مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا

گرایش اغلب مردم به پرورش محصولات کشاورزی و افزایش فضاهای سبز شهری، طی دوران قرنطینه‌های اعمال شده برای مهار شیوع ویروس کرونا به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مزارع کوچک خانگی در دوران شیوع کرونا به صورت باغچه‌هایی بسیار کوچک در قفسه‌های دیواری، مزارعی کوچک در پشت بام‌ها و پوشش‌های سبز در بالکن خانه‌ها، با حدود ۳۰۰ درصد افزایش رو به رو بوده است. اغلب مردم از ترس کمبود مواد غذایی به پرورش سبزیجات مورد نیاز خود پرداخته‌اند حال آن که بسیاری نیز برای رهایی از استرس‌های ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹، روزانه ساعت‌ها را در مزارع سبز و کوچک خانگی خود طی کرده‌اند. مردم و مقامات محلی طی قرنطینه‌های کرونایی از مزایای وجود فضاهای سبز بیش از پیش آگاه شده و در تلاشند روند افزایش پوشش‌های گیاهی را به طور دائمی ادامه دهند. دلایل زیادی وجود دارد که پرورش محصولات غذایی در مزارع کوچک خانگی را امری ضروری می‌کند که در ادامه چند مورد آن شرح داده می‌شود.

مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا


سبزسازی شهرها و حومه‌ها

بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری سکونت گزیده‌اند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بدون شک، گنجاندن مزارع سبز در بافت شهرها می‌تواند منازل را با زندگی حیات وحش و چشم‌اندازهای سبز پیوند دهد چرا که شهرنشین‌ها اغلب دسترسی زیادی به فضای سبز ندارند. البته خوشبختانه اخیراً گرایش مردم به پوشش‌های سبز، دست کم برای تولید سبزیجات مورد نیاز خود، افزایش یافته است و بسیاری از آن‌ها بام‌ها، دیوارها، سازه‌های زیرزمینی مثل تونل‌ها و حتی بالکن‌های سبز در محل زندگیشان پرداخته‌اند. بدیهی است که وجود چنین فضاهایی در مناطق شهری، می‌تواند علاوه بر زیباسازی به کاهش آلودگی هوا، به حداقل رساندن احتمال وقوع سیل و خنک‌سازی طبیعی محیط اطراف خود منجر شود.

مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا


تأمین محصولات کشاورزی

بدون شک، افزایش مزارع شهری در کنار تمام مزایای خود، پرورش‌ دهندگان را از دسترسی دائمی به محصولات کشاورزی تازه مطمئن می‌کند. به خصوص در دوران شیوع کرونا که بشر در اغلب نقاط کره خاکی با کمبود یا افزایش چشمگیر هزینه مواد غذایی مواجه شده است وجود مزارع شهری به یک ضرورت در بین مردم تبدیل شده است. گزارشات حاکی است که طی چند دهه اخیر واردات محصولات کشاورزی در بریتانیا به طور قابل توجهی در حال افزایش بوده است. در حال حاضر ۸۴ درصد میوه‌ها و ۴۶ درصد سبزیجات مصرفی مردم این کشور وارداتی است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سی و یکم ژانویه ۲۰۲۰ و شیوع بیماری کووید -۱۹ واردات مواد غذایی از مرزهای بیرونی به این کشور را با مشکل جدی مواجه کرده و بسیاری از مردم را با کمبود مواد غذایی رو به رو کرد. البته اگرچه کمبود غذا باعث رنج بسیاری از مردم انگلستان، به خصوص فقرا، شده است با این حال رغبت آنان را به خودکفایی و افزایش مزارع سبز کوچک شهری بسیار بیشتر کرده است.

مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا

زندگی سالم‌تر

گزارشات حاکی است که قدم زدن در فضاهای سبز می‌تواند علاوه بر بهبود سلامت جسمی انسان‌ها، آن‌ها را تا ساعت‌ها از افکار منفی دور کند. چنانچه مردم به پرورش محصولات کشاورزی در محل زندگی خود بپردازند، آنگاه نه تنها از استرس‌های زیادی، خود را رها می‌کنند بلکه به سمت اتخاذ رژیم غذایی سالم نیز روی خواهند آورد بنابراین وجود مزارع شهری در منازل یا حتی اطراف محل زندگی انسان، از هر جهت در بهبود سلامت جسمی و روحی او تأثیر می‌گذارد و حتی نگرش او را نسبت به رژیم‌های غذایی تغییر می‌دهد.

این افراد به میوه و سبزیجات تازه دسترسی دارند و به همین دلیل، بیشترین استفاده را از این مواد غذایی سالم خواهند برد. علاوه بر این گذراندن ساعاتی در روز به پرورش محصولات کشاورزی، باعث کاهش سطح استرس در میان پرورش‌ دهندگان می‌شود و اهمیت سلامت جسمی و روحی را در ذهن آنان افزایش می‌دهد.

مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا

اکوسیستم‌های سالم‌تر

اگرچه فرآیند شهرنشینی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای تنوع زیستی به شمار می‌رود، با این حال پرورش محصولات کشاورزی در شهرها می‌تواند به افزایش چشمگیر تنوع حیات وحش و حفظ محل سکونت آن‌ها منجر شود. وجود فضاهای سبز در شهرها بدون شک افزایش گرده‌افشانی حشرات را در پی خواهد داشت که این امر به سهم خود در تولید مثل آنان نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگرچه توجه به طراحی و انتخاب محل پرورش گیاهان با هدف افزایش تنوع زیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با این حال استفاده از گیاهان بومی رویکردی بسیار مناسب برای جذب حشرات گرده‌افشانی نظیر پروانه‌ها و زنبور عسل به حساب می‌آید که می‌تواند در نهایت تنوع زیستی را بهبود ببخشد.

مزایای افزایش مزارع شهری در پساکرونا

کد خبر 478515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.