رشد اقتصاد نفتی در سه ماه سوم امسال مثبت بود

وزیر اقتصاد گفت: اگر پایبند به تعهدات حکومت و دولت در مقابل بخش خصوصی نباشیم اقتصاد با مشکل مواجه می‌شود و چیزی شبیه به سماور دوره امیرکبیر تکرار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی کارآفرینان و تولیدکنندگان با بیان اینکه یک سری از باورهای نادرست باید به تدریج اصلاح شوند، اظهار کرد: عالی‌ترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری غالباً شعارهای سال را از موضوعات اقتصادی مانند رونق و جهش تولید انتخاب کرده‌اند که این نشان می‌دهد اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و فعالان این حوزه در شرایط کنونی کشور یکی از مباحث مهم و اساسی به حساب می‌آید.

وی افزود: این باورها زمانی می‌تواند مؤثر باشند که موانع تولید برداشته شود و بخش خصوصی به جایگاه اصلی خود برسد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه موضوع مهم ارتباط مستمر وزارت اقتصاد با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است گفت: مسائل مرتبط تأمین مالی، بیمه، گمرک و … از مسیر وزارت اقتصاد می‌گذرد و نمی‌توانیم این موضوعات را با تعارف و ارتباط دور حل کنیم.

دژپسند تاکید کرد: به طور قطع باید برای رفع این موضوعات ارتباط مستمر بین مسئولان این وزارتخانه و فعالان اقتصادی وجود داشته باشد و تکرار این دغدغه‌ها این پرسش را مطرح می‌کند که چرا نتوانستیم این مشکلات را برطرف سازیم البته بخشی از این موضوعات به قانون برمی‌گردد که خارج از اختیارات وزارت اقتصاد است اما می‌توانیم در جهت اصلاح قانون این قوانین گام برداریم.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگر بازدیدهای مستمر استانی است و باید بتوانیم از نزدیک مشکلات واحدهای اقتصادی را ببینیم و در جریان آن قرار بگیریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر پایبند به تعهدات حکومت و دولت در مقابل بخش خصوصی نباشیم اقتصاد با مشکل مواجه می‌شود و چیزی شبیه به سماور دوره امیرکبیر تکرار خواهد شد.

دژپسند با بیان اینکه رابطه بین فعالان اقتصادی و مسؤولان تشریفاتی نیست و این جلسات پیش نیاز سیاست‌گذاری‌هایی است که ما باید انجام دهیم و از همین جلسات است که پیشنهادات برای رفع مشکلات تولید را ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به بحث تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی گفت: برای بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های بزرگ مقیاس نباید در بخش تأمین مالی وقت تلف شود و اگر هم مشکلاتی در بازار بدهی برای تأمین مالی دارند هر چه زودتر باید موانع برای تأمین مالی از طریق ابزارهای مختلف برداشته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سه سال جنگ اقتصادی و نابخردانه را پشت سر گذاشتیم گفت: بعد از مدت‌ها در سال ۹۹ در سه ماهه سوم رشد اقتصادی در بخش نفتی و غیرنفتی مثبت بوده است و همچنین در ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی به ۳۲ میلیارد دلار رسید این اعداد در حالی است که در شرایط کرونا با مشکل جدی در بخش صادرات و واردات مواجه بودیم و در فروردین و اردیبهشت میزان صادرات ۱۸ درصد کمتر از دوره مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین واردات هم کاهش ۱۵ درصدی داشت.

دژپسند با بیان اینکه خوشبختانه متغیرها به سمتی پیش می‌رود که نسبت به آینده خوش بین باشیم گفت: ۸۵ درصد واردات، واردات مواد اولیه و کالایی بوده که وارد چرخ تولید می‌شوند از این رو نباید به ارقام واردات خرده گرفت.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی در ایران زنده و پویا است و نباید به بهانه‌های گوناگون مسیر تولید را قفل کنیم و نباید اقتصاد را با روش قفل کردن پیش بگیریم. از سوی دیگر نباید این تصور را داشته باشیم که بخش خصوصی فقط به دنبال منافع خود است و اساساً ذات بخش خصوصی این است که به دنبال منافع خود باشد و دولت هم باید خدمات خود را توسعه دهد.

وزیر اقتصاد با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی به تولید گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۴۰۰ هزار میلیارد تسهیلات ارائه شده که این رقم برای کل سال گذشته ۹۵۷ میلیارد تومان بوده است.

دژپسند با اشاره به انواع تأمین مالی برای بخش خصوصی گفت: یکی از بحث‌های تأمین مالی طرح گام است که ابزاری مکمل بین بازار پول و بازار سرمایه محسوب می‌شود و می‌تواند برخی از مشکلات اقتصادی را برطرف سازد.

وی با تاکید بر اینکه به همکارانم در گمرک احسنت می‌گویم اظهار کرد: گمرک از تمام اختیارت خود استفاده کرد تا بتواند موانع برای رونق تولید را بردارد که گاهی اوقات من از این ریسک‌هایی که برخی از مدیران در گمرک به نفع رونق تولید متحمل می‌دشند تعجب می‌کردم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه روانی انتقال منابع داخل و خارج در حال ایجاد شدن است گفت: منابع نفتی هم در حال افزایش است و اینها علامت‌های خوبی به اقتصاد می‌دهد.

دژپسند تاکید کرد: از اعماق وجود از فشاری که بر روی مردم و رنجی که متحمل می‌شوند ناراحتیم اما خوشبختانه روند مثبت است و با همدلی می‌توانیم سریع‌تر از این مشکلات عبور کنیم.

منبع: ایلنا

کد خبر 479497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.