جهانگیری: آتش زدن پشم گوسفندان در کشتارگاه‌ها پیگیری شود

معاون اول رئیس جمهوری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خواست تا موضوع آتش زدن پشم گوسفندان در کشتارگاه‌ها را پیگیری و از همه مواد اولیه لازم برای کمک به تولیدکنندگان استفاده کند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه‌ای درخصوص مسائل مربوط به فرش دستباف کشور با اشاره به جایگاه صنعت فرش در صادرات غیرنفتی کشور اظهار کرد: در سال‌های گذشته گاهی صادرات فرش به یک میلیارد دلار می‌رسید که ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی آن سال‌ها را تشکیل می‌داد اما امروز رقم این صادرات به ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته که موضوعی متأثر کننده است و باید تلاش کنیم تا صنعت فرش دستباف بتواند جایگاه گذشته خود را به دست آورد.

وی با اشاره به حضور رقبای جدید در صنعت فرش دستباف، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه‌های مرتبط با این صنعت ضرورت دارد ضمن آسیب شناسی، راهکارهای لازم برای جبران این عقب ماندگی را ارائه کنند.

جهانگیری تصریح کرد: زندگی بخش عظیمی از مردم ایران وابسته به صنعت فرش دستباف است و نمی‌توانیم نسبت به کاهش درآمد آنها و آسیب دیدن اقتصاد زندگی روستاییان و عشایر بی تفاوت باشیم زیرا این آسیب ممکن است به مهاجرت روستاییان و پدیده حاشیه نشینی یا زندگی دشوار و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) منجر شود.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید به اینکه همه اجزای دولت از استانداران و فرمانداران و متولیان سایر دستگاه‌ها باید موضوع فرش را تبدیل به مسأله جدی حوزه فعالیت خود کنند، گفت: همه باید در این زمینه با جدیت تلاش کنیم تا زندگی کسانی که مرتبط با این صنعت هستند، به مخاطره نیفتد.

وی افزود: حتماً ستاد راهبری فرش به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به طور مستمر و ماهیانه با حضور دستگاه‌ها برگزار شود تا موانع پیش روی صنعت فرش دستباف از زنجیره تولید تا موضوع صادرات و فروش بر طرف شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اظهارات یکی از حاضران در جلسه در خصوص واردات پشم و از بین بردن مواد اولیه در داخل کشور، از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خواست تا موضوع آتش زدن پشم گوسفندان در کشتارگاه‌ها را پیگیری و از همه مواد اولیه لازم برای کمک به تولیدکنندگان استفاده کند.

جهانگیری با بیان اینکه مسأله آموزش و مهارت موضوعی جدی است و نمی‌توان با اتکا به آموزش‌های سنتی چشم به بازارهای جهانی داشت از آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خواست با برنامه‌ریزی در این خصوص چشم‌انداز جدیدی پیش روی تولیدکنندگان کشور باز کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات به کارگاه‌های بزرگ و کوچک تولید فرش در کشور، تصریح کرد: می‌توانیم با برنامه‌ریزی و شناخت نیازهای مصرف کنندگان به تدریج از عقب ماندگی‌ها را در تولید و صادرات فرش کاهش دهیم.

جهانگیری تأکید کرد: سیاست‌هایی که در جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شد باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند همینطور سیاست‌های مرتبط با واردات و صادرات کشور تصحیح خواهد شد.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند وزیر صنعت معدن و تجارت با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فرش دستباف کشور راهکارها و اقدامات این دستگاه با کمک اتحادیه‌های فرش دستباف برای رونق تولید، اشتغالزایی، صادرات، بیمه فرش بافان، و خانه‌های فرش و شناسنامه دار کردن فرش ایرانی خبر داد.

کد خبر 478968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.