افزایش ۲۰۰ هکتاری فضای سبز اصفهان/ به توسعه همه جانبه شهر معتقدیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری فضای سبز شهر اصفهان بیش از ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است، گفت: برای تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز، استفاده از پساب تصفیه شده در دستور کار شهرداری قرار گرفته و پروژه‌های مهمی همچون احداث تصفیه خانه‌ها و کلکتورها اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ شنبه ۹ اسفندماه _ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، با عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب (س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید خرازی فرمانده دلاور لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، اظهار کرد: یکی از مناسبت‌های اسفندماه «روز درختکاری» است؛ مردم باید نسبت به حفظ و نگهداری درختان تلاش کنند و برای ترویج فرهنگ درختکاری نیز گام‌هایی بردارند.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری فضای سبز شهر اصفهان بیش از ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است، افزود: فضای سبز شهر اصفهان پنج هزار و ۲۰۰ هکتار است که از این میزان یک هزار و ۲۰۰ هکتار شخصی و دولتی (داخل منازل، باغات خصوصی و ادارات) بوده و جنبه عمومی ندارد و چهار هزار هکتار شامل پارک‌ها و فضای سبز خیابان‌ها و بوستان‌های مختلف در اختیار شهرداری است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه با اقدامات انجام شده سرانه فضای سبز در اختیار شهرداری یک متر افزایش یافته و از ۱۹ متر به ۲۰ متر رسیده است، تصریح کرد: بیش از سه میلیون و ۲۴۰ هزار اصله درخت و درختچه در شهر اصفهان وجود دارد که برای افزایش فضای سبز به سمت کاشت گونه‌های پایدار و مقاوم به کم آبی حرکت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز، استفاده از پساب تصفیه شده در دستور کار شهرداری قرار گرفته و پروژه‌های مهمی در این راستا از جمله احداث تصفیه خانه‌ها برای تصفیه پساب‌ها و احداث کلکتورهای اجرایی شده است.

افزایش سرعت افتتاح پروژه‌های عمرانی در شهر

نوروزی با بیان اینکه در ایام پایانی سال سرعت افتتاح پروژه‌های عمرانی شهر افزایش یافته است، گفت: روز گذشته با حضور «محمود واعظی» رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری پروژه‌های بزرگی همچون پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان افتتاح و عملیات حفاری جبهه غربی خط دو متروی اصفهان آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: پل آفتاب قرار بود ۱۸ ماهه افتتاح شود اما وعده دادیم که این پل را ۱۰ ماهه بسازیم و خوشبختانه سه روز قبل از ۱۰ ماه تکمیل شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت تا شاهد حذف تردد خودروهای سنگین از خیابان‌های شهر، کاهش تصادفات و ترافیک و آلودگی هوا همچنین تأمین آسایش و آرامش شهروندان باشیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه با احداث پروژه‌های پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان به طول شش کیلومتر، راه دور نزدیک شده است، افزود: اجرای این پروژه‌ها یک مسیر پر ترافیک را به مسیر آرام و بی خطر تبدیل و سالانه از جان باختن حدود ۱۲ نفر بی‌گناه بر اثر تصادف در این محور جلوگیری می‌شود، زیرا خودروهای سنگین با توجه به احداث یک راه مورب از سمت ورودی دولت آباد و میدان شهدای ورزشکار به سوی پل آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی دیگر برای تردد از خیابان‌های بعثت، سه راه نقشینه، عاشق اصفهانی و میدان جوان عبور نخواهند کرد.

وی گفت: شاید موقعیت جغرافیایی پروژه‌های پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان در معرض دید عموم مردم نباشد، اما ضرورت اجرای آنها به خوبی احساس می‌شد تا دسترسی‌ها بیشتر و راه‌ها هموارتر شود و مردم ساکن در منطق کمتر برخوردار شهر از آسایش بیشتری برخوردار شوند.

تحقق وعده‌ها در زمان مقرر

نوروزی اظهار کرد: خوشبختانه وعده‌ها در خصوص زمان‌های اعلام شده برای افتتاح پروژه‌ها و قول‌های داده شده به مردم عملیاتی شده است و از این به بعد نیز محقق خواهد شد.

وی افزود: در این دوره مدیریت شهری با شعار «اصفهان در مسیر امید» ۷۰ پروژه افتتاح شده که هفتادمین پروژه شهرداری با آئین افتتاح رسمی پل آفتاب و خیابان‌های آسمان و تابان برگزار شد.

شهردار اصفهان با اشاره به آغاز عملیات حفاری جبهه غربی خط دو متروی اصفهان، تصریح کرد: احداث خط یک متروی اصفهان ۱۷ سال به طول انجامید و سالانه تنها پنج درصد پیشرفت داشت، اما در ابتدای این دوره مدیریت شهری ۱۵ درصد باقی مانده را که طبق روال عادی چهار سال زمان نیاز داشت، در مدت چهار ماه به صورت سه شیفته و بکارگیری پیمانکاران متعدد اجرا و تکمیل کردیم.

وی با بیان اینکه تعداد مسافران خط یک متروی اصفهان تا قبل از شرایط کرونایی به روزانه ۱۲۰ هزار نفر رسیده بود، گفت: در حال حاضر آمار مسافران روزانه مترو ۴۰ هزار نفر است.

نوروزی اظهار کرد: خط دو متروی اصفهان در سه فاز تعریف شده که فاز نخست حدفاصل دارک تا میدان امام علی (ع)، فاز میانی از کهندژ تا میدان امام علی (ع) و فاز سوم حدفاصل کهندژ تا میدان شهدای خمینی‌شهر است که امسال برای آزادسازی ایستگاه مترو رهنان در بودجه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری لازم ایجاد شد.

وی ادامه داد: برای خط دو مترو ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که ۱۲ ایستگاه آن در حال اجرا بوده و پیشرفت فیزیکی تعدادی از آنها تا ۹۰ درصد است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه روز گذشته با توجه به آماده سازی شفت کهندژ برای استقرار دستگاه حفار تی. بی. ام، عملیات حفاری از جبهه غربی خط دو مترو آغاز و رکورد در سرعت اجرای شفت شکسته شد، گفت: دستگاه حفار فضایی به وسعت ۱۵۰ متر طول و ۲۲ متر عرض معادل مساحت سه هزار و ۳۰۰ متری را اشغال می‌کند که در این محل ۱۰ هزار تن بتن‌ریزی انجام شده و از ۴۰ تریلی آهن برای استحکام دیواره‌ها استفاده شده است.

تحقق یکی دیگر از آرزوهای دیرینه مردم با افتتاح سالن اجتماعات گلستان شهدا

وی با اشاره به احداث پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده این پروژه که یکی از آرمان‌های دیرینه مردم بود، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نوروزی گفت: شهرداری علاقه‌مند به اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا بود، زیرا برای استان اصفهان با تقدیم ۲۳ هزار شهید که ۹ هزار نفر از آنها در گلستان شهدا آرمیده‌اند، وجود چنین مکانی لازم و ضروری بود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا تکمیل شده و به زودی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و مذهبی در اختیار خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی، تاکید کرد: روز گذشته آخرین مرحله بتن‌ریزی این پروژه انجام شد و طبق جدول زمانبندی شده در حال احداث است.

وی به شهروندان قول داد: پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی تا قبل از پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد و یکی از بهترین مظاهر عمرانی و آبادانی در شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

رسیدگی به حاشیه‌ها برای سالم‌تر ماندن متن شهر

نوروزی با اشاره به موضوع دو بانده شدن خیابان محوری در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری، تاکید کرد: آزادسازی برای دو بانده شدن این خیابان با توجه به هزینه‌های سنگین آن، باید به صورت تدریجی انجام شود و در این راستا مشارکت مردم بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه برای انجام آزادسازی‌ها می‌توان با اعمال ماده‌های ۸ و ۹ قانون به آزادسازی سرعت بخشید، اما شهرداری تاکید بر توافق با مالکان دارد، خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده شهرداری منطقه ۱۴ ردیف بودجه برای آزادسازی خیابان محوری پیش‌بینی شده تا شاهد تسریع در روند آزادسازی این خیابان باشیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر توجه بیشتر به مناطق کمتر برخوردار شهر، گفت: معتقدیم اگر به حاشیه‌های شهر رسیدگی کنیم، متن شهر نیز سالم‌تر می‌ماند و مشکلات آن کاهش می‌یابد.

وی در خصوص رسیدگی و توجه به فضای شهری مسیر حدفاصل اصفهان تا حصه، اظهار کرد: تمام دروازه‌های ورودی شهر همواره مورد توجه شهرداری است، زیرا به توسعه همه جانبه و عدالت فضایی در شهر اعتقاد داریم.

نوروزی با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری برای محله حصه، تصریح کرد: در سه سال اخیر تمام معابر و گذرهای محله حصه آسفالت و تابلوها، کتابخانه، معابر و پارک‌های آن ساماندهی شد، همچنین برج کبوتر مجاور پل آفتاب نیز در حال ساماندهی است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های پل آفتاب و خیابان‌های آسمان و تابان محله حصه را از تردد خودروهای سنگین نجات داد و در حال حاضر حصه از ترافیک و آلودگی آزاد شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید برای حل مشکل حصه از مردم و NGO های فعال در منطقه کمک گرفت، گفت: بی‌شک با رفع مشکلات مربوط به وقفی بودن اراضی حصه، این محله از شرایط کنونی خارج خواهد شد.

تخصیص اعتبار لازم برای اجرای فاز دوم خیابان استاد شهریار

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تبدیل حکم تخریب ماده صد به جریمه علیرغم داشتن شاکی خصوصی، افزود: به عنوان شهردار، هیچگاه از جریمه شدن مردم خوشحال نمی‌شوم زیرا وقتی می‌توانیم شهر ایمن و شایسته شهروندان داشته باشیم که در آن تخلفی صورت نگیرد زیرا این جریمه‌ها در مقابل هزینه‌های سنگینی که به شهر وارد می‌شود و هزینه‌های اداره شهر بسیار ناچیز است.

نوروزی تصریح کرد: در کمیسیون ماده صد شهرداری سه عضو از جمله نمایندگان دستگاه قضائی، استانداری و شورای شهر حضور دارند و شهرداری حضور ندارد و تنها تخلفات را برای رسیدگی به این کمیسیون ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: باید از ابتدا نظارت قوی باشد تا تخلفی صورت نگیرد، اما در صورتی که تخلف انجام شود پرونده مربوطه به کمیسیون ماده صد ارسال می‌شود تا رسیدگی لازم انجام و رأی صادر شود که این رأی قابلیت تجدید نظر دارد و امکان دارد در مرحله تجدید نظر، رأی تخریب نقض و به جریمه تبدیل شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه فاز نخست احداث خیابان استاد شهریار حدفاصل اتوبان ردانی پور و خیابان باهنر در محدوده منطقه هشت شهرداری انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای فاز دوم بخشی از توافقات انجام شده و اعتبارات لازم در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: طرح تعریض خیابان شیخ فائز نیز به صورت تدریجی است و آزادسازی آن با مراجعه مالکان انجام می‌شود.

کد خبر 477952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.