۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
شیراز باید مثل شیراز باشد

شهردار شیراز گفت: رقابتی در دهه‌های اخیر آغاز شده تا چهره کلان شهرها در اجرای طرح‌های عمرانی همسان و شبیه یکدیگر باشد در حالی که این موضوع به دلیل تفاوت‌های موجود در شهرها، روش و ایده‌ای زیبنده نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر اسکندرپور در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"در نخستین کنفرانس بین‌المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان شعار کاملاً حساب شده‌ای به تازگی در مدیریت شهری شیراز مطرح شده که شیراز باید مثل شیراز باشد و شیراز قرار نیست مانند شهرهای دیگر باشد و اینکه این شهر با توجه به داشته‌های تاریخی، شهرسازی و فرهنگی باید مثل خود باشد.

موضوع رویکرد انسان محوری شهرداری شیراز ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است و با توجه به این موضوع ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز، پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را در اولویت اقدامات خود قرار داده‌ایم.

تمایل به سازندگی و توسعه زیرساخت‌ها پس از دوران دفاع مقدس، مدیران شهری را از کیفیت بخشی به زندگی در شهرها غافل کرد و خواسته‌ای که در مردم برای توسعه فیزیکی وجود داشت، مدیران شهری را به سمت اینگونه توسعه کشاند، اما آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرهاست و می‌تواند در درازمدت سبب ارتقای کیفی شهرها شود.؟ این نهاد با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، با بهره‌گیری از مشاوره‌های نخبگان حوزه شهرسازی و معماری، در حال اجرای پروژه‌های مختلفی در مناطق یازده گانه شهر شیراز است و در اجرای این پروژه‌ها، رویکرد اصلی این است که برای شهروندان، فرصت پیاده روی، دوچرخه سواری و حضور در فضای شهر فراهم شود. مردم برای حضور در شهر و استفاده از فضاهای شهری، از وسایل مختلف حمل و نقل استفاده می‌کنند، حال این پرسش مطرح است که آیا کالبد شهرهای امروز امکان پیاده روی در همه معابر را به شهروندان می‌دهد.؟ به سبب اینکه رویکرد شهرسازی دهه‌های پیشین، مبتنی بر خودرو محوری و ارجحیت خودرو بر پیاده بوده، هم اکنون شاهد این مشکل هستیم و ضروری است با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، شهر را برای حضور شهروندان مهیا کنیم.

نخستین کنفرانس بین‌المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان» با حضور جمعی از استادان شهرسازی و معماری و دانشجویان این حوزه برگزار شد. "

کد خبر 479102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.