خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌ها در جهان است

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در ایران سالانه دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می‌کنند، خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌ها در جهان است چون عاری از عوارض عفونی و غیرعفونی است و سلامت آن در حد کشورهای توسعه یافته است.

به گزارش ایمنا، پیمان عشقی اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران یک سازمان فنی و تخصصی و در زمینه انتقال خون یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی است و بالای ۸۰ درصد از کارکنان و نیروی انسانی این سازمان فنی هستند.

وی ادامه داد: در عین حال سازمان انتقال خون یک مجموعه فرهنگی و اجتماعی است و باید با مردم، فرهنگ، علایق و انگیزه‌های مردم آشنا باشد زیرا باید با اهدا کنندگان به عنوان سرمایه اصلی سازمان انتقال خون در ارتباط باشد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال از تأسیس و فعالیت سازمان انتقال خون می‌گذرد، گفت: این سازمان با چند هدف تشکیل شد و این اهداف را هم ادامه و ارتقا خواهد داد، یکی از این اهداف تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و کافی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و دیگر اینکه این سازمان مرجعیت علمی و آموزشی در حوزه انتقال خون در کشور و همین طور در منطقه است.

وی افزود: وظیفه و هدف دیگر سازمان انتقال خون که باید آن را گسترده‌تر بدانیم شامل گسترش فرهنگ و دانش اهدای خون و طب انتقال خون در جامعه است.

شاخص اهدای خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است

مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص شاخص اهدای خون نیز گفت: در یکی دو سال گذشته میزان اهدای خون در کشور از بدو تأسیس این سازمان از مرز ۵۰ میلیون واحد گذشت و این در حالی است که سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه می‌کنند و از بین آنها ۲ میلیون و یکصد هزار نفر شرایط اهدای خون را دارند و موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت است و در طبقه بندی جهانی شاخص اهدای خون بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در یک هزار نفر جمعیت در رده کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا است.

عشقی گفت: در حال حاضر بودجه‌ای که در خصوص ارتقا شاخص اهدای خون مصرف می‌شود در حد کشورهای با درآمد پایین است اما در مورد شاخص اهدای خون در حد کشورهای توسعه یافته و در حد کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه شاخص اهدا کنندگان مستمر خون (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) به میزان ۶۰ درصد، در حد کشورهای با درآمد بالا قرار داریم و همچنین اهدای خون در ایران به صورت کاملاً داوطلبانه و در حد کشورهای با درآمد بالاست و حتی با شرایط سخت در کرونا و کاهش میزان اهدای خون در زمان شیوع کرونا همچنان این شاخص‌ها را حفظ کرده‌ایم، اما در زمینه شاخص اهدای خون بانوان با کشورهای اروپایی فاصله داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: ایران از سال ۱۳۸۶ سال‌ها زودتر از آنچه که سازمان بهداشت جهانی برای ایران در نظر گرفته بود به اهدای کاملاً داوطلبانه و حذف اهدای جایگزین دست یافت.

وی ادامه داد: اهدای بدون جایگزین، اهدایی بدون هیچ چشم‌داشت مادی و نیمه مادی است که بدون رودربایستی با خانواده و دیگر ملاحظات فقط به منظور نجات جان بیماران نیازمند به خون انجام می‌شود و از آن سال تاکنون به هیچ عنوان از اهدای بدون جایگزین خارج نشده‌ایم.

عشقی تاکید کرد: حتی از زمان پاندومی کرونا در جهان که برخی از کشورها به دلیل کاهش میزان اهدای خون برخی از معافیت‌های خود را در بحث اهدای خون سبک تر کردند و کاهش دادند، ما در ایران دست به این معافیت‌ها نزدیم و حتی سخت گیرانه تر هم برخورد کردیم و به روند گذشته خود در بحث معافیت‌های اهدای خون ادامه دادیم.

وی تصریح کرد: همچنین در زمان شیوع کرونا به هیچ عنوان اهدای خون با جایگزین را تشویق نکردیم و حتی توانستیم ۸ درصد از درخواست‌های تمامی خون بیمارستان‌ها و ۱۰۰ درصد نیاز به پلاکت‌ها را تأمین کنیم.

عشقی اعلام کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان اهدای جایگزین خون در کشور نداریم و چنانچه اگر در جایی و در نقطه‌ای از کشور در این زمینه تخلفی رخ دهد می‌توانند با سامانه شکایت‌های سازمان انتقال خون موضوع را مطرح کنند.

با استفاده از شبکه ملی خون رسانی نیاز کشور تأمین می‌شود

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: با استفاده از شبکه ملی خون رسانی در سراسر کشور دغدغه تأمین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها را نداریم و خون مورد نیاز تأمین می‌شود و اگر در استانی نیازی به خون و فرآورده‌های آن باشد با کمک از دیگر استان‌ها خون مورد نیاز آن استان تأمین می‌شود.

تنها کشور مسلمان عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر هستیم

وی تاکید کرد: ایران تنها کشور مسلمان عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون‌های نادر است و به دلیل فعالیت‌های خوب ایران در این زمینه، در زمره کشورهای توسعه یافته هستیم، در این انجمن کشورهای آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل، نیوزیلند، هلند، سوئیس، ایران، اسپانیا، هند، ژاپن، چین، آلمان، فنلاند، فرانسه و تایوان عضو هستند.

به فکر افزایش شمار اهداکنندگان مستمر خون هستیم

عشقی درباره انواع اهدا کنندگان خون گفت: فردی که برای اولین بار خون اهدا می‌کند، اهدا کننده بار اولی تلقی می‌شود، در این افراد شاید به علت برخی از بیماری‌ها به لحاظ عدم شناسایی بیماری در دوره پنجره، ابتدا خون این افراد گرفته می‌شود و بعد از گذشت سه ماه از آنها برای اهدای خون دعوت می‌شود.

وی ادامه داد: اهدا کنندگان با سابقه هم افرادی هستند که دارای سابقه اهدای خون در طول عمر خود هستند و چندین بار خون اهدا کرده‌اند، اما اهداکننندگان مستمر خون که سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال را دارند و ۶۰ درصد از اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند دارای سالم‌ترین خون هستند و خود هم از سالم‌ترین افراد هستند و ما هم به فکر افزایش این افراد برای اهدای خون هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس میزان اهدای خون در ایران نسبت به قبل از آن حدود ۸۰ درصد افزایش یافت و آن هم به دلیل حس نوع دوستی و ایثار بود و مردم هم با فرهنگ اهدای خون آشنا شدند.

وی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که اهدای خون توسط جوانان و بانوان افزایش یابد، در واقع اهدای خون توسط بانوان، فرهنگ اهدای خون در بین خانواده را نهادینه می‌کند و در زمان کرونا به رغم کاهش میزان اهدای خون، اما میزان اهدای خون بانوان یک درصد افزایش یافت به ۵.۵ درصد رسید.

منبع: ایرنا
کد خبر 479689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.