رسانه ملی توهین به جامعه وکالت را متوقف کند

کمیسیون حمایت از اعضا و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در بیانیه‌ای به رسانه ملی نسبت به اهانت به حرفه و جامعه وکالت در سریال‌ها، اخبار، مصاحبه‌ها و برنامه‌های جهت‌دار هشدار داد و از این نهاد خواست رسما عذرخواهی کند.

به گزارش ایمنا، کمیسیون حمایت از اعضا و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوّه قضائیه نسبت به عملکرد اخیر صداوسیما معترض بوده و معتقد است این رسانه در برنامه‌هایش به حرفه و ساعت وکلای دادگستری توهین کرده است و باید عذرخواهی کند.

به نظر می‌رسد اعتراض این کمیسیون به عملکرد رسانه ملی به‌دلیل پخش برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب و پخش سریال «چوب خط» است. چنانچه جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، نیز در نشست خبری دیروز (شنبه ۱۶ اسفندماه) با نمایندگان رسانه‌ها این اقدام رسانه ملی را مورد انتقاد و اعتراض قرار داد و آن را مغایر فضائل اخلاقی و برخلاف ماده ۹ اساسنامه صداوسیما و قانون خط و مشی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی دانست.

در بیانیه کمیسیون حمایت از اعضا و صیانت از مرکز وکلأ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوّه قضائیه آمده است: بر اساس اصل ۱۵۷ قانون اساسی، در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، «آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد…»؛ از طرف دیگر، وفق اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و برابر فصل دوم و ماده نهم آن، هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد و فضائل اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان است.

«با این پیش‌گفتار لازم است که مدیران سیمای ملی در چارچوب تکالیف شرعی و وظایف قانونی و اداری که بر دوش دارند نگاهی به «قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» افکنده و درباره عملکرد مجموعه تحت امر خویش، کلاه خود را قاضی کرده و درباره «پایبندی رسانه ملی، به آموزه‌های دینی و تکالیف شرعی و اهداف ترسیمی در قانون اساسی، اساسنامه نهادی و قانون تعیین خط‌مشی و راهبرد رسانه ملّی»، داوری منصفانه‌ای داشته باشند.

«عزّت نهاد وکالت» و «شأن شامخ وکلای دادگستری» به عنوان «پرچمداران پاسداری از حقوق شهروندان ایران»، به موجب اصل سی و پنجم قانون اساسی، در قامت یک نهاد قانونی ارزنده و بایسته، ترسیم و تکریم شده است.
بر اساس این بیانیه، وکالت دادگستری یک حرفه مقدس و الهی است و «وکالت در کنار قضاوت»، یکی از دو بال فرشته عدالت است که پرواز شاهین عدالت بدون هر یک از این دو بال ممکن و میسور نخواهد بود. دولت و حکومت در برابر مردم متعهد و مسئول است که در راستای صیانت از «حق دفاع مردم شریف و نجیب ایران، بکوشد» و «برای نیل به دادرسی‌های عادلانه» و «تضمین حق دفاع شهروندان»، این «حق بنیادین» را به‌منظور بهره‌مندی مردم از «خدمات دفاعی در دادرسی‌ها» و «حق داشتن وکیل»، برای دفاع از حقوق اساسی و شهروندی و قانونی خویش، محترم شمرده و پاس دارد، در اندازه‌ای که حتی تهیدستان و تنگدستان را در تأمین حقوق دفاعی و هزینه‌های مترتّبه بر آن یاری دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: چگونه در چنین فضایی، و با بهره‌مندی نهاد وکالت از چنین جایگاه بلند و ارزنده‌ای، برخی برنامه‌سازان رسانه ملی، به خود پروانه می‌دهند با ارائه چهره‌ای «ناموجّه» و «تبهکار» یا «ناتوان» و «بزدل» و «منفعت‌طلب»، از «وکیل دادگستری»، افکار عمومی و اذهان جامعه، نسبت به «نهاد وکالت» و «شأن وکیل مدافع» دچار تشویش و نگرانی شود؟ و اعتماد عمومی، با انتساب صفات و ویژگی‌های ناروا، نسبت به «وکلای دادگستری» که شبانه‌روز در پیکار با بیداد و نبرد با تبهکاری مشفقانه می‌کوشند و گاه و بیگاه جان خود را نیز در این راه دشوار فدای دادخواهی می‌کنند، سلب گردد؟

«وکلای دادگستری»، «سربازان دادخواهی» و «پاسداران حقوق قانونی شهروندان» هستند و «نهاد وکالت»، «سنگربان دادخواهی» است. چگونه ممکن است این جایگاه مقدّس را به آسودگی دچار تخدیش کرد؟

کمیسیون یاد شده در بیانه خود آورده: دیریست برنامه‌سازان رسانه ملّی، مداوما و بی‌پروا و به ناروا، به ساحت مقدّس نهاد وکالت، ناباوارانه می‌تازند و «مدافعان حقوق قانونی مردم» را، با ترسیم نقش‌های ناروا، با لودگی و ترسیم شخصیت‌های منفور و مشمئزکننده از وکیل مدافع، در فیلمنامه‌ها و محتوای مصاحبه‌ها و اخبار ناروا، پیرامون «وکالت» و «وکلای دادگستری»، این طیف حق‌جو، حق‌گو و دادخواه جامعه را که نزد پروردگار جهان آفرین، «سوگند پاسداری از حق» یاد کرده و «شرافت خود» را در گرو «دادخواهی» نهاده‌اند، «آماج خود قرار داده» و «به ایجاد حس بدگمانی» و «بی اعتمادی» مشغولند، که تحمل ادامه این روند برای «جامعه وکالت» از حیث «تضعیف حقوق دفاعی مردم» و مخدوش کردن ناروای چهره این حرفه مقدّس، که در نظام جمهوری اسلامی ایران، از ارکان مهم گسترش آزادی‌های مشروع و عدالت قضائی و اجتماعی به شمار می‌رود، ممکن نخواهد بود.

کمیسیون حمایت از اعضا و صیانت از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، در راستای رسالت قانونی «وکلای مرکز»، در پاسداری از «حقوق عامّه» با صدور این بیانیه، ضمن محکوم کردن این نگاه ناروا و رویکرد باطل و ناموجه رسانه ملی، نسبت به «نهاد وکالت» و «شأن اجل وکلای دادگستری»، «به نمایندگی از جامعه وکالت» و «همه وکلای آزاده دادگستری»، بدین وسیله رسماً اعلام و ابلاغ می‌کند، از این به بعد، ادامه چنین رفتاری را برنتابیده و در صورت پوزش نخواستن رسمی مدیران سیما، از جهت عدم نظارت کافی بر برنامه‌ها و محتوای پخش شده از رسانه، در راستای تکالیف شرعی و قانونی خود و در صورت تکرار این روند و اصرار بر سیاه‌نماهی، نسبت به حرفه وکالت و استهزا یا تحقیر و تخفیف و ترور شخصیت حرفه‌ای وکلای دادگستری در رسانه ملّی، موضوع را در عالی‌ترین سطوح و با مداخله مراجع قانونی ذیربط، مجدانه پیگیری خواهد کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: امید آنکه با بذل توجه کافی، از سوی مدیران ارشد رسانه ملی، این رویکرد ناروا متوقف و با تغییر خط مشی، رسالت راستین رسانه، در تکریم جایگاه «نهاد قانونی دفاع» و شأن شامخ مدافعین حقوق مردم»، عملکرد رسانه، شایسته‌تر و سازگارتر با رویکرد و اهداف نظام مقدس اسلامی در پاسداری از حقوق مردم، به ویژه ستمدیدگان و مظلومین گردد، در غیر این صورت مراتب الزام رسانه، نسبت به پایبندی بر تکالیف شرعی و قانونی و اداری، از راه‌های قانونی و در مراجع قانونی در پیش گرفته خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 479686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.