اقتصاد در انتظار یک تصمیم

حمایت‌ از ‌سهامداران ‌خرد در بورس وت صویب لوایح پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۱۴ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «نوشدارو برای بورس» به بررسی حمایت از سهامداران خرد پرداخت و نوشت: بازار سرمایه ایران به‌دنبال اعلام حمایت‌های ویژه به‌منظور توسعه این بازار توسط مسئولان دولتی از ابتدای سال‌جاری، میزبان حجم هنگفتی از نقدینگی در دست مردم بود و با رکوردشکنی‌های مداوم شاخص کل، پس از طی شدن مدت زمانی تعداد سهامداران بورسی از حدود ۲۰۰ هزار نفر به بیش از چهار میلیون نفر البته بدون احتساب مشمولان سهام عدالت رسید، اما در پی تغییر مسیر بازار سرمایه، سهامداران خردی که بدون آگاهی و دانش کافی به‌رغم هشدارهای مکرر وارد این بازار شده بودند، متحمل ضررهای سنگینی شدند و ریزش‌های پی‌درپی شاخص کل بورس در نهایت عده‌ای از آنها را مجاب کرد تا سرمایه‌های خود را به بازار دیگری منتقل کنند؛ این بار بازار ارزهای دیجیتال. در همین باره، چند روزی است که خبرهای منتشر شده در خصوص افزایش استقبال مردم برای معامله ارزهای دیجیتال در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفته است اما حالا اظهاراتی به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد قرار نیست از سوی دولت از چنین بازاری حمایتی بشود.

یک مقام مسئول بانکی روز سه‌شنبه ضمن هشدار در خصوص خطرهای بسیار زیاد رمزارزها گفته است که بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است، دیروز هم در راستای اعلام چنین خبری، شرکت شاپرک اعلام کرد که درگاه‌های الکترونیکی که کسب‌وکارهای غیرمجاز از جمله رمز ارز ارائه می‌کنند، مسدود خواهند شد، اما از سوی دیگر، شورای‌عالی بورس دست به‌کار شده تا حمایت‌های خود را از سهامداران خرد از دربگیرد تا جلوی خروج حجم بیشتری از نقدینگی از این بازار گرفته شود. طبق آنچه این سازمان اعلام کرده، طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهام‌داران خرد به تصویب رسیده است. هرچند که جزئیات این طرح نشان می‌دهد حمایت اعلام‌شده بی‌قیدوشرط هم نیست.

اقتصاد در انتظار یک تصمیم

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «اقتصاد در انتظار یک تصمیم» به بررسی تصویب لوایح پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت :۲۴ آذرماه بود که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. بررسی مجدد لوایح FATF و همچنین اماواگرهای درخصوص تصویب و یا عدم تصویب آن با واکنش‌های متفاوتی از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان همراه شد. برخی‌ها معتقدند با مشخص شدن تکلیف FATF و تصویب آن اقتصاد شاهد روزهای بهتری خواهد بود. اما از سوی دیگر برخی از مخالفان بر این باورند که دولت در ماه‌های پایانی عمر خود تلاش فراوانی دارد تا موضوع FATF را به سرانجام دلخواه خود برساند. به گفته آنها در شرایط فعلی دور زدن تحریم‌ها در صورت تصویب لوایح FATF سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد شد. اما با وجود مخالفت‌های بسیار در خصوص تصویب این لوایح دولت همچنان بر تاثیرات مثبت FATF برای اقتصاد و کشور تاکید دارد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیئت وزیران درباره FATFگفت: FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی درخصوص مسائل مالی و تراکنش‌ها انجام می‌دهد. همه کشورها در آن هستند. اگر بد هست، چطور در آن حضور دارند. چطور می‌شود همه دنیا نسبت به آن اجماع داشته باشند و همه تلاش می‌کنند، رتبه بالاتری در این گروه مالی به دست آورند و ما تماشا می‌کنیم؟ البته دولت اقدامات خود را انجام داده است. چهار لایحه را تهیه کرد. کار دولت و مجلس انجام شده است. حتی شورای نگهبان هم اقداماتش را انجام داده است. دو لایحه کارش تمام و ابلاغ شده و دو لایحه مربوط به کنوانسیون‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اند.»

اقتصاد در انتظار یک تصمیم

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «نامزدهای اصلی غایبند» به بررسی اجماع اصولگرایان روی دبیر مجمع تشخیص مصلحت پرداخت و نوشت: گویا احساس می‌کند آن موجی که انتظارش را داشت بالاخره در حال منتقل‌شدن است! سال ۸۴ چند ماه بعد از انتخاباتی که از آن انصراف داد، در برنامه صندلی داغ شرکت کرد و گفت: «حس کردم رأی لازم را ندارم. ۱۶ سال برنامه‌ای برای تحول کشور و فعالیت اقتصادی سیاسی اداره جامعه طراحی کردم. نخبگان به برنامه من اقبال نشان دادند؛ اما این موج به جامعه منتقل نشد و همین، دلیل انصراف من بود».

کاملاً مشخص است که محسن رضایی، عزمش را برای آمدن جزم کرده اما از آنجایی که در سیاست ایران باب شده بیشتر نامزدها تا روزهای آخر ماجرا را به تعارف برگزار کنند، قصدش را رسمی و علنی مطرح نمی‌کند بلکه در لفافه شاید و اگر و وعده‌های انتخاباتی می‌پیچد تا شاید هم امتیازات بیشتری برای آمدن دریافت کند و هم مردم را نسبت به خودش مشتاق‌تر کند! آن هم درحالی‌که برخی شنیده‌ها حاکی از این است که جریان اصولگرایی هم نسبت به آمدن او بی‌میل نیست و احتمال اجماع روی آقا محسن بالاخره بعد از نزدیک به دو دهه در آستانه شکل‌گیری است. حتی برخی اخبار حاکی از این است که ائتلافی میان او و سعید محمد درحال شکل‌گیری است به این صورت که فرمانده فعلی قرارگاه خاتم ذیل محسن رضایی قرار گیرد.

درحالی‌که اخبار از غیبت دو نامزد اصلی و مطرح انتخابات ۱۴۰۰ یعنی رؤسای دو قوه حکایت دارد، شانس فرمانده سابق سپاه از همه دوره‌های پیشین بالاتر رفته است. البته شرایط نه‌چندان مطلوب اقتصادی برگ برنده دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این روزهاست، فردی که سال‌هاست اصرار دارد با شمایل یک اقتصاددان شناخته شود تا نظامی سیاست‌مدار. او تبلیغات انتخاباتی‌اش را غیررسمی سه ماه مانده به انتخابات آغاز کرده و دیروز گفته است: «نمی‌شود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد؛ بسیاری از این افرادی که کاندیدا هستند باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند. موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت‌پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است. اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم، خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بی‌کار نماند و اصلاً کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند».

اقتصاد در انتظار یک تصمیم

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «سفر به بهای جان» به بررسی اخطار وزیر بهداشت خطاب به همه مسافران نوروزی پرداخت و نوشت: تکلیف سفرهای نوروزی هنوز نامشخص است و تصمیم‌گیری قطعی به تاریخ ۲۵ اسفند موکول شده است. ثبات یا افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور مهم‌ترین عامل موثر در ممنوعیت یا اجازه برگزاری سفرهای نوروزی است، اما برگزاری تورهای نوروزی پیش از این تعیین تکلیف شده‌اند و به نظر می‌رسد ابهام موجود صرفاً متوجه به افرادی باشد که تمایل دارند به صورت شخصی سفر کنند و احتمالاً علاقه‌ای هم به اسکان در هتل‌ها یا مراکز اقامتی ندارند.

وضعیت مبهم سفرهای نوروزی شخصی درکشور به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور گره خورده است و اعلام تاریخ ۲۵ اسفند از سوی معاون انتظامی وزیر کشور چندان همخوانی با شیوه تصمیم‌گیری خانواده‌ها نسبت به سفر نوروزی ندارد. به گفته سردار حسین ذوالفقاری، رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد این معاونت بر مبنای اعمال محدودیت‌های هفتگی یا روزانه در نوروز نیست، بلکه این معاونت پیشنهاد داده است که وضعیت مبنا برای تصمیم‌گیری، وضعیت کرونایی کشور در تاریخ ۲۵ اسفند باشد و محدودیت‌ها تا ۱۵ فروردین برمبنای این وضعیت تعریف شوند.

او گفته است که در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با این پیشنهاد، قطعاً تا ۲۵ اسفندماه تکلیف سفرهای نوروزی مشخص و محدودیت‌ها اعمال خواهند شد و لازم است که تا آن زمان مردم صبر کنند. از سوی دیگر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که «تا کنون هیچ ممنوعیتی برای سفرهای نوروزی با وسایل حمل و نقل عمومی اعلام نشده است، اما اگر ابلاغ شود بلافاصله اجرایی خواهد شد.» به گزارش ایسنا، با وجود هشدارهای متعدد مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی از سوی شرکت‌های حمل و نقلی مختلف در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای ابلاغ شده و بلیت‌ها نیز برای شهرهای مختلف فروخته می‌شود که البته تاکنون این سفرها ممنوع نشده است. این درحالی است که شیوع موج چهارم کرونا در کشور پیش‌بینی می‌شود و هر روز به تعداد شهرهای قرمز کشور اضافه می‌شود، از طرفی دیگر به نظر می‌رسد که خانواده‌ها تصمیم خود را برای سفرهای نوروزی به ۲۵ اسفند موکول نکنند و بسیار زودتر از این تاریخ برنامه‌های خود را بریزند و در این میان ابهام موجود در شیوه برگزاری سفرهای نوروزی می‌تواند آثار ناخوشایندی در تصمیم خانواده‌ها داشته باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که به‌رغم هشدارهای جدی وزارت بهداشت، پیگیری معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری سفرهای نوروزی مشروط بر رزرو محل اسکان، بیشتر متوجه فعالان حوزه گردشگری کشور باشد که حالا بیش از یک سال و نیم است با رکودی ممتد دست و پنجه نرم می‌کنند و به نوبت از عرصه رقابت خارج می‌شوند.

حالا بیش از دو هفته از اعلام موافقت ستاد ملی کرونا با برگزاری مشروط سفرهای نوروزی نمی‌گذرد که معاون گردشگری کشور از امکان برگزاری سفرهای نوروزی مشروط به داشتن رزرو محل اسکان خبر می‌دهد. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با درنظر گرفتن آخرین ملاحظات ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروزی به برنا گفت: بیش از یک ماه است که طرح سفر ایمن و هوشمند در مراجع مختلف، از وزارت بهداشت تا قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا و کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور مطرح شده و با نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته، به هر حال موضوع حمل و نقل در سفرهای نوروزی بسیار اثرگذار است.

جلسات مختلفی نیز برای رفع ابهام و پرسش و پاسخ برگزار شد تا در نهایت، طرح را پذیرفتند و تایید کردند و قرار شد مدیریت سفر ایمن در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد، هرچند که دغدغه‌هایی از بابت حاد شدن شرایط ویروس کرونا در کشور وجود دارد. به گفته ولی تیموری، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با سفر و گردشگری در تعطیلات نوروز به صورت محدود و کنترل‌شده خواهد بود و برقراری سفرهای نوروزی نیز مشروط بر این است که در روزهای پیش رو وضعیت ویروس کرونا در کشور فوق‌العاده یا بحرانی نشود. معاون گردشگری خبر داده که کلیت طرح سفر ایمن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب و پیش از آن نیز در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تایید شده است.

اقتصاد در انتظار یک تصمیم

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «تحقیر دوباره آمریکا در عین‌الاسد» نوشت: آمریکا بار دیگر در «عین الاسد» تحقیر شد؛ اولین حمله تحقیرآمیز به این پایگاه را نیروی هوا فضای سپاه پاسداران بامداد چهار شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ به تلافی ترور سردار بزرگ اسلام، شهید قاسم سلیمانی انجام داد که به نظر می‌رسد، راه را برای تحقیر آمریکا، هموار نمود چرا که از آن تاریخ به بعد، هر کس از راه می‌رسد، لگدی به اشغالگران آمریکایی می‌زند و اصلاً هم مهم نیست «عین الاسد»، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است. طبق گزارش‌های پراکنده‌ای که از عراق منتشر می‌شود، دیروز گروهی ناشناس، پایگاه عین الاسد را با ۱۴ فروند موشک ۱۰۷ میلیمتری هدف قرار داده و آمریکایی‌ها با آن همه تجهیزات مدرن نظامی، نتوانسته‌اند حتی یکی از این موشک‌ها را مهار کنند. به گزارش پایگاه خبری «صابرین نیوز»، بر اثر این حمله، سه نظامی اشغالگر آمریکایی به هلاکت رسیدند. خود آمریکایی‌ها هم به وقوع این حمله، اعتراف کردنند، ولی مدعی شدند که ۱۰ فروند موشک به پایگاه اصابت کرده است و یکی از پیمانکاران، از ترس سکته کرده و مرده است! به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه هم مدعی شده که پس از موشک‌باران، یک پیمانکار آمریکایی بر اثر سکته قلبی، جان داد! اما صابرین نیوز می‌گوید در این حمله موشکی، سه نظامی آمریکایی، از جمله یک افسر، به هلاکت رسیده‌اند. کشته‌ها و مجروحان حمله به پایگاه عین الاسد نیز با هواپیمای متعلق به واحد ۳۸۶، به کویت و از آنجا نیز به پایگاه فرانکفورت آلمان منتقل شده‌اند. بر اساس گزارش صابرین نیوز، پس از حمله موشکی، ستون‌هایی از دود بر فراز پایگاه نظامی عین الاسد مشاهده شده و آژیر خطر در این پایگاه به صدا در آمده است. اشغالگران آمریکایی هم که به شدت ترسیده بودند، بخش مربوط به خود را در این پایگاه بستند.

خبرنگار المیادین نیز درخصوص اعلام کرده که، موشک‌ها از یک خودروی «پیکاپ» در منطقه کشاورزی «البیادر» نزدیک پایگاه عین الاسد شلیک شده‌اند. این خودرو نیز پس از پرتاب موشک، منهدم شده است. همچنین، هواپیماهای آمریکایی و اسپانیایی پس از این حمله، بر فراز آسمان مناطق «هیت» و «البغدادی» به پرواز درآمده‌اند.

صبح دیروز یک کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی نیز در ۴۰ کیلومتری جنوب بغداد و در منطقۀ «یوسفیه» هدف حمله قرار گرفت. این سومین حمله به اهداف نظامی آمریکا بود که دیروز صورت گرفت. حمله اولی، صبح دیروز در نزدیکی شهر «سماوه» استان «المثنی»، اتفاق افتاد. کاروان دوم نیز ساعاتی بعد، در شهر «حله» استان «بابل» هدف قرار گرفت. در ارتباط با پیامدهای این حملات، گزارشی منتشر نشده چرا که آمریکایی‌ها به شدت اخبار این چنینی را سانسور می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، حملات علیه اشغالگران آمریکایی در عراق، طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت. اخیراً یکی از فرماندهان مقاومت در عراق اعلام کرده بود همه توافقات مقاومت با دولت بغداد درباره خود داری از حمله به اشغالگران آمریکایی ملغی شده است و نیروهای مقاومت از این پس، پایگاه‌های آمریکا در عراق را هدف قرار خواهند داد. مسئولیت حملات دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی هیچ گروهی بر عهده گرفته نشده بود.

اقتصاد در انتظار یک تصمیم

کد خبر 478995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.