفت: گلایه آخرم درباره روز ملی صنعت چاپ است که چنین روزی در تقویم ثبت بوده، اما در حال حاضر اینگونه نیست، صنعتی که به عنوان پدید آورنده تقویم به صورت فیزیکی است متأسفانه روزی برای آن در نظر گرفته نشده است در حالی که این را می‌توان به عنوان یک ظرفیت دید تا به دغدغه‌ها پرداخته شود؛ امیدوارم این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 479831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.