به گزارش ایمنا، در دویست و هفتاد و ششمین جلسه شورا، در نوبت بعد از ظهر ادامه بررسی تبصرههای لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سر گرفته شد. در ادامه بررسی این تبصرهها شهربانو امانی درباره تبصره چهار پیشنهادی مبنی بر نهادینه شدن TOD در شعاع ۳۰۰ متری ایستگاههای حمل و نقل عمومی مطرح کرد.
وی گفت: نهادینه کردن TOD یکی از تصمیمات بسیار بجا و تأثیرگذار است مانند بسیاری از تغییر رویکردهایی که شورای پنجم در برنامه سوم و هم در بودجه سنواتی سال ۹۸ انجام داد منتهی برای اینکه اجرایی تر شود نیاز به یک تصمیم زیربنایی و جدیتر دارد.
امانی افزود: انتظار داشتم عبارت صدور پروانه و گواهی در لایحه بودجه برای طرحهای TOD افزوده شود، به این دلیل که هر یک از بحثهایی که داریم، خود امکان درآمدزایی دارد و میتواند به توسعه تجهیزات و حمل و نقل عمومی کمک کند. در تعریف TOD هم زون های مترو وجود دارد که شورا طی دو سال گذشته نیز به آن در تبصره ٣٧توجه کرد.
امانی افزود: با مصوبه شورا و الزام شهرداری برای گنجاندن در بودجه و با اصلاح طرح تفصیلی درآمدی را برای توسعه حملونقل عمومی و مترو داشته باشیم، با جدیت بیشتری به این موضوع نگاه شد. در تعریف اصلی، TOD توسعه شهری بر اساس حمل و نقل عمومی است که مترو و ایستگاههای BRT نیز جز آن محسوب میشود، یعنی جایی که مردم در آنجا تجمع میکنند، حرکت میکنند و… که در برنامه ۶٠٠ متر در نظر گرفته شده ولی در بودجه زون مرکزی با ٣٠٠ متر مطرح شده است.
امانی گفت: اگر درآمد حاصل از سال گذشته از محل TOD را در سال ۹۹ برای توسعه و تجهیز واگنهای مترو و خرید اتوبوس مورد استفاده قرار میدادیم بسیار کمک کننده بود، حتی در خصوص کرونا چرا که مستحضر هستید که اگر تراکم افراد در هنگام عبور و مرور کاهش پیدا میکرد کرونا نیز کمتر منتقل میشد.
در ادامه سید حسن رسولی در واکنش به پیشنهاد شهربانو امانی درباره استفاده ۱۰۰ درصد درآمدهای وصولی حاصل از عوارض ساختمانی در راستای توسعه حمل و نقل عمومی مبتنی بر TOD گفت: بخشی از پیشنهاد خانم امانی در نظر گرفته شده است.
رسولی ادامه داد: این ۷۰۰ میلیارد تومان شامل دو زیر ردیف است. ردیف اول فروش اموالی است که در این زومها بارگذاری میشود و ارزش افزوده ایجاد میکند. ۴۰۰ میلیارد تومان از آن هم عوارض ساختمانی تا شعاع ۳۰۰ متر است. سایر تقاضاها در پیشنهاد مثل پروانههای ساختمانی مازاد بر تراکم پایه مسکونی، بالکن و غیر هر کدام برای خود ردیف درآمدی و ردیف هزینهای دارد و ردیفهای بودجه را به هم میریزد.
رسولی افزود: بخش حمل و نقل ریلی سه بخش لاینفک شامل زیربنا، ناوگان و تجهیزات دارد و همه آن را شامل میشود. نباید این سهم با ایستگاه BRT تقسیم کرد. درست است که ایستگاه BRT محل سوار و پیاده شدن مسافر است ولی اصلاً قابل قیاس با ایستگاههای ثابت مترو نیست. این به ضرر حوزه حمل و نقل عمومی است و همچنین ردیفهای درآمدها را به هم میریزد.
در ادامه محمد علیخانی نیز گفت: اگر قرار باشد درآمدهای در شعاع ۳۰۰ متری در خصوص ایستگاههای حمل و نقل عمومی جدی گرفته نشود نوشتن این برنامه چه فایدهای دارد و امروز هم چیزی قرار نیست از جایی کم شود.
وی افزود: منتهی نکاتی که اضافه شده بحث بی آر تی و گواهی را اضافه کردند. به نظر من اگر شورا مصمم است باید طرح تفصیلی اصلاح شود تا نهایتاً بتوانیم توسعه حمل و نقل عمومی از طریق همین منابع تأمین شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل شبکه مترو اعتبار نیاز داریم و اگر با همین روند کنونی پیش رویم یعنی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد در سال اعتبار تخصیص یابد تا بیست سال آینده تکمیل نخواهد شد. در حالی که اگر در شعاع ۳۰۰ متر ایستگاههای حمل و نقل عمومی هر درآمدی حاصل شود به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد مشکلات حل میشود.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
در ادامه حجت نظری در خصوص تبصره ۱۲ اظهار کرد که این تبصره کلاً کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را حذف میکند و فعالیتهای اجتماعی را از ید آن خارج میکند. از همین رو پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کرد که این پیشنهاد پس گرفته شد.
نظری در خصوص تبصره ۲۴ نیز گفت: بهای خدمات سازمان ورزش شهرداری سطح بندی و دسته بندی شود.
این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۲ رأی موافق به تصویب اعضا رسید.
در این جلسه همچنین سیدمحمود میرلوحی در خصوص تبصره ۳۰ و اینکه بند ۲ این تبصره ایجاد انحصار میکند پیشنهاد حذف این بند را ارائه داد. وی گفت: در این بند آمده کلیه سازمانها و شرکتها مکلف هستند خدمات بهداشتی بهداشت محیط و خدمات بهداشتی کار را در چارچوب بودجه مصوب از شرکت شهر سالم با کارمزد صفر دریافت کنند که این ایجاد انحصار میکند.
این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه زهرا نژاد بهرام پیشنهاد اختصاص ۱۵ درصد اعتبارات به مناسب سازی معابر را مطرح کرد. بنابراین پیشنهاد ۱۵ درصد از سر جمع اعتبارات به مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان، سالمندان، کودکان و سایر اقشار آسیب پذیر جسمی- حرکتی اختصاص مییابد. این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه بعد از تصویب تبصرههای بودجه محمد علیخانی پیشنهاد حذف تبصره الحاقی را ارائه کرد مبنی بر اینکه درآمد حاصل از صدور مجوزهای حفاری شرکت آب فاضلاب محل هزینه آن مشخص است و باید برای تأمین حفاریها مورد استفاده قرار گیرد لذا اختصاص درآمد مذکور و تهاتر جهت تأمین آب فضای سبز خلاف قانون است.
این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
نظر شما