بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

بیشترین تنوع در پرندگان بوشهر، رشد ۳.۵ برابری وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی غرب مازندران، عمیق شدن کف دریاچه ارومیه، بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله، هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی و مشاهده نوعی موش کمیاب در کرمانشاه را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان با ۲۲۰ گونه در میان حیات وحش این استان بیشترین تنوع را دارند.

خسرو درویشی افزود: انواع پرستوهای دریایی و سلیم خرچنگ‌خوار که در جزایر این استان زادآور هستند و پرندگان شکاری از تیره شاهینیان و هوبره از شاخص‌ترین پرندگان بوشهر هستند.

وی با بیان اینکه استان بوشهر به سبب تنوع زیستگاهی و اقلیمی آن از مهمترین محل‌های زیستی و مهاجرت گونه‌های مختلف حیات وحش کشور است، گفت: ۴۶ گونه پستانداران نیز در این استان زیست می‌کنند که گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر و در کنار آن‌ها گربه سانان به عنوان گونه‌های تحت حمایت و حفاظت و پلنگ ایرانی از شاخص‌ترین آنها به شمار می‌روند.

درویشی تصریح کرد: دست کم ۴۰ گونه از خزندگان نیز در استان بوشهر پایش شده است که علاوه بر انواع مارها، لاکپشت‌های مهاجر زادآور، گونه در معرض انقراض لاکپشت نوک عقابی که در جزایر این استان زادآوری دارد، از مهمترین گونه‌های خزنده استان به شمار می‌آیند.

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

رشد ۳.۵ برابری وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی غرب مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: امسال آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی تحت پوشش این اداره کل افزایش ۳.۵ برابری داشته است.

مهدی عسگری افزود: امسال علی‌رغم کاهش حضور گردشگران و مسافرت به مازندران ناشی از شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها از ۱۹ فقره با سطح ۱۵ هکتار به ۴۱ فقره با سطح ۵۳.۵ هکتار بودیم.

وی گفت: علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی اراضی جنگلی و مرتعی غرب مازندران عوامل انسانی است که با توجه به ۲۷۰ روستا مجاور جنگل باید با فرهنگ سازی لازم از همکاری آن‌ها در این زمینه بهره برد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی همچنین از افزایش اجرای ۴۱ درصدی احکام قضائی جرایم منابع طبیعی در سال جاری خبر داد و افزود: امسال ۶۷ فقره حکم با وسعت ۳۷ هکتار در حوزه غرب استان مازندران اجرایی شد.

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

کف دریاچه ارومیه عمیق شد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کف دریاچه ارومیه عمق گرفته است، گفت: این خبر خوب به این معنی است که آب جدید وارد دریاچه شده و نمک‌ها را حل کرده است که نکته بسیار امیدوار کننده‌ای است.

مسعود تجریشی با بیان اینکه افزایش یک متری عمق آب در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، افزود: امیدواریم با آب بیشتری که به سمت دریاچه ارومیه می‌آید، مردم بتوانند استفاده‌های تفرجگاهی نیز از این پهنه آبی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه فرصت طلایی است، گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد که می‌توانیم مصرف آب کشاورزی را کم کنیم و در عین حال تولیدات را افزایش دهیم.

تجریشی تاکید کرد: باید در این مسیر تا ۵ ساله آینده حرکت کنیم تا مطمئن شویم احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته، می‌تواند الگویی برای دیگر تالاب‌های کشور و مشکلات آبی جاری باشد.

معاون منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه می‌تواند الگویی برای تمام دنیا باشد، افزود: در کتاب درسی دانش آموزان استرالیا به عنوان تجربه و مدیریت ناموفق از دریاچه ارومیه نامبرده شده بود، ولی ما در کوتاه‌ترین زمان با علم، توان و ابتکار داخلی توانستیم دریاچه را احیا کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است.

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله اعلام شد

دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از انجام تمامی آزمایش‌ها، تحلیل داده‌ها و طرح فرضیات مختلف به این نتیجه قطعی رسیده است که علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله بیماری بوتولیسم بوده است.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر تالاب میانکاله از نهم بهمن ماه امسال مشاهده شد و همچنان ادامه دارد. طبق اعلام محیط زیست مازندران تا پایان وقت روز دوشنبه ۱۱ اسفند در مجموع بیش از ۱۹ هزار قطعه لاشه پرندگان تلف شده از سطح آب، لنجزارهای حاشیه و خشکی اطراف تالاب میانکاله جمع‌آوری شده است.

دامپزشکی کشور که پیش از این هم با توجه به تجربه مرگ مشکوک پرندگان میانکاله در سال ۹۸ احتمال بیماری بوتولیسم را برای دومین سال مطرح کرده بود، در اطلاعیه‌ای که امروز سه شنبه منتشر کرد، کارهای انجام شده برای رسیدن به این نتیجه قطعی را هم تشریح شده است.

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه خود مراحل ۱۳ گانه ای را که این سازمان برای نتیجه گیری قطعی علت مرگ پرندگان مهاجر پیموده، تشریح نمود و از جمع آوری اطلاعات میدانی، تحلیل داده‌ها، تهیه تابلوی بالینی غالب پرندگان بیمار، تهیه تابلوی کالبد گشایی از پرندگان مریض و تازه تلف شده، ارزیابی خواص فیزیک و شیمیایی آب و رسوب میانکاله، ارزیابی اولیه تغییرات اکوسیستمی محل، انجام اپیدمیولوژی توصیفی، ارائه فرضیه‌های احتمالی، انجام تست‌های آزمایشگاهی برای تأیید و یا رد فرضیه‌های احتمالی، تحلیل نتایج آزمایشگاهی دریافتی از آزمایشگاه‌های مجاز و معتبر برای تأیید و یا رد فرضیه‌های احتمالی به عنوان بخشی از این مراحل یاد کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است که اطلاعات میدانی برای انجام کارهای تحقیقاتی توسط نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در قالب فرم‌های خاصی جمع آوری شده که در آن فاکتورهای محیطی، تخمین زمان شروع مرگ و میر، گونه‌های درگیر، سن و جنس پرندگان درگیر، تعداد پرندگان مریض یا مرده، جمعیت در معرض خطر، ویژگی‌های محل تلف شدن پرنده و تغییرات جمعیتی پرندگان جدیدی که وارد منطقه شدند، مورد توجه بوده است.

دامپزشکی کشور پس از تشریح اقدامات میدانی و عملیاتی انجام شده، نتیجه گیری کرده است که با توجه به آلگوریتم آزمایشگاهی در محورهای ۶ گانه بیماری‌های فرامرزی بر اساس تست‌های پیشرفته مولکولی، بیماری‌های باکتریایی با کشت در محیط‌های اختصاصی، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوفسفره، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوکلره، فلزات سنگین و بیوتوکسین و مطالعات میدانی عملیاتی انجام گرفته بر روی جمعیت حیات وحش دامی منطقه از جمله گراز یا خوک وحشی، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله سم بیوتوکسین حساس به حرارت یا بوتولیسم بوده است.

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی هشدار داد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد هرچند کشورهای بزرگ اقتصادی برای نجات از محدودیت‌های کرونایی و رونق دوباره اقتصاد خود تلاش می‌کنند، اما جهان تنها چند ماه فرصت دارد تا مانع افزایش انتشار گازهای کربنی به میزان دوران پیشا کرونا شود.

آمار جدید دیده‌بان جهانی انرژی نشان می‌دهد که انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یکنواختی را داشته است به طوری که تا دسامبر ۲۰۲۰( آذر- دی) انتشار گازهای کربنی ۲ درصد بیشتر از ماه سال قبل از آن بوده است. بازگشت به افزایش انتشار گازهای کربنی تنها چند ماه پس از کاهش گسترده انتشار چنین گازهایی در نتیجه همه‌گیری کرونا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده، بروز کرده است.

دکتر فیت بیرول مدیر اجرایی اژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگر در چند ماه آینده دولت‌ها سیاست‌های درستی را در بخش انرژی‌های پاک اتخاذ و اجرا نکنند ممکن است ما طبق معمول به تجارت با تمرکز کربنی باز گردیم که این امر در مغایرت کامل با تعهدات بلندپروازانه چندین دولت برای حرکت در مسیر مخالف آن است.

آژانس بین المللی انرژی یکی از چند گروه با نهادی است که از دولت‌ها خواسته در بسته‌های محرک اقتصادی خود در بحران کرونا طرح‌هایی را برای استفاده از سیاست‌های انرژی سبز اجرا کنند.

با این حال تحقیقات روزنامه گاردین فاش کرده که تنها تعداد اندکی از کشورهای بزرگ جهان در تلاش برای کاستن از سوخت‌های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی مانند انرژی تجدید شدنی برای تولید برق، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع کافی را اختصاص داده‌اند.

این گزارش بیان می‌کند کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا و برزیل کمترین کمک را به اقدامات محرک اقتصادی سبز کرده‌اند و در نیمه دوم سال گذشته میلادی که فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شده است باعث افزایش انتشار گازهای کربنی شده‌اند.

بوتولیسم؛ علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

نوعی موش کمیاب در کرمانشاه مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از تصویربرداری و مشاهده نوعی موش کمیاب در منطقه حفاظت شده «امروله» شهرستان صحنه خبر داد.

فریدون یاوری گفت: این برای نخستین بار است که گونه پستاندار کمیاب «کالومیسکوس» (زیبا موش) توسط محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست صحنه مشاهده و تصویربرداری می‌شود.

وی افزود: این گونه پستاندار کمیاب تاکنون در استان کرمانشاه مشاهده نشده بود از این رو مشاهده و ثبت آن اتفاق مهمی در بحث محیط زیستی استان محسوب می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه توضیح داد ثبت زیبا موش در منطقه غرب و رشته کوه‌های زاگرس نفوذ و پراکنش این گونه در دیگر بخش‌های فلات ایران را نشان می‌دهد.

کد خبر 479181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.