بهره‌مندی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای حمایت از زنان سرپرست‌ خانوار

بهره‌مندی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای حمایت زنان سرپرست‌ خانوار، جدی گرفتن توان افزایی زنان، رسیدن به رویکردی واحد نسبت به زنان، واکنش معاونت زنان به ادعای «سکولار» بودن لایحه حمایت از زنان، احتمال انتقال کرونا از مادر به جنین و حضور زنان در عرصه‌های رقابت را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از زنان سرپرست خانوار، گفت: اتکا به توانمندی‌های دولتی، محدود است و تأثیرگذاری اجتماعی لازم را ندارد بلکه باید از توانمندی‌های سازمان‌های مردم نهاد در این امر بهره گرفت.

معصومه ابتکار با اشاره به بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم، اظهار کرد: تلاش‌های خوبی در ارتباط با حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شکل گرفته که ارزشمند و قابل تحسین است.

وی با تاکید بر اینکه در جهت عملکرد بهینه، دسترسی و شناسایی افراد مهم است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین علل تأخیر و پیچیدگی در حمایت همه جانبه از زنان سرپرست خانوار، شناسایی افرادی است که با شاخص‌های ما یعنی داشتن شرایطی هم چون حمایت نشدن از سوی هیچ سازمانی هماهنگ باشند.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان ضمن برگزاری مرتب نشست شورای راهبردی کارگروه ملی زنان سرپرست خانوار و همکاری با سازمان‌های مرتبط با این حوزه، تلاش کرده با الگوسازی و توان افزایی متناسب با دانش و تجربه روز زنان را مورد حمایت قرار دهد.

ابتکار افزود: تصویب قوانین و مقررات حمایتی، استانداردسازی محصولات خانگی و بسیاری موارد دیگر از جمله عملکرد معاونت در حمایت از زنان سرپرست خانوار است و دولت در بخش‌های مختلف همه تلاش خود را برای توجه و رسیدگی به زنان سرپرست خانوار انجام داده است.

توان‌افزایی زنان در گام دوم انقلاب جدی‌تر گرفته شود

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه زنان در ایجاد و مانایی نهضت اسلامی نقش برجسته و قابل تأملی داشته و دارند، تاکید کرد: توان افزایی زنان در گام دوم انقلاب باید جدی‌تر گرفته شود.

مینا بیابانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی اختصاص به یک قشر و بخش خاص از جامعه ندارد، اظهار کرد: بر هیچ یک از اهل نظر پوشیده نیست که انقلاب اسلامی با حضور آحاد مردم اعم از زن و مرد حادث شد و در این بین زنان نقش برجسته، تأثیرگذار، هدایتگر و جهت ده را بر عهده داشتند موضوعی که امام خمینی (ره) همواره بر آن تاکید و زنان را رهبران نهضت معرفی کردند.

وی ادامه داد: نهضت اسلامی مرهون حضور زنان است از دیگر بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی است که حکایت از نقش عمیق زنان در پیش روندگی انقلاب اسلامی و پیشبرد و تحقق اهداف آینده نهضت اسلامی در افق نگاه امام دارند.

نتوانستیم به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست یابیم

یک عضو شورای شهر تهران گفت: نتوانستیم به یک رویکرد واحد نسبت به مسائل زنان دست یابیم.

زهرا نژاد بهرام اظهار کرد: ۴۰ و اندی سال می‌گذرد از آن هنگامی که سازمان ملل متحد این روز را به نام «روز سازمان ملل متحد برای حقوق زنان و صلح جهانی» نامگذاری کرد، هدف از این نامگذاری به رسمیت شناختن نقش زنان در تلاش‌های صلح و توسعه و پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی و افزایش حمایت از مشارکت کامل و برابر زنان در کشورهای عضو است، مگر نه این است که مرد از دامن زن به معراج می‌رسد، پس چه نیکوست زنان قبل از به معراج رساندن مردان، در زمین به جایگاه شایسته خود دست یابند. بیایید به یاد داشته باشیم که این نامگذاری‌ها بیش از آنکه برای حمایت صوری از زنان باشد، باید بسترساز دستیابی برای تحقق حقوقی برابر با مردان در همه عرصه‌ها باشد. برای رسیدن به این منظور باید به طور مداوم مشکلات فراروی زنان رصد شود.

وی افزود: بر اساس گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰، دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه در پیش روی خود دارد این برآورد ماحصل بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، امکانات آموزشی، بهداشت و توانمندسازی سیاسی است اگر چه وضعیت ایران در دو شاخص امکانات آموزشی و بهداشت امیدوار کننده و رو رو به رشد است؛ اما در کمال تأسف باید بگویم رتبه کلی ایران ۱۴۸ از ۱۵۳ کشور مورد بررسی است و حتی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا رتبه ۱۶ از ۱۹ کشور را دارد. پیام این آمار برای ما این است که برای نزدیک شدن به صدر جدول و کاهش شکاف جنسیتی در ایران باید روی دو شاخص مشارکت اقتصادی و توانمندسازی سیاسی متمرکز شویم.

واکنش معاونت زنان به ادعای «سکولار» بودن لایحه حمایت از زنان

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره ادعای "سکولار" بودن متن لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت توسط مخالفان، گفت: این اتهامات جدید نیستند، اتهام غرب‌گرایانه بودن مدافعان حقوق زنان و یا کپی برداری از منابع بین‌المللی همیشه و طی سال‌های متمادی وجود داشته است، زنان به این ادبیات آشنا هستند.

اشرف گرامی‌زادگان درباره اینکه مخالفان لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت معتقدند متن لایحه "سکولار" است و از ادبیات جهانی خشونت کپی‌برداری کرده است، اظهار کرد: دیدگاه‌های متفاوت در کشور منجر به این فاصله نظری شده است. تاکید می‌کنم هنگام بررسی همین لایحه، قوه قضائیه با افراد و کارشناسان متفاوتی جلسه گذاشت و با آنان صحبت کرد تا از همه نظرات استفاده شود، هدف قوه این بود که اجماع به وجود آورد.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، ادامه داد: به جهت پیگیری‌ها، معاونت امور زنان و خانواده نیز در مشورت با افراد با دیدگاه‌های گوناگون، همه مطالب را خواند و همه نظرات را شنید، تلاش این بود تا همه نظرات تجمیع شود و بهترین حالت با توجه به شرایط زمانی و مکانی اتخاذ شود. معاونت مرتب پیشنهاد می‌کرد که به استناد اصل دوم قانون اساسی، روش‌های اعلامی را مدنظر قرار دهیم تا لایحه تدوین شده متناسب باشد.

احتمال انتقال کرونا ویروس از مادر به جنین

یک زن باردار مشکوک به کووید ۱۹ به دلیل درد شدید در شکم با آمبولانس به بیمارستان دانشگاه Skane در " مالمو" سوئد منتقل می‌شود که پزشکان پس از انجام معاینه متوجه شدند ضربان قلب نوزاد متولد غیرطبیعی است که می‌تواند نشانه کمبود اکسیژن کودک باشد.

پزشکان عمل سزارین اورژانسی انجام داده و نوزاد را ظرف چند دقیقه زایمان کردند، اما آزمایش خون از نوزاد تأیید کرد که این نوزاد اکسیژن بسیار کمی در خون دارد و سواب گلو (تست‌های تشخیصی کرونا) نشان داد که مادر و نوزاد از کووید رنج می‌برند.

متخصص زنان و زایمان در بیمارستان دانشگاه Skane و عضو دانشگاه لوند سوئد درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین گفت: من و همکارانم که بخشی از تیم تحقیقاتی در این بیمارستان هستیم، پس از انجام سواب گلو و آزمایش‌های PCR از مادر و نوزاد تازه متولد شده، ژنوم ویروس توالی‌یابی شده یا زنجیره‌ای را مشاهده کردیم.

مهرین ضیغم با تاکید بر اینکه احتمال ابتلای نوزاد به کووید در حالی که هنوز در رحم است، وجود دارد، افزود: ما در این مورد دریافته‌ایم که ژنوم ویروسی در مادر و نوزاد یکسان بوده و از آنجایی که نوزاد پس از سزارین، مستقیماً از مادر جدا شده بود و هنگام انجام این آزمایشات با دیگر اعضای خانواده در تماس تماس نبوده است، یافته‌ها تأیید می‌کنند که نوزاد قبل از تولد واقعاً به این ویروس آلوده شده است.

در عرصه رقابت، زنان باید هم رأی دهنده باشند و هم داوطلب

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: زنان می‌توانند در وادار کردن افراد به رأی دادن مؤثر باشند و در عرصه رقابت باید زنان هم رأی دهنده و هم داوطلب باشند.

زهرا شجاعی گفت: مادامی که احزاب و گروه‌های سیاسی در جامعه به عنوان رکن اساسی، فعالیت و نقش خود را ایفا کنند، قطعاً آن جامعه مشکل دار می‌شود.

وی با اشاره به نقش احزاب در ساختار سیاسی هر کشور، ادامه داد: احزاب موظف به نظارت بر رفتار نهادهای حاکمیت هستند و باید برنامه ارائه داده و مطالبه‌گری کنند، احزاب باید مسائل کشور را برجسته کرده و به گوش مسؤولان برسانند و تجمیع منافع ملی و سیاست‌های کلی نظام را مدنظر داشته باشند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با اشاره به اینکه احزاب باید از بدنه جامعه شکل بگیرد، اظهار کرد: ۱۲۰ سال است که در کشور حزب داریم، در نقد عملکرد احزاب ابتدا باید خود را نقد کنیم بعد از دولت انتظار داشته باشیم.

وی افزود: احزاب در تدوین و تسهیل قانون احزاب و انتخابات نقشی نداشت و این دو قانون ارتباطی باهم ندارند. مردم به احزاب اعتماد ندارند چون سابقه حزبی در کشور خوب نیست و فعالیت حزبی در کشور نهادینه نشده است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه اغلب احزاب ریشه مستحکم در طبقات پایین جامعه ندارند و بیشتر نخبگان و روشنفکران را شامل می‌شوند، به ضعف قدرت احزاب در برقراری ارتباط با جوانان و ضعف توان تشکیلاتی احزاب با طیف‌ها و جناح‌های دیگر اشاره و تصریح کرد: وجود این همه حزب و ائتلاف یک عقب ماندگی سیاسی است و این یعنی به بلوغ سیاسی در احزاب نرسیدیم.

کد خبر 479808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.