راهکارهای افزایش خردورزی در کودکان چیست؟

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری راهکارهای افزایش خردورزی در کودکان و مزیت‌های یاد دادن تفکر انتقادی، مراقبتی، منطقی و مسئولانه به کودکان را تشریح کرد.

نرگس عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت خردورزی و ایجاد دانش در ذهن کودکان، اظهار کرد: خردورزی و ایجاد دانش در کودکان وابسته به آموزش فلسفه به کودکان است، طرح‌های مختلفی در کشورهای پیشرفته وجود دارد، به موضوع آموزش فلسفه به کودکان باید در همه مراکز آموزشی، مدارس و مراکز فرهنگی توجه شود و کودکان از ۳ سال به بالا می‌توانند تحت پوشش آموزش فلسفه قرار بگیرند.

وی ادامه داد: آموزش فلسفه به کودکان با این هدف است که انسان‌ها را به عنوان افراد خردورز و با قدرت انتخاب بر پایه منطق، عقل و تصمیم‌گیری عقلانی تربیت کند.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با تاکید بر اینکه برخی طرح‌ها با رشد چند تفکر در دوره کودکی انسان را خردورز تربیت می‌کند، تصریح کرد: تفکر انتقادی یکی از بارزترین و مشهورترین تفکرها برای خردورزی افراد است و این اتفاق برای داشتن سواد رسانه و زندگی در عصر ارتباطات ضروری خواهد بود.

اهمیت برخورداری از تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان

وی در خصوص اهمیت برخورداری از تفکر انتقادی، اضافه کرد: با برخورداری از تفکر انتقادی فرد قبل از پذیرش هر پیشنهادی در اجتماع ابتدا نقاط قوت و ضعف آن را بررسی و تحلیل کرده و بعد انتخاب نهایی را انجام می‌دهد، در حالی که بسیاری از نوجوانان که مرتکب بزهکاری می‌شوند برای طرد نشدن از گروه به وسیله دوستان بههمهخواسته‌های آنها جواب مثبت می‌دهند.

عطریان درباره مزیت آموزش تفکر انتقادی به کودکان، خاطرنشان کرد: تفکر انتقادی به کودکان و نوجوانان یاد می‌دهد قبل از پذیرش نظریه‌ها در هر گروهی باید نقاط قوت و ضعف آن را بررسی قرار دهند و در صورت کاربردی بودن و اثربخشی لازم در زندگی آن را انتخاب کنند.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با تاکید بر یاد دادن تفکر مراقبتی به کودکان، تصریح کرد: در تفکر مراقبتی کودکان می‌آموزند مراقب عواطف، هیجان‌ها و احساسات خود باشند و در جهت هوش هیجانی و هوش عاطفی گام بردارند یعنی بتوانند مراقب تصمیم گیری‌ها، احساس، عواطف و هیجان‌های خود باشند.

وی درباره اهمیت آموزش تفکر منطقی به کودکان گفت: باید والدین سعی کنند، تفکر منطقی را از دوران کودکی به فرزندان بیاموزند، برخورداری از تفکر منطقی در زندگی آینده بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های فرزندان را حل می‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کودکی که تفکر منطقی در او شکل نمی‌گیرد به درک تفاوت‌ها و شباهت‌ها نمی‌رسد، در دوران کودکی والدین می‌توانند با استفاده از بازی‌ها تمرین این نوع تفکر را برای کودکان داشته باشند تا در دوره بزرگسالی درک تفاوت‌ها و تنوع‌های فکری برای فرزندان فراهم شود.

عطریان با بیان اینکه با آموزش تفاهم به معنای مانند همدیگر فکر کردن نیست، افزود: ضروری است که پدر و مادر تفکر منطقی را از دوره کودکی با استفاده از آموزش‌های تفکر به کودکان به درستی آموزش دهند.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، گفت: در تفکر مسئولانه کودکان مسئولیت پذیری را یاد گرفته و در بزرگسالی می‌توانند مسئولیت‌های فردی و اجتماعی، تفکر مشارکتی، قدرت تحمل فعالیت‌های گروهی را داشته باشند.

راهکارهای افزایش خردورزی در کودکان

وی در خصوص راهکارهای افزایش خردورزی در کودکان، تصریح کرد: داستان‌خوانی و داستان‌گویی برای کودک یکی از بهترین ابزارها برای رشد خردورزی آن‌ها است، در حال حاضر داستان‌های فکری زیادی در متون ادبی وجود دارد و قدرت درک و تفکر کودکان را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه افزود: خداوند هم آموزش‌ها را به واسطه قصه‌های قرآنی به بندگان می‌رساند، داستان ظرفیت بالایی برای ایجاد تفکر دارد، قرار دادن داستان به عنوان ابزار برای کودکان و ارائه آن در گروه‌های آن‌ها با مجزا کردن نقاط قوت و ضعف موجب می‌شود کودکان به واسطه داستان گویی وارد بحث و گفت‌وگو شوند.

عطریان افزود: می‌توان مفاهیم گذشت، عدالت، صبر و دروغ نگفتن را با طرح دو یا سه سوال در تحلیل داستان‌ها به کودکان آموزش داد، مهم است به کودکان گذشت و صبر داشتن در زندگی را بیاموزیم.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با تاکید بر مزیت خردورزی جمعی برای کودکان، گفت: برخی از فرزندان در دوران بزرگسالی و در زندگی آینده قدرت حل مسئله را ندارند، صبور نیستند و با همدیگر نقطه مشترکی ندارند، باید والدین این موارد را با خردورزی و تحلیل داستان‌ها در گروه‌ها و بررسی نظریه‌های متعدد به کودکان آموزش دهند، بازی‌های فلسفی و فکری از راهکارهای دیگر افزایش خردورزی جمعی است و در جامعه نسبت به این موضوع آگاهی کمتری وجود دارد، علاوه بر داستان گویی در مراکز فرهنگی، بازی‌های فکری و فعالیت‌های نمایشی می‌توان قدرت تحلیل و تفکر کودکان را افزایش داد.

کد خبر 478441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.