روغن اپوکسی شده چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

روغن اپوکسی شده، ترکیبی ارزان قیمت، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است که جایگزین مناسبی برای مشتقات نفتی سمی موجود در بازار به خصوص نرم کننده‌هایی از جمله DOP محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک شرکت دانش بنیان با هدف کسب و کار سودآور و جلوگیری از خروج ارز از کشور، فعالیت خود را با تشکیل گروه کاری متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت آزمایشگاهی آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با عنوان هسته اپوکسی شیمی در زمینه تولید روغن سویای اپوکسی شده (Epoxidized Soybean Oil) در مرحله رشد مقدماتی پذیرش شد و سال بعد با توجه به نوآوری محصولات تولیدی، این شرکت موفق به اخذ گواهی دانش بنیانی جهت تولید روغن سویای اپوکسی و افزودنی پلیمری شد. برای آگاهی بیشتر از تخصص این گروه علمی با مهشید حسینی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

شرکت فن آوران شیمی سپاهان موفق به تولید روغن سویا اپوکسی شده است. اندکی در مورد این شرکت و زمینه فعالیت‌های آن توضیح دهید؟

شرکت فن آوران شیمی سپاهان طی سال‌های ۹۶ تا ۹۷ تولید صنعتی خود را آغاز کرد. در سال ۹۸ با اخذ تسهیلات، خط دوم تولید این ماده در شرکت به صورت آزمایشی راه اندازی شد و در حال حاضر این شرکت در سطح ملی در زمینه تولید افزودنی‌های پلیمری و روغن سویا اپوکسی فعالیت دارد و ارائه کننده خدمات مشاوره‌ای در زمینه تولید از شرکت‌های دانش‌بنیان و شناخته شده است.

روغن اپوکسی شده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

روغن اپوکسی شده ترکیبی ارزان قیمت، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است که جایگزین مناسبی برای مشتقات نفتی سمی موجود در بازار به خصوص نرم کننده‌هایی از جمله DOP محسوب می‌شود. در حال حاضر بخشی از نیاز کشور در این زمینه به صورت واردات تأمین می‌شود. این محصول با پشتوانه تحقیقات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی دانش‌بنیان، با توجه به بازار مصرف در گریدهای مختلف ارائه می‌شود.

روغن سویا اپوکسی دارای خواص ویژه و واکنش پذیری بالا در واکنش‌های شیمیایی است و می‌تواند به عنوان گیرنده رادیکال و عامل دیسپرس کننده در واکنش‌های زیستی و غیر زیستی استفاده شود. همچنین این ترکیب با توجه به ویژگی‌های شیمیایی خاص می‌تواند به عنوان افزودنی نرم کننده و پایدار کننده در صنایع پلاستیک سازی به کار رود.

کاربرد روغن سویا اپوکسی شده در صنایع پلیمری چیست؟

روغن سویا اپوکسی در صنایع پلیمری به ویژه تهیه پلیمرهای زیستی و نیز ساخت مصنوعات از جنس پلی وینیل کلراید (PVC)، به عنوان عامل جلوگیری از تخریب، نرم کننده (پلاستی سایزر ) و پایدارکننده حرارتی کاربرد دارد.

همچنین از این ترکیب در سنتز نانو داروها به عنوان یک ماده فعال سطحی استفاده می‌شود و کاربرد دیگر و بسیار مهم و فراوان آن به عنوان ماده حد واسط در ساخت مواد اولیه مورد مصرف در صنایع پلی یورتان‌ها است. روغن سویا اپوکسی در صنعت پی وی سی مانند دیوار پوش، کف پوش، سیم و کابل، چرم سازی و… نیز به عنوان نرم کننده (پلاستی سایزر) و پایدارکننده حرارتی کاربرد دارد.

آیا می‌توان از روغن سویای اپوکسی در صنعت دارویی و اسباب بازی استفاده کرد؟

این محصول به دلیل غیر سمی بودن و داشتن پایه گیاهی به طور عمده در صنایع بسته بندی، مواد غذایی، صنعت دارویی و همچنین صنعت اسباب بازی قابل استفاده است. روغن سویا اپوکسی در صنایع عطر و اسانس، لاستیک سازی، افزودنی‌های سوخت و روغن‌های روان ساز، تهیه روغن‌های صنعتی، چسب و پوشش‌ها هم کاربرد دارد.

فعالیت حوزه تحقیق و توسعه این شرکت چیست؟

مهمترین شاخصه شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از علم و تولید ثروت توسط آن است، بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش بنیان باید با قدرت فعالیت داشته باشند تا علاوه بر حفظ توان رقابتی با سایر رقبا، ایده‌ها و محصولات جدید را وارد بازار کنند. بخش تحقیق و توسعه این شرکت با توجه به نیاز کشور، به دنبال تولید محصولات متنوع و خلاقانه است تا بتواند در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

این شرکت همزمان با شیوع بیماری کرونا با همکاری ارگان‌های مردم نهاد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا اقدام به تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و منطبق بر آخرین یافته‌ها جهت مصارف مختلف کرد.

کد خبر 479631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.