نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

زندگی پایدار و خودکارآمد در شهرها، طی دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ از اهمیت زیادی در میان برنامه‌ریزان سراسر جهان برخوردار شده، به طوری که این افراد از همان ابتدای انتشار ویروس کرونا، تلاش کرده‌اند نقص‌های کنونی طراحی شهری را برای مقابله با بحران‌های احتمالی در آینده برطرف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران از همان آغاز ظهور ویروس کرونا در سراسر جهان برای ارائه راه‌حل‌های مناسب جهت مهار بیماری به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. تا کنون ایده‌های بسیاری برای ایجاد فاصله اجتماعی میان مردم ارائه شده و به مرحله اجرا نیز در آمده است. با این حال، برخی از برنامه‌ریزان شهری پا را فراتر از مهار ویروس کنونی نهاده و تلاش کرده‌اند با رفع چالش‌های امروزی طراحی شهری، زمینه را برای پایداری هر چه بیشتر شهرها در مقابل بحران‌های احتمالی و مشابه با کووید -۱۹ در آینده فراهم آورند. در بعضی از نقاط دنیا نیز، ایده‌هایی که قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹ برای افزایش تاب‌آوری شهرها مطرح شده اما به مرحله اجرا در نیامده بود، از اهمیت بیشتری برخوردار شد. در ادامه به معرفی و شرح بعضی از بهترین ایده‌ها در این زمینه پرداخته می‌شود.

طراحی شهری برای مقابله با پاندمی‌ها

گروهی از معماران اهل بارسلونای اسپانیا شهری طراحی کرده‌اند که در آن مردم برای مقابله با شیوع بیماری‌های ویروسی آمادگی لازم را کسب می‌کنند. این شهر از اغلب ویژگی‌های خودکارآمد برخوردار است و می‌تواند تمام انرژی مورد نیاز سازه‌ها و غذای مصرفی ساکنان را تولید کند. تمام معمارانی که به طراحی این شهر پرداخته‌اند، طی دوران کرونا به صورت دورکاری با هم در ارتباط بوده‌اند و به همین دلیل، با آگاهی از تمام شرایط حاکم بر دوران قرنطینه، شهری با امکانات کامل برای مقابله با پاندمی‌های احتمالی در آینده طراحی کرده‌اند.

 نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

ایجاد فوری پارکلت‌های کوچک

تیمی از افراد خلاق اهل بریتانیا اقدام به طراحی پارکلت‌هایی بسیار کوچک کرده‌اند که در آن مردم می‌توانند با رعایت حداکثری فاصله از یکدیگر به صرف غذا و نوشیدنی بپردازند. این رستوران‌ها و کافه‌های کوچک نمونه بارزی از طراحی شهرهای پایداری است که از کمترین فضا برای ایجاد مکان‌های عمومی برخوردار هستند. پارکلت‌های جدید از محلی برای نشستن، یک میز غذاخوری کوچک و فضای سبزی زیبا برخوردار است و اغلب در محل پارک خودروها نصب می‌شود.

معماران لیورپول، کلانشهری در انگلستان، در پروژه‌ای به نام "لیورپول بدون دیوار" در بسیاری از خیابان‌های سراسر شهر، پارکلت‌هایی زیبا ایجاد کرده‌اند تا شهرهایی دوستدار مردم و نه خودروها به وجود آورند.

 نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

استفاده از ترامواهای الکتریکی بدون راننده

نوآوران هنگ‌کنگی ترامواهایی الکتریکی به نام "جزیره" طراحی کرده‌اند که بدون نیاز به راننده می‌تواند مسافران خود را به مقصد برساند. این ترامواها که به منظور ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ضمن رعایت فاصله اجتماعی، به صورت دو طبقه طراحی شده و می‌تواند دو برابر ظرفیت ظاهری، مسافر در خود جای دهد. مسیر پایین آمدن و بالا رفتن مسافران از طبقات تراموا به گونه‌ای است که هیچ تماسی بین افراد به وجود نمی‌آید. جالب است بدانید که بدنه اصلی این جزایر متحرک از شیشه درست شده و در نتیجه نور طبیعی را به داخل آن‌ها هدایت می‌کند.

 نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

دفاتر کاری قابل بازیافت

معماران اهل لندن با استفاده از چوب چند لایه و فلز، یک دفتر کاری ایجاد کرده‌اند که از قابلیت لازم برای ایجاد تغییر در شرایط مختلف برخوردار است. این ساختمان ۶ طبقه در مجموع فضایی به مساحت سه هزار و ۱۵۰ متر مربع را به محیط کاری اختصاص داده و دارای قابلیت بازیافت، پس از پایان عمر خود، است. جالب است بدانید که در ساخت این سازه تنها از دو پایه اصلی استفاده شده و در داخل آن هیچ دیواری وجود ندارد، بنابراین از قابلیت انعطاف لازم برای تغییر شکل برخوردار است.

 نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

کانتینرهای پارک دوچرخه

یکی از کمپانی‌های دوچرخه‌سازی هلند در واکنش به افزایش دوچرخه‌سواری در میان مردم طی دوران کرونا و در نتیجه کمبود فضای ایمن برای پارک دوچرخه‌ها، سازه‌هایی جعبه‌مانند از جنس فلز طراحی کرده است. در این جعبه‌ها ایستگاه‌هایی مجهز به قفل و کلید وجود دارد و در نتیجه دوچرخه‌سواران می‌توانند با اطمینان خاطر تمام، دوچرخه‌های خود را پارک کنند.

پارکینگ‌های جدید دوچرخه در هلند به هیچ نقطه‌ای متصل نیست و به همین دلیل در صورت نیاز می‌توان آن را در محل پارک تنها یک خودرو در پارکینگ قرار داد. بنابراین، این پارکینگ‌های جعبه‌مانند حتی قابل انتقال به سایر شهرهای هلند نیز هستند.

 نوآوری‌هایی برای طراحی شهرهای پساکرونا

کد خبر 478455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.