بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

قسمت دهم سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی، یک شگفتی بزرگ داشت که حضور مهران غفوریان در یک نقش جدی و کاملا متفاوت با نقش آفرینی های قبلی اش بود. او در این نقش جدی، آنقدر خوب بود که بازی اش واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از انتشار قسمت دهم سریال قورباغه، روزنامه هفت صبح درباره حضور غافلگیرانه این بازیگر نوشت: «هومن سیدی در قسمت دهم سریالش یک برگ برنده عجیب و غریب رو کرد. غفوریان بر خلاف دیگر هم‌نسلی‌هایش از جمله مهران مدیری، رضا عطاران و سعید آقاخانی فرصت این را پیدا نکرده بود که در یک نقش جدی توانایی‌هایش را به رخ بکشد. او البته نقش جدی رت یک بار در فیلم " ارادتمند، نازنین، بهار، تینا" تجربه کرده بود، اما توقیف این فیلم باعث شد کسی ماحصل کار او را نبیند. قورباغه در واقع اولین مصاف مخاطب با غفوریان در یک نقش جدی است. چالش بزرگی که او توانسته به درستی از پس آن بربیاید. شاید بعد از قورباغه با توجه به کاهش وزن شدید غفوریان، او را در نقش‌های جدی بیشتری ببینیم.»

حالا غفوریان در آستانه پنجاه سالگی، با قورباغه تولد دوباره‌ای را تجربه می‌کند و بدون شک فصل جدیدی در کارنامه حرفه‌ای‌اش باز خواهد شد.

اما غفوریان اولین کمدینی نیست که در ایفای نقش جدی، مخاطبانش را شگفت زده کرده است، پیش از او نیز بازیگرانی بودند که به عنوان یک کمدین حرفه‌ای شناخته می‌شدند اما در یک غافلگیری، نشان دادند که در ایفای نقش‌های جدی هم بسیار توانمند هستند. در ادامه نگاهی داریم به کارنامه مهم‌ترین کمدین هایی که در نقش‌های جدی درخشیدند.

مهران مدیری

مهران مدیری یک کمدین تمام عیار است. بازیگری که طنز را به خوبی می‌شناسد و آثارش چه در مقام بازیگر و چه در جایگاه کارگردان، همواره مخاطبان فراوانی دارد. او در بیش از ۳ دهه فعالیت خود در این عرصه، توانسته آثارش را در اوج نگه دارد.

بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

مدیری نخستین بار در نوروز ۷۲ با برنامه داریوش کاردان به تلویزیون آمد و از همان برنامه، طرفداران زیادی پیدا کرد. اما بر خلاف تصور همگان که خیال می‌کردند این بازیگر در کارهای کمدی ماندگار شود به سریال «باغ گیلاس» پیوست تا اولین نقش جدی خود را تجربه کند. اما مدیری دوباره به عرصه طنز بازگشت و در طول سال‌ها برنامه‌های مختلفی را ساخت که همیشه پر طرفدار بودند. مدیری بار دیگر با فیلم سینمایی همیشه پای یک زن در میان است، به کارگردانی کمال تبریزی ایفای یک نقش جدی را تجربه کرد و در ادامه در نقش یک استاد دانشگاه در پل چوبی، یک بازی متفاوت و بسیار دور از نقش‌های همیشگی‌اش به نمایش گذاشت. «قلب یخی ۳» و «درخت گردو»، از دیگر آثار جدی این بازیگر هستند. مدیری این روزها مشغول بازی در فیلم «خائن کشی»، جلوی دوربین تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی است.

این بازیگر نشان داد در ایفای نقش‌های جدی هم بسیار توانمند است و می‌تواند آثار قائل اعتنایی از خود بر جا بگذارد.

رضا عطاران

بدون شک رضا عطاران را می‌توان سوپر استار گیشه سینمای کمدی ایران دانست. این بازیگر هم جزو کسانی بود که با برنامه پرواز ۵۷ شناخته شد و تا سال‌ها با مهران مدیری کار می‌کرد. اما بعد از آن مستقل شد و علاوه بر بازیگری، کارگردانی در عرصه طنز را نیز تجربه کرد. حضور و نام او در یک فیلم کافی است تا آن فیلم فاتح گیشه‌ها باشد و فروشی فوق‌العاده را به نام خود ثبت کند.

بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

عطاران برای نخستین بار در فیلم عبدالرضا کاهانی با نام «اسب حیوان نجیبی است» یک نقش جدی و کاملاً باورپذیر و خیره کننده به نمایش گذاشت و سبب شد تا کاهانی نقش اول دو فیلم بعدی خود را نیز به او بسپارد. تا پیش از فیلم «روشن»، «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی، متفاوت‌ترین فیلم این بازیگر در کارنامه‌اش محسوب می‌شد. او در این فیلم در نقش یک معلم آرام و درونگرا که مرتکب قتل غیرعمد شده و حالا منتظر اعدام است، تحسین برانگیز ظاهر شد. اما روشن به کارگردانی روح‌الله حجازی را می‌توان نقطه عطف بازیگری عطاران دانست که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم فجر امسال برایش به ارمغان آورد تا نشان دهد هنوز هم حرف تازه برای گفتن در بازیگری دارد.

سعید آقاخانی

سعید آقاخانی هم از آن دسته بازیگرانی است که با ساعت خوش و آثار مهران مدیری به مخاطبان معرفی شد و در طی سالیان متمادی به عنوان بازیگر و کارگردان در عرصه طنز، جای پای خود را محکم کرد.

برای نخستین بار فرزاد موتمن این ریسک را پذیرفت و یک نقش جدی و کاملاً متفاوت را در فیلم «خداحافظی طولانی» به این بازیگر سپرد. نقش یک کارگر ساده راه آهن که توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد و باعث شد تا آقاخانی با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای این نقش، ره صد ساله را یک شبه بپیماید.

بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

بعد از این بود که کارگردان‌های دیگر هم برای نقش‌های جدی آثارشان به سراغ این بازیگر آمدند. از جمله مهم‌ترین این آثار، «کامیون» ساخته مرحوم کامبوزیا پرتوی و «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی است که آقاخانی در آن کاملاً در قالب قهرمان‌های سینمای کیمیایی فرو رفته و بازی تحسین برانگیزی را به نمایش گذاشته است. حالا دیگر با قاطعیت می‌توان اذعان نمود که سعید آقاخانی بازیگر توانمندی است که در نقش‌های جدی هم می‌تواند مخاطبانش را غافلگیر کند.

امیر جعفری

این بازیگر با مجموعه بدون شرح در کنار فتحعلی اویسی، به عنوان یک بازیگر طنز شناخته شد. در ادامه نیز سریال‌های «کمربندها» را ببندیم و من یک مستاجرم، جایگاه او را در این عرصه تثبیت کرد. اگرچه او برای اولین بار در فیلم «قارچ سمی» ایفاگر یک نقش جدی بود اما مردم نخستین نقش جدی این بازیگر را با مجموعه «میوه ممنوعه» به یاد می‌آورند.

بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

در سال ۸۶، حسن فتحی با ریسکی بزرگ، ناگهان امیر جعفری را با گریمی متفاوت در نقش پسر حاج یونس فتوحی در کنار علی نصیریان قرار داد تا مخاطبان با تماشای وجه دیگری از توانمندی این بازیگر، شوکه شوند. این نقش و موفقیت جعفری در آن، شروع نقش‌های جدی و حتی خشن و منفی همچون نقش‌هایش در کیفر و زیر هشت بود. این بازیگر به حدی در ایفای نقش‌های جدی موفق عمل کرده که حالا فیلمسازان با خیال راحت نقش‌های اصلی فیلم‌هایشان را به او می‌سپارند.

مجید صالحی

مجید صالحی از تازه‌ترین کمدین هایی است که به نقش‌های جدی رو آورده و اتفاقاً درخشیده است. نخستین بار عبدالرضا کاهانی در فیلم «استراحت مطلق»، یک نقش کاملاً جدی به این بازیگر سپرد. نقش یک کارگر عصبی که برای ایفای آن مجبور شد چند کیلو وزن اضافه کند.

همین نقش زمینه ساز خلق کاراکترهایی کاملاً جدی در آثاری همچون «مدینه»، «چراغ‌های ناتمام» و «شاه کش» شد. صالحی این روزها سریال سیاوش را در شبکه نمایش خانگی دارد که در آن ایفاگر یک نقش کاملاً متفاوت است. کاراکتری لات و لمپن که تجربه جدیدی برای این بازیگر به شمار می‌آید.

بازیگران طنزی که در نقش‌های جدی درخشیدند

جواد عزتی، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، مهران احمدی، یوسف تیموری، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی و علیرضا خمسه، از جمله دیگر بازیگرانی هستند که در هر دو عرصه طنز و جدی به خوبی شناخته شده‌اند و توانایی‌هایشان را در هر دو جبهه به اثبات رسانده‌اند.

کد خبر 477975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.