واکنش ها به سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق

سفر تاریخی رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و با بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری تاریخی، با هدف نزدیکی ادیان و مذاهب، به عراق سفر کرد. وی پیش از انجام این سفر در یک کلیپ کوتاه ویدئویی گفت که «من به‌عنوان یک زائر صلح به عراق می‌آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم.»

پاپ فرانسیس در ابتدای سفر خود با استقبال گرم نخست وزیر عراق مواجه شده و به گفت‌وگو با وی پرداخت و پس از آن، در حرکتی تاریخی، به دیدار آیت الله العظمی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق رفت و پس از آن نیز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاپ در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری عراق گفت: باید فرصت را در اختیار همه افراد پاکدست قرار دهیم که قصد دارند میهن را بسازند و به ملت خدمت کنند. وی افزود ما باید در ساختن یک جامعه دموکراتیک مشارکت داشته باشیم. ما برای رویارویی با چالش‌های سیاسی و اقتصادی نیازمند هم‌افزایی هستیم. نباید روند کمک‌رسانی به ملت عراق متوقف شود؛ آنان در پی ساخت آینده خود از طریق نهادهای دولتی هستند.

وی در ادامه گفت: باید با فساد در عراق مقابله شود. مقامات عراقی باید حقوق تمام مردم عراق را فراهم کنند. پاپ با بیان اینکه، جامعه جهانی نقش برجسته‌ای در ترویج صلح در خاورمیانه ایفا می‌کند، افزود باید به تمام اختلاف‌ها در عراق پایان داد و اجازه داد که همگان به جای نزاع و درگیری از زندگی مدنی بهره ببرند.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخش دیگری از سخنانش گفت که «ایزدی‌ها به دلیل گرایش مذهبی شأن به شهادت رسیدند.»

وی در اقدامی دیگر، در زمان دیدار با فرماندهان گروه حشدالشعبی، تسبیح خود را به «ریان الکلدانی» یکی از فرماندهان این گروه هدیه داد.

الکلدانی، فرمانده مسیحی تیپ بابلیون است که زیر نظر الحشد الشعبی فعالیت می‌کند. در هنگام اهدای این تسبیح فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز حضور داشت.

البته این سفر و دیدار با آیت الله سیستانی با واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی جهان اسلام و عراق مواجه شده و در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

واتیکان پس اتمام دیدار، پاپ با آیت الله سیستانی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دیدار فرصتی برای قدردانی پاپ از آیت الله سیستانی به دلیل مبارزه او به همراه طایفه شیعیان با خشونت، و مشکلات بزرگ سال‌های اخیر در دفاع از ضعیف‌ترین‌ها و مظلوم‌ترین‌ها و تاکید بر قداست زندگی انسان و اهمیت وحدت مردم عراق بود. پاپ در حضور حضرت آیت الله سیستانی دعاهای خود را برای آینده‌ای با حاکمیت صلح و برادری برای سرزمین محبوب عراق، خاورمیانه و سراسر جهان تکرار کرد.»

میشل عون، رئیس جمهور لبنان در واکنش به سفر پاپ واتیکان به عراق گفت که «این سفر در برقراری صلح واقعی که عراق و دیگر ملت‌های منطقه به آن نیاز دارند، مؤثر باشد. ورود پاپ به مشرق زمین که همواره مهد تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها بوده است، خوش آمد می‌گوئیم. امیدواریم که سفر پاپ به سرزمین الرافدین صلح حقیقی که ملت عراق و دیگر ملت‌های منطقه بدان نیاز دارند، برقرار کند.»

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان در صفحه توئیتر خود به این دیدار واکنش نشان داد و از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی تجلیل کرده و از آیت الله سیستانی به عنوان ابهت و شکوه اسلام یاد کرد.

شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر مصر هم در صفحه توئیتر خود سفر پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان به عراق را شجاعانه و پیام‌آور صلح توصیف کرد و نوشت: «سفر تاریخی و شجاعانه برادرم پاپ فرانسیس به عراق پیام‌آور صلح، همبستگی و حمایت از تمامی ملت عراق است. به درگاه الهی برای توفیق او و منتهی شدن این سفر به نتایج مورد نظر در جهت برادری انسانی دعا می‌کنم.»

گروه نوظهور عراقی موسوم به سرایا اولیا الدم هم با اشاره به ترور ناجوانمردانه سرداران قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکایی‌ها اعلام کرد که «ما عرب هستیم و مهمان خود را گرامی می‌داریم و مانند آمریکایی‌ها که به مهمان عراق و سرباز اسلام، حاج قاسم سلیمانی و هم رزمان وی خیانت کرد، خیانت نمی‌کنیم.»

شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با انتشار پیامی، سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق را «نشانه جایگاه تمدنی و تاریخی عراق دانست» و دیدار وی با آیت الله سیستانی را «تأکیدی بر جایگاه عظیم اسلامی و نقش بزرگ عراق در نهادینه کردن ارزش‌های مبتنی بر برادری، عدالت و صلح و پیامی تاریخی توصیف کرد.»

سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه‌ای کوتاه، میزبانی عراق از پاپ و هیئت همراهش را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت و این سفر را عامل توجه به عراق و به سمت روشنایی رفتن آن عنوان کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است که «متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد نیز در میان افرادی بود که در جشن استقبال از پاپ فرانسیس در کاخ ریاست جمهوری حضور داشت.»

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به سفر پاپ فرانسیس به عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: «پاپ فرانسیس وارد بغداد شد. بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. مداخلات کاخ سفید و وجود نظامیان آمریکا در عراق و منطقه همچنان عامل ناامنی است.»

غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم با انتشار توئیتی درباره سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق، این سفر را «نشانه تمدن ریشه‌دار عراق، تاریخ، مرجعیت، حوزه علمیه و نقش مهم این کشور در منطقه و جهان توصیف کرد.»

روزنامه کیهان نیز صفحه اول روزنامه خود به این موضوع پرداخت و نوشت: «پاپ فرانسیس در حالی به عنوان میهمان حضرت آیت‌الله سیستانی و مردم عراق وارد این کشور شده و با تکریم و احترام از ایشان پذیرایی می‌شود، که آمریکا نه فقط حرمت حاج قاسم سلیمانی، میهمان بزرگوار و فداکار مردم عراق را نگاه نداشته بود؛ بلکه ناجوانمردانه و دزدانه خون پاک و مطهر او و میزبانش، شهید ابو مهدی مهندس را که اصلی‌ترین نقش را در مقابله با تروریست‌های تکفیری داشتند، بر زمین ریخته بود.»

کد خبر 479790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.