۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
عیدی که به بازار مبل نرسید

بین فعالان بازار مبل مرسوم است که شب عید از روزهای پایانی آذر ماه شروع شده و فروش ماه های پایانی سال کسری کل سال را جبران می کند اما به نظر می‌رسد امسال در بازار مبل اصفهان خبری از فروش شب عید نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا هر ساله روزهای پایانی سال بازار مبل اصفهان با حضور مشتریان رونق می‌گیرد به طوری که در پیاده‌روهای خیابان شریف شرقی که بازار مبل در آن واقع است نمی‌توان به راحتی رفت و آمد کرد.

اسفند ماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا بازار مبل اصفهان نیز تعطیل شد و شب عید را تجربه نکرد و انتظار فعالان این بازار موکول به شب عید سال ۱۴۰۰ شد تا ضرر و زیان یک سالی که با شیوع کرونا و رکود اقتصادی همراه شد را جبران کنند.

با گذری در این خیابان در ساعات منتهی به آغاز شب شاهد حضور مشتریانی هستیم که برای خرید انواع سرویس مبلمان، میز نهارخوری، سرویس جهیزیه و مصنوعات چوبی به این بازار مراجعه کرده‌اند اما چهره‌ها به نظر راضی نمی‌رسد.

وضعیت فروش هر سال نسبت به سال قبل بدتر شده است

میثم جلالی، فروشنده در بازار مبل اصفهان، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فروشمان مثل پارسال مناسب نیست و کمتر شده است، مردم پول ندارند و اکنون در بهترین حالت هفته‌ای یکی دو فاکتور داریم اما سال‌های گذشته در این ایام حداقل روزی یک فاکتور را داشتیم، حتی روزهایی بود که ۱۰ فاکتور می‌زدیم.

به گفته وی در بین مبل فروشان مرسوم است که شب عید از اواخر آذر ماه شروع می‌شود اما امسال تاکنون بازار شب عید ما شروع نشده است. بیشتر همکاران ما در این خیابان مالک نیستند، اکنون سود ما تقریباً نسبت به سال‌های قبل نصف شده است، هزینه‌ها را می‌توانیم پرداخت کنیم اما سود کمتری نصیبمان می‌شود.

این فروشنده ادامه می‌دهد: بسیاری از همکاران ما در این یک سال مغازه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند، این موضوع به نفع مالکان است زیرا فرد جدیدی که نمایشگاه را اجاره می‌کند مبلغ بیشتری برای اجاره پرداخت می‌کند زیرا از مبلغ‌ها خبر ندارد. افرادی بوده‌اند که در این منطقه شروع به کار کرده و پس از دو تا سه ماه نمایشگاهشان را تعطیل کرده‌اند زیرا از پس پرداخت اجاره بر نیامده است.

عیدی که به بازار مبل نرسید

حضور فعالان تهرانی در اصفهان باعث افزایش اجاره مغازه‌ها شده است

جلالی اضافه می‌کند: اکنون همکارانی که از تهران برای فروش مبل به اصفهان می‌آیند موجب افزایش نرخ اجاره در منطقه می‌شوند، به عنوان نمونه اگر نرخ اجاره نمایشگاهی در اینجا ماهانه ۲۰ میلیون تومان باشد نرخ مشابه آن در تهران ۵۰ میلیون تومان است و این افراد حاضرند نمایشگاه‌های اینجا را با مبالغی بیش از ۳۰ میلیون تومان هم اجاره کنند که همین موضوع موجب افزایش نرخ اجاره‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته این افراد پس از اجاره مغازه متوجه می‌شوند که اینجا نمی‌توانند فروش چندانی داشته باشند تا چنین اجاره‌هایی را پرداخت کنند و پس از چند ماه کارشان را تعطیل می‌کنند. البته هر چقدر این افراد از این منطقه بروند به نفع تولید کنندگان بومی است.

رضا مرتضوی، فعال دیگر بازار مبل، درباره وضعیت این روزهای بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نسبت به سال قبل فروش ما بدتر شده است اما نمی‌توان گفت آن قدرها کم است، هر سال وضعیت فروش ما پله پله بدتر می‌شود، بالاخره اکنون شب عید است و ما نسبت به سایر ماه‌های سال فروش بهتری داریم اما هنوز نمی‌توان این روزها را شب عید نامید زیرا فروش امسال شباهتی به شب عید سال‌های قبل ندارد.

وی اضافه می‌کند: بازار شب عید همواره ضرر و زیان سایر ماه‌ها را جبران می‌کرد اما امسال اینگونه نیست. فروش ما پیش از این در بیشتر موارد نقدی بود اما اکنون همه فاکتورها چکی است؛ همه می‌خواهند با اقساط ۱۰ ماهه تا یک ساله خرید کنند و این در حالی است که خرید خود ما نقدی است و نهایتاً می‌توانیم با جا به جایی سرمایه‌های خودمان مبلمان را با اقساط چهار ماهه به مشتری بفروشیم.

عیدی که به بازار مبل نرسید

مردم مبلمان را با وام می‌خرند

این فروشنده می‌گوید: اکنون مردم مبل را با وام می‌خرند، در گذشته کسی برای خرید مجبور به گرفتن وام نمی‌شد، تعداد افرادی که نقدی خرید می‌کنند معدود هستند. علاوه بر این موارد نرخ اجاره‌ها عجیب است، به عنوان نمونه ما برای این نمایشگاه هر ماه ۳۵ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنیم، این مبلغ به سختی به دست می‌آید اما در ازای آن حاشیه سود خود ما بسیار کاهش یافته است.

به گفته مرتضوی همانطور که قیمت سایر کالاها و خدمات در کشور ما در این مدت افزایش یافت، قیمت مبل نیز تا ۴ برابر افزایش داشته است اما این قیمت‌ها نسبت به درآمد مردم غیر واقعی است.

در بین نمایشگاه‌های واقع در بازار مبل اصفهان تعداد زیادی در ساعات منتهی به شب مشتری نداشته و فروشنده‌ها بدون انجام هیچ فعالیتی منتظر و چشم به راه مشتری هستند.

صادق محمودی، فروشنده دیگر مبل، در خصوص میزان فروش محصولات خود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فروش ما نسبت به سال‌های قبل تغییر خاصی نکرده است؛ مشتری زیادی در بازار نیست؛ فروش نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشته است؛ قیمت‌ها تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که قیمت مواد اولیه، دستمزد و کرایه در این موضوع مؤثر بوده است.

مبل با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان دیگر وجود ندارد

وی اضافه می‌کند: توانایی خرید مردم بسیار محدود شده است، مردم دنبال خرید مبل ارزان هستند اما مبل با قیمت بین ۶ تا ۷ میلیون تومان در بازار وجود ندارد، کاسبی اکنون به صرفه نیست اما کسی که در کار مبل فعال بوده است چاره‌ای نداشته و مجبور است در این حوزه بماند؛ ما اکنون اگر مجبور نبودیم کار بهتری که دردسر کمتری داشته باشد انجام می‌دادیم.

این فعال حوزه مبلمان تصریح می‌کند: ما نقدی خرید می‌کنیم اما مجبوریم با مشتری بسازیم و با چک‌های چند ماهه مبل را به مشتری می‌فروشیم؛ بیش از ۲۰ مورد از همکاران ما در چند ماه اخیر کسب و کار خود را تعطیل کرده و از این منطقه رفته‌اند.

محمود ترابیان، یکی دیگر از فروشندگان مبل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فروش ما یک سوم سال پیش است، بازار شب عید هنوز شروع نشده است، مشتری‌ها هنگامی که به بازار می‌آیند و متوجه قیمت‌ها می‌شوند از خرید صرف نظر می‌کنند، قیمت‌ها افزایش شدید داشته و قدرت خرید مردم نیز به همان اندازه کاهش یافته است.

وی اضافه می‌کند: کار در این منطقه برای افرادی که مالک هستند به صرفه است در غیر این صورت این شغل در این روزها سود چندانی ندارد. کسانی که اجاره می‌دهند با درآمد خود تنها می‌توانند اجاره واحد صنفی خود را پرداخت کنند و نمی‌توانند پیشرفتی در کارشان داشته باشند.

عیدی که به بازار مبل نرسید

فروشندگان به امید فروش شب عید نشسته بودند که فرا نرسید

هر چقدر از سمت خیابان امام خمینی به انتهای بازار مبل نزدیک می‌شویم تراکم نمایشگاه‌ها بیشتر شده و تجمع مشتریان نیز بیشتر است اما باز هم به نظر می‌رسد خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و مردم همانطور که صاحبان نمایشگاه‌ها می‌گویند فقط قیمت‌ها را مشاهد می‌کنند و از بازار می‌روند.

علی صفری، فعال دیگر بازار مبل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت فروش بسیار نامناسب است؛ سال گذشته در اسفندماه به دلیل شیوع کرونا مغازه‌های ما تعطیل شد اما امسال هم که تعطیل نیست فروش ما با سال قبل هیچ تفاوتی ندارد. مشتری در بازار هست، ولی با مطلع شدن از سطح قیمت‌ها از خرید صرف نظر می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: قیمت مبل از ابتدای سال تا کنون دو برابر شده است، سال گذشته کمی افزایش قیمت داشت اما افزایش قیمت امسال بی سابقه بوده است. تمام مصالح و مبلمان را به صورت نقدی خرید می‌کنیم اما برای آن که مشتری بتواند خرید کند با او کنار می‌آییم تا بتوانند نیمی از قیمت مبل را با به صورت اقساط پرداخت کنند.

این فعال بازار مبلمان تصریح می‌کند: هر سال در این برهه زمانی حداقل در نیمه اول اسفند ماه، ۱۵ فاکتور می‌زدیم اما امسال کمتر از ۳ فاکتور در این ماه داشته‌ایم. باید در اسفند ماه فروش زیادی داشته باشیم تا کسری فروش ماه‌های قبل را جبران کنیم و برای ماه‌های ابتدای سال بعد نیز که بازار رونقی ندارد پس اندازی داشته باشیم تا حداقل توانایی پرداخت اجاره مغازه را داشته باشیم اما متأسفانه هیچ فروشی نداشته‌ایم و از پس مخارج نمایشگاه بر نمی‌آییم.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 479618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.