از قهر دست جمعی کمیسیون فرهنگی تا پایان بررسی ادغام دو معاونت شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران امروز لایحه ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با دو نطق پیش از دستور آغاز شد، زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به مناسبت روز جهانی زن مطالبات همیشگی زنان در حوزه‌های مختلف را مطرح کرد.

وی با طرح پرسش‌هایی درخصوص وعده‌های که در حوزه‌های مختلف به زنان داده شده است گفت: آنجا که شعار اعطای ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را به زنان دادیم، تا چه حد به این شعار وفادار ماندیم؟ کدام معاونت شهرداری تهران در دست زنان است؟ شهردار چند درصد از مناطق و محلات تهران در یَد پُر توان زنان قرار دارد؟ اگرچه که امیدوارکننده است که ۷۲۰ زن در شهرداری تهران پست مدیریتی دارند اما آرمان ما کلان‌تر بوده و هست.

در ادامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران که این روزها در سطح رسانه دو موضوع حصارکشی محوطه تئاتر شهر و طرح جامع خیابان ولیعصر را دنبال می‌کند در نطق خود به موضوع تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که مجموعه تئاتر شهر و محوطه آن وضعیت مناسبی ندارد. در هفته‌های اخیر گلایه‌هایی از سوی هنرمندان ارجمند تئاتر در انتقاد از وضعیت نامناسب محوطه تئاتر شهر مطرح شده است. چگونه می‌توان دغدغه هنرمندان به‌عنوان نخستین ذی‌نفعان این مجموعه را نادیده گرفت؟ تئاتر شهر، خانه اهالی تئاتر است و وقتی هنرمندان از فضای ناامن و ناایمن پیرامون این خانه از مدیریت شهری گلایه می‌کنند، نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

در این جلسه همچنین، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز بنیاد مستضعفان در اردوگاه موسوم به امام خمینی (ره) واقع در شمال شهر تهران تذکر داد و از شهرداری تهران خواست از هرگونه تفاهم در خصوص اراضی حفاظت ویژه و اراضی سبز و باز، خودداری کند.

در ادامه نیز آرش حسینی میلانی در تذکری در ارتباط با منع فعالیت سمن‌ها در محلات آسیب‌خیز گفت: براساس خبرهای واصله مبنی بر ایجاد محدودیت بر سر راه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در منطقه ۱۲، فشارهای گوناگونی از سوی برخی نهادها در باب عدم زمینه‌سازی برای فعالیت سازنده سمن‌ها در محله هرندی اعمال شده است.

وی با اشاره به حکم اخیر صادر شده علیه جمعیت امام علی (ع) خاطرنشان کرد: ظاهراً برخی همانگونه که از حکم مربوط به جمعیت امام علی (ع) برمی‌آید، سمن‌ها را رقیبی جدی در ساماندهی و بهبود وضعیت محلات آسیب‌خیز می‌دانند و همین مسأله موجب شده ناکارآمدی نهادهای متولی امر مشخص شود.

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم، در تذکری درباره کوه‌خواری در ارتفاعات بی‌بی‌شهربانو و ضرورت ثبت سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی گفت: تذکرم خطاب به شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بنیاد مستضعفان و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است. موضوع تذکرم در مورد کوه خواری در کوه بی‌بی‌شهربانو است.

نظری گفت: در رابطه با کوه خواری یکی از مهمترین کوه‌های جنوبی تهران به نام بی بی شهربانو است. این کوه که نخستین رویدادهای مربوط به آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد، یکی از مهم‌ترین فضاهای زیست محیطی، تاریخی و اکولوژی پایتخت در بخش جنوبی تهران به ویژه در شهرستان ری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از کوه خواری، باید سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به انتقال سند مالکیت این کوه به نام دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش بیشتری کرده و از سویی دیگر شهرداری تهران مستند به ماده ۶۰ برنامه توسعه شهر تهران، نسبت به تعطیلی کارخانه‌های سیمان کوه بی بی شهربانو اقدام کرده و با تعطیلی کردن این کارخانه‌ها، از تخریب بیشتر این کوه و آلودگی زیست محیطی به وجود آمده بر اثر فعالیت این کارخانه‌ها جلوگیری کند.

احمد مسجدجامعی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم با بیان اینکه از وقتی دور قصبه تهران حصار طهماسبی را کشیدند، تهران تبدیل به شهر شد گفت: ویژگی این حصار که بیش از ۴۰۰ سال و نزدیک به ۵۰۰ سال پیش ساخته شده است و در هیچ دیوار شهری نیست این است که در زمان ساخت آن، ۱۱۴ برج و بارو نیز برایش ساختند، و در هر برج و بارو یک سوره قرآن گذاشتند.

وی به بیان ویژگی‌های حصار تهران اشاره کرد و گفت: حصار تهران که نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد و از این بابت که به نیت ۱۱۴ سوره قرآن، ۱۱۴ برج و بارو در آن کار گذاشته‌اند، هیچ دیوار کشی مشابهی هم ندارد، در حصارکشی ناصری کم کم از بین رفت و از همه این دیوارها فقط در ضلع جنوب غربی بازار تهران یک قسمتی باقیمانده است که ما در تهرانگردی از آنجا بازدید داشتیم و با هر منطقی به آن نگاه کنید، لزوم حفظ آن را می‌بینید.

عضو شورای شهر با بیان اینکه علت بی‌توجهی به وضعیت این دیو را را درک نمی‌کنم گفت: قطر این دیوار زیاد است. ما باید مصالح، ارتفاع، پایه‌ها و چیزهایی را که در آن به کار رفته است بررسی کنیم. تنها نمونه باقیمانده در حال از بین رفتن است و این تخصص و رشته آقای دکتر حناچی است. اگر در زمان مدیریت دیگران این دیوار آسیب می‌دید به این اندازه دلخور نمی‌شدیم. درباره حفظ این دیوار به جد تذکر می‌دهم حتی الان که تذکر می‌دهیم معاون ذی‌ربط در حال صحبت کردن با این وآن است ولی دست کم این تذکرات من برای ثبت در حافظه تاریخ خوب است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: خواهشمندم به میراث هویتی شهر تهران، میراث تاریخی شهر تهران، میراث معماری شهر تهران و میراث آئینی شهر تهران توجه و آن را حفظ کنیم و اجازه ندهیم بیش از این باقیمانده این دیوار و بخشی از دروازه محمدیه از بین برود.

در این جلسه همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران به ادامه بررسی لایحه ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی پرداخته و پس از ارائه پیشنهادانی، آن را به تصویب رساندند.

زهرا نژاد بهرام در مخالفت با حذف مرکز مطالعات شهرداری تهران در تبصره هفت این لایحه، گفت: مرکز مطالعات یک مرکز عمومی است، ما مراکز مطالعات تخصصی داریم که در معاونت‌های مختلف وجود دارد و بهتر است که این ظرفیت حفظ شود و این مراکز تخصصی در معاونت‌ها سر جای خود باقی بمانند.

در نهایت پیشنهاد زهرا نژاد بهرام به رأی گذاشته شد و با ۱۰ موافق به تصویب رسید.

سپس یک پیشنهاد الحاقی توسط مجید فراهانی مطرح شد که طبق آن موضوع پایش برنامه توسعه سوم و دفتر مدیریت پروژه در معاونت برنامه‌ریزی و کنترل عملکرد باهم در یک دفتر جدید ادغام شوند که با حذف و ادغام واحدهای موازی بدون گسترش تشکیلات انجام شود. این پیشنهاد بدون مخالف و موافق به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

درنهایت کل لایحه نیز با ۱۵ رأی موافق تصویب شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرر گرفت فوریت اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران بود که اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه اصلاحیه بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران موافقت کردند. با این اصلاحیه حدود ۱۰ درصد بودجه جابه‌جا می‌شود.

پیروز حناچی شهردار تهران در این جلسه گفت: اصلاحیه پیشنهاد بودجه ۱۳۹۹ در راستای ایجاد انعطاف در راستای محدودیت‌های یاده شده، تنظیم شده است که مشتمل بر ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب یک ماده واحده در ۶ جدول به شورا شهر ارسال شده است. بخش اول شامل اصلاحات هزینه‌ای به مبلغ ۹۴۸ میلیارد تومان و اصلاحات تملک دارایی و سرمایه‌ای به مبلغ ۹۶۸ میلیارد تومان است.

وی افزود: همچنین رقم اصلاحات تملک دارایی مالی هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان است. همچنین اصلاحات هزینه‌ای انجام شده با هدف تأمین هزینه‌های اجتناب ناپذیر و پرداخت هزینه‌های جبران خدمت کارکنان اتوبوسرانی، مترو، آتش نشانی، سازمان بوستان، شرکت حریم بان و شهربان، سازمان ورزش و سازمان فنی و عمرانی تنظیم شده است.

همچنین در این جلسه حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در جریان بررسی فوریت اصلاح بودجه اعلام کرد که محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی از شورا قهر کرده و دو عضو دیگر کمیسیون هم در جلسه شرکت ندارند و او هم صرفاً برای انتقال این موضوع در جلسه حاضر است.

سید ابراهیم امینی هم در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز بررسی طرح دو فوریتی اختصاص کمک پنج میلیارد تومانی شهرداری تهران به زلزله زدگان سی سخت در دستور قرار گرفت که این طرح با امضای همه اعضای حاضر در صحن اعلام وصول شد. خوشبختانه این طرح به اتفاق آرا در فوریت و متن تصویب شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص اینکه آیا اختصاص این مبالغ به شهرهای دیگر قانونی است یا نه، گفت: این یک سنت حسنه‌ای است که از قدیم وجود داشته و از طرفی تهران به عنوان رنگین کمان اقوام در کل ایران مطرح است. لذا انتظار مردم ایران این است که در شادی و غم‌ها و کم و کاستی‌ها تهران در کنارشان باشد لذا این رویه همیشه ادامه داشته و از این به بعد هم ادامه خواهد یافت.

کد خبر 479826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.