گرانی نان، نتیجه اجرای حکم جدید دیوان عدالت اداری

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از حکم دیوان عدالت اداری برای آزادسازی صدور مجوز نانوایی سنتی خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن این حکم قیمت نان افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا، بیژن نوروز مقدم با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعداد نانوایی‌های سنتی بیشتر از نیاز کشور است، اظهار کرد: ۹۰ هزار نانوایی سنتی در سراسر کشور وجود دارد که نه تنها پاسخگوی نیاز مردم هستند، بلکه در برخی مناطق تعداد آن‌ها بیش از نیاز است.

وی ادامه داد: در این شرایط دیوان عدالت اداری حکم بر آزادسازی صدور مجوز نانوایی سنتی داده است.

نوروز مقدم نتیجه ایجاد نانوایی بیش از نیاز در یک منطقه را گرانی نان دانست.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی توضیح داد: اگر تعداد نانوایی‌ها در یک منطقه بیش از نیاز باشد، هزینه تولید برای نانوایان افزایش می‌یابد چراکه میزان فروش و درآمد حاصل از میزان هزینه پیشه می‌گیرد.

وی معتقد است؛ در این شرایط نانوایان به سمتی سوق پیدا می‌کنند که درآمد خود را از راه‌های دیگر افزایش دهند.

نوروز مقدم از جمله این راه‌ها را تعیین خودسرانه قیمت بر اساس هزینه تمام شده تولید عنوان کرد.

وی گفت: نانوایان در شرایط زیان دست به آنالیز هزینه زده و بر اساس آن قیمت نان را خودسرانه تعیین می‌کنند.

نوروز مقدم افزود: همچنین ریشه کم فروشی و چند نرخی بودن نان نیز مربوط به این موضوع می‌شود.

وی با بیان اینکه به صورت غیرکارشناسی هدف حکم دیوان عدالت کارآفرینی و ایجاد اشتغال اعلام شده است، اظهار کرد: اعلام این هدف برای آزادسازی صدور مجوز نانوایی سنتی در حالی است که ما در شرایط اشباع این شغل هستیم و هر نانوانی سنتی جدید تهدیدی برای نانوایی‌های دیگر و تعطیلی و تعدیل نیرو در آن‌ها است.

نوروز مقدم یادآور شد: هر فعالیت اقتصادی که درآمد آن پاسخگوی هزینه‌ها را ندهد برای بقای خود تعدیل نیرو می‌کند، در نتیجه این حکم نه تنها اشتغال‌زایی نخواهد کرد بلکه تهدیدی برای امنیت شغلی دیگر شاغلان در این فعالیت اقتصادی است.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش از حکم عدالت اداری برای آزادسازی صدور مجوز نانوایی سنتی نیز شاهد گران فروشی و کم فروشی در برخی نانوایی‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: بخشی از این تخلفات به عدم تناسب هرینه تمام شده تولید و قیمت مصوب نان بر می‌گردد.

نوروز مقدم یادآور شد: حدود یکسال است که قیمت مصوب نان دیگر پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست و برخی نانوایان برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز افزایش خودسرانه قیمت نداشته‌اند.

وی ادامه داد: برآورد ما نشان می‌دهد با توجه به افزایش هزینه‌های مانند کارگر، حمل و نقل و جاری دست کم قیمت نان باید ۷۰ درصد افزایش پیدا کند که تا امروز محقق نشده است.

نوروز مقدم تنها ماده اولیه‌ای که اکنون با نرخ مصوب به دست نانوایان می‌رسد را آرد برشمرد که فقط ۲۵ درصد از هزینه تولید را در بر می‌گیرد و ۷۵ درصد هزینه تولید مربوط به باقی مواد و مولفه‌های تولید است.

وی با انتقاد از حذف اتحادیه نانوایان سنتی از کارگروه آرد و نان، گفت: از زمان انتقال کارگروه آرد و نان به شرکت بازرگانی دولتی ایران اتحادیه نانوایان سنتی به عنوان نمایندگان این صنف از کارگروه آرد و نان حذف شده و این موضوع منشاء بخش مهمی از مشکلات در صنف ما است.

نوروز مقدم از دستگاه‌های ذی ربط خواست هر چه سریع‌تر به موضوع ورود کرده و اجازه ندهند با عدم اصلاح نرخ مصوب نان و اجرای حکم دیوان عدالت اداری مشکلات نانوایان بیشتر شود که خود زمینه‌ساز تخلفات بیشتر، گران فروشی و چند نرخی نان است.

منبع: ایلنا

کد خبر 479202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.