برگزاری انتخابات شوراها در بازه زمانی سه ماهه تنها یک ایده است

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: آنچه درباره بازه زمانی برگزاری انتخابات مطرح شده، تنها یک ایده است و هنوز جنبه قانونی به خود نگرفته است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی، سید حمیدرضا کاظمی درباره احتمال برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در بازه زمانی بیش از یک روز گفت: آنچه درباره بازه زمانی برگزاری انتخابات مطرح شده، تنها یک ایده است و هنوز جنبه قانونی به خود نگرفته است. وزارت کشور هم هنوز دراین‌باره اعلام نظر نکرده است که آیا این امر شدنی است یا خیر.

وی با اشاره به اینکه زمانی هر سال یک انتخابات برگزار می‌شد و مسؤولان امر احساس کردند که نوعی خستگی و دل‌زدگی از انتخابات به وجود آمده و هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد می‌کرد، گفت: این تصمیم به تجمیع انتخابات به نحوی که در قانون آمده گرفتند تا انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی به صورت توأمان و انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در کنار یکدیگر برگزار شود، اجتناب از ایجاد هزینه بیشتر و نیز جلوگیری از انتخابات زده شدن جامعه بوده است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان این مطلب که اینکه بشود انتخابات شوراها که یک انتخابات محلی است را به شکل متفاوتی برگزار کنیم یک ایده است، تصریح کرد: اینکه این انتخابات در دو یا سه روز متوالی برگزار شود یا در طول یک ماه هر هفته چند استان انتخابات برگزار کنند هنوز در حد طرح بحث در محافل سیاسی است. این‌طور نبوده است که وزارت کشور بگوید می‌تواند چنین کاری انجام دهد یا ما به عنوان هیأت نظارت رسماً اعلام موضعی کرده باشیم. بنابراین هنوز سازوکاری برای برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در بازه زمانی بیش از یک روز تعریف نشده است.

کاظمی درباره برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شوراها با یادآوری اینکه انتخابات شوراها در دوره گذشته در ۱۳۹ شهر به صورت الکترونیک برگزار شد، در پاسخ به این سوال که «در انتخابات پیش رو با توجه به بحث همه‌گیری کرونا چه هماهنگی‌هایی با وزارت کشور برای برگزاری الکترونیک این انتخابات صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ظرفیت وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک ظرفیت مشخصی است و در حال حاضر هم گویا امکان افزایش این ظرفیت وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ هزار دستگاه وجود دارد که می‌تواند حدود ۱۰ هزار شعبه را پوشش دهد. ما در پاسخ استعلام وزارت کشور با اصل استفاده از این دستگاه‌ها موافقت کرده‌ایم. اما درباره اینکه در کجاها استفاده شوند قرار است در جلسه آتی هیأت مرکزی تصمیم‌گیری کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها با بیان اینکه در دوره گذشته انتخابات الکترونیک در شهرهایی برگزار شد که شوراهایی با ۵، ۷ و ۹ عضو داشتند، ابراز داشت: در این دوره هم وزارت کشور اعلام کرده که آمادگی دارد در همین حد انتخابات الکترونیک برگزار کند. ما هم با استفاده از همین ظرفیت موافقت کرده‌ایم.

گفتنی است، پیش از این «محمدصالح جوکار» سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده بود که نیازی نیست در انتخابات شوراها تمرکز بر برگزاری در یک روز داشته باشیم می‌توان به هر استان بر حسب شرایط این اجازه را داد که در طول سه ماه انتخابات را برگزار کنند. برای طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات شوراها منعی وجود ندارد و تنها باید سازوکار قانونی آن را فراهم کنیم.
کد خبر 478885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.