نگرانی از طولانی شدن روند بررسی لایحه منع ازدواج کودکان

ایمنی نوزادان در دوران کرونا با افزایش شیردهی مادران، رشد ناباروری خودخواسته در خانواده‌های ایرانی، نگرانی از طولانی شدن روند بررسی لایحه منع ازدواج کودکان، قابل اصلاح بودن نواقص غربالگری، زنان ۲۵ درصد مدیران دولت دوازدهم و قابل توجیه نبودن ممنوعیت خروج زنان از کشور را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: در دوران کرونا زمان شیردهی به نوزادان باید افزایش یابد، زیرا سیستم ایمنی کودک با شیر مادر تقویت می‌شود و در برابر این پاندمی ایمنی پیدا می‌کند.

محمود راوری اظهار کرد: با وجود گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا، هیچ پژوهشی حکایت از انتقال این ویروس از طریق شیر مادر ندارد، حتی مشاهده شده که شیر مادر در تماس با ویروس باعث نابودی آن می‌شود.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت و همه مراجع علمی آکادمیک کودکان بر این موضوع تاکید دارند که نوزاد باید با شیر مادر تغذیه کند، زیرا هم باعث پیشگیری از ابتلاء به کرونا می‌شود و هم اینکه در صورت ابتلای مادر به این ویروس، آنتی‌بادی در بدن او ترشح می‌شود که از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و از ابتلای وی پیشگیری می‌کند.

این متخصص کودکان با بیان اینکه در دوران کرونا، شیردهی به کودکان باید طولانی‌تر شود، ادامه داد: سیستم ایمنی کودک با شیر مادر تقویت می‌شود و در برابر این پاندمی ایمنی پیدا می‌کند.

هشدار نسبت به رشد ناباروری خودخواسته در خانواده‌های ایرانی

یک متخصص بیولوژی گفت: ناباروری خودخواسته شکل جدید ناباروری است که به دلایل اجتماعی و اقتصادی رو به افزایش است.

حمید چوبینه با بیان اینکه ناباروری خودخواسته شکل جدید ناباروری است، گفت: زوجینی را می‌بینیم که با وجود آنکه قدرت باروری دارند، اما نمی‌خواهند بارور بشوند یا اساساً تمایلی به داشتن فرزند ندارند، ناباروری‌های خودخواسته می‌تواند تعریف جدیدی از ناباروری ایجاد کند.

وی افزود: این خطر فزاینده به خصوص برای جوامعی که اهمیت داشتن فرزند برای‌شان بسیار مهم است و یا مثل کشور ما به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنند، بسیار جدی است که عمدتاً دلایل اجتماعی و اقتصادی می‌تواند داشته باشد.

این متخصص بیولوژی تولید مثل درباره اینکه دانش پزشکی چقدر می‌تواند به افراد نابارور کمک کند، گفت: ۹۰ درصد کسانی که دچار انواع مشکلات مرتبط با ناباروری هستند و در سن باروری نیز قرار دارند، به کمک تکنولوژی‌های نوین که در کشور ما هم وجود دارد، امکان فرزندآوری پیدا می‌کنند، علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته به سطحی رسیده که حتی برای سخت‌ترین مشکلات ناباروری نیز راه حل‌هایی یافته است.

نگرانی از طولانی شدن روند بررسی لایحه منع ازدواج کودکان

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از طولانی شدن روند بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی و منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ابراز نگرانی کرد.

معصومه ابتکار اظهار کرد: امیدوارم به دور از موضع گیری‌های جانب‌دارانه به کودک همسری به عنوان مسئله دردناک اجتماعی که در برخی موارد شکل خرید و فروش کودکان را پیدا می‌کند بپردازیم، حتی برخی معتقدند وام ازدواج به نوعی تیغ دو لبه است و زمینه افزایش کودک همسری را ایجاد می‌کند، از این رو دولت همواره در تلاش بوده است که محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج تعیین کند.

وی با تاکید بر اینکه کودک همسری مانع از اجرای فرآیند کامل کودکی می‌شود، ادامه داد: آمار کودک همسری تنها معطوف به ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا این آمار بسیار نگران کننده است و در ایران به نسبت سایر نقاط دنیا وضعیت بدتری در کودک همسری نداریم و اغلب در نقاط مرزی و روستایی ایران رخ می‌دهد، همچنین آمار ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال تا ۳۰ هزار نفر در سال در ایران گزارش شده است که می‌توان گفت برخی سیاست‌ها این مساله را تشدید می‌کند و ما حتماً باید آن را مهار کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه بر خلاف گفته منتقدین ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم، تصریح کرد: ما به عنوان دولت با نگاهی علمی به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم، اما سن مناسب برای ازدواج سنی است که جوان شناخت کافی از خود، موضوع ازدواج و مسئولیت‌ها داشته باشد و به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد و این بحث مهمی است.

نواقص غربالگری قابل اصلاح است

وزیر اسبق بهداشت با اعلام این مسئله که نواقص غربالگری زنان باردار دارای ایراداتی است که باید اصلاح شوند، گفت: ارسال ژنوم به خارج از کشور برای این موضوع چند سالی است که متوقف شده است.

وحید دستجردی با توضیح در خصوص حاشیه‌های اخیر ایجاد شده پیرامون موضوع غربالگری بارداری زنان، گفت: در سال ۸۴ چندین استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص ناهنجاری‌های شدید جنینی گرفته شد، یکی از استفتائات این است که «آیا می‌توان با تشخیص قطعی بیماری در جنین‌هایی که دچار عیوب ژنتیک بوده و یا مادر آن‌ها در طول دوران بارداری به برخی بیماری‌های عفونی شدید مبتلا شده‌اند، قبل از دمیده شدن روح یعنی قبل ۴ ماه و ۱۰ روز، جنین را سقط کرد؟».

وی ادامه داد: پاسخ مقام معظم رهبری نیز این است که «اگر نگهداری طفل معلول، عقب مانده و ناقص‌الخلقه برای والدین دارای زحمت و مشقت بیش از حد متعارف باشد، به مقداری که در عسر و حرج وارد می‌شود، اسقاط جنین پیش از دمیده شدن روح در آن مانع ندارد.»

این متخصص زنان و زایمان افزود: چندین استفتاء دیگر نیز از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با این موضوع گرفته شده و به دنبال این استفتائات در سال ۸۴ یک ماده واحده مبنی بر اینکه بیماری‌های ژنتیکی و خونی شدید جنین که موجب ایجاد عسر و حرج می‌شود، قبل از ولوج روح و با تشخیص ۳ پزشک اجازه سقط خواهند داشت، در مجلس تصویب و سپس به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

وی افزود: بر اساس علم پزشکی در همه جای دنیا و در ایران ۲ الی ۲.۵ درصد از جنین‌ها مبتلا به ناهنجاری‌های بزرگ و ۸ درصد دچار ناهنجاری‌های کوچک هستند، این قانون نیز درباره ناهنجاری‌های بزرگ است نه کوچک.

۲۵ درصد مدیران دولت دوازدهم را زنان تشکیل می‌دهند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید به موضوع انتصاب مدیران زن در نهادهای دولتی، گفت: ۲۵ درصد از مدیران دولت دوازدهم را زنان تشکیل می‌دهند.

معصومه ابتکار افزود: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده اهمیت فراوانی دارد و با تصویب آن در ۳۱ استان کشور گام مهمی برای برنامه نتیجه محور برداشته شد.

وی این سند را تحولی بزرگ برای نهادینه کردن عدالت جنسیتی دانست و تصریح کرد: اگر چه پیشرفت‌های متعددی در حوزه زنان و خانواده به وجود آمد، کماکان فاصله‌ها و عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که هدف پر کردن این فاصله‌ها است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت، اظهار کرد: لایحه حفظ کرامت از زنان در برابر خشونت طرح گسترش شبکه‌های ملی بازاریابی مجازی، امضای موافقتنامه همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر، طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و حمایت از تشکل‌های فعال در حوزه زنان آسیب‌پذیر و تشکیل خانه‌های امن از جمله اولویت‌های معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری است.

ممنوعیت خروج زنان از کشور قابل توجیه نیست

یک حقوقدان گفت: زندگی امروز فرمان‌برداری و فرماندهی نیست، بلکه زندگی امروز با اتکا بر توافق و تفاهم و بسترساز آرامش برای زن و شوهر و فرزندان باید باشد.

علی نجفی توانا در رابطه با بحث "حق خروج زنان از کشور"، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های قوانین بشری قابلیت تغییر، اصلاح، بازنگری و به‌روز شدن است، با لحاظ استحاله و تغییر الگوهای زندگی، بسیاری از قوانین گذشته قابلیت اجرایی و مفید بودن و یا اصولاً ظرفیت اجرایی خود را از دست داده‌اند و یا اینکه افکار عمومی آنها را نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در شرع اول اسلام قواعد بسیاری داریم که با لحاظ مصلحت اسلام، جلوگیری از وهم موازین و ارزش‌های دینی در مذهب شیعه در زمان غیبت به گونه‌ای قابل تفسیر است تا از اجرای این قوانین در صورت وجود این شرایط جلوگیری به عمل آید.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز از ۴ دهه بعد از انقلاب به این طرف، بسیاری از قوانین بر اساس همین ملاحظات تغییر کرده و یا اصلاح و نقض شدند که منتسب به قوانین دینی و اسلامی بودند، مانند بحث عدم قصاص قاتل جنینی که دارای روح است و بسیاری از علما از جمله مرحوم امام معتقد به عدم امکان سقط جنین ذی‌روح بودند و یا بحث مجازات زنا و صلب و..‌. از قوانین مجازات ما حذف شدند و یا اینکه در بحث قتل تغییرات عدیده‌ای داریم.

کد خبر 478438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.